Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoryggsäck "Flightproof"

Produkter
(logga in för att koppla)

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Ska flyga inom sverige i nästa vecka och vill ta med mig
1) en bladare utan motor med två, tre objektiv
2) Canon 1Ds-utrustning med två tre L-zoomar
+ extragrejer som mellanlagringhårddisk, 550ex, accar etc etc
3) Stativ

Söker en ryggsäck (ska plumsa i snö i karesuando) som är stor nog, bekväm nog men ändå GÅR ATT CHECKA IN.

Har ett par olika jättestora Tamrac Rolling Strongbox som jag är jättenöjd med, hårda men ändå mjuka om jag säger så. Går utmärkt att checka in.

Finns det en motsvarande rygga? HAr inte sett någon själv i alla fall. De flesta verkar ändå vara mjuka. Har någon erfarenhet av att checka in mjuka fotoväskor? Tror inte jag kommer att lyckas att hålla nere utrustningen så jag kan ta det som handbagage ändå. De flesta frågor jag hittat på forumet verkar gälla väskor som handbagage.

Hittar jag inget så tar jag en vanlig stor fotorygga och packar den tillsammans med alla mina varma kläder i min största Rolling Strongbox, det är så surt att släpa på den sen bara.

Tack för svar eller funderingar.
 
Du får nog allt i en LowePro Photo Trekker II. I min finns (om det verkligen behövs...)
- 1 Canonhus
- 4 objektiv (varav 70-200 2.8)
- blixt
- 1 bladare
- 2 Hbl obj
- Hbl proshade
- filter
- X's Drive
- stativ
- batterier
- kniv, skruvmejsel, 1st aid kit, mm

Stativet får du nog ha i väskan.

Trickset är egentligen att låtsas att ryggan bara väger några kilo istället för över 15kg... Sedan brukar jag också ha med mig en mindre ryggsäck (Orion Trekker) för dagliga utflykter: även om det går att få i allt, är det inget jag vill ha på ryggen när jag skall ut och fota (iaf inte fullladdad).

Jag köpte min här:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=279101&is=REG
 
Hur menar du då Erik, jag är inte med riktigt.. :) Att jag kör på en mjuk väska och dom "lovar" att ta det extra försiktigt..? Gör dom det med barnvagnar? Jag har ingen pejl på sånt.
Man har ju sett sin väska langad i en snygg båge nån gång... dom är ju inte jättecarerful så att säga... ;)
 
Jag har kört min Photo Trekker II som handbagage. Den vägde på gränsen till det tillåtna (kanske ett kilo över, flög med Aer Lingus till Irland, och de är ganska snåla med handbagagevikten), men den vägdes aldrig. Storleksmässigt gick den in i bagagehyllan.
 
Det brukar finnas en sådan incheckningsdisk lite avsides från de övriga men jag kommer inte ihåg vad den kallas (eller om det finns även internationellt).
Jag vet inte heller om bagaget hanteras speciellt på något sätt men om inte, vad vore det då för vits med det?

Enda gången jag har använt mig av den var när jag flög hem från högvakten. Jag fick checka in stridssäcken den vägen, då det genom ett under av militär (icke)planering vid avrustningen på Almnäs hade blivit så att jag hade ett (visserligen tomt) ak 5-magasin längts ner i den...

Jag behövde inte gå till förrådet och byta ut en trasig stridssäck 2000 nästföljande måndag så då funkade det iaf.

Jag är mer orolig för huruvida fotoutrustningen i ryggan tål lastningen. EF L och HBL i all ära men den är ju något mer ömtålig än genomsnittlig militär materiel... :-/

Vad gäller fotorygga som handbagage så förekommer det ju ibland att de väger handbagaget och dessutom undrar jag om en rygga mycket större än Mini Trekker uppfyller storlekskraven?
 
LowePro Photo Trekker II ska enligt uppgift göra det. Jag har som sagt burit ombord den utan att någon höjde på ögonbrynen. Sedan ändras ju reglerna då och då och det skiljer mellan olika flygbolag, så det är väl bäst att kolla detaljerna innan man packar.
 
Fredrik: Japp, det kanske blir så jag får göra. Om alla andra gör det så kan väl jag ;) Ska kolla ditt tips.

Eric: Det är lastningen som är grejen. JAg var inne på om det fanns en fotorygga där avskiljningsfacken är hårda och som dessutom har hårda skivor i rygg och lock. Då tål den att stå på till och med, precis som Tamracs Strongbox..! :)
 
Jag har då inte haft några problem med att bära ombord kamera väskor på 15 kilo...... Dom har en viss förståelse för att man inte checkar in dom...
 
Jag har för mig att jag har sett någon Lowe Pro-väska som var en "hard shell"-rygga med möjlighet att hänga på ytterligare en liten mjuk ryggsäcksdel utanpå denna.

Eventuellt hade den rullhjul också.

Tyvärr kan jag inte hitta den på lowepro.com men man kan ju alltid maila dem eller den svenska importören och höra om de har något som passar.
 
Re: Max

kromatisk aberration skrev:
Du tar den som handbagage helt enkelt?

Ja, den får plats som handbagage, bara man lyckas lura personalen vid incheckningen att den inte är så tung...

Men jag har också haft den incheckad och inte haft något problem, även om jag varit väldigt orolig (ta i trä kanske...). Dock, som sagt, såg jag till att inte ha med stativet på väskan; det skulle med största sannolikhet rivits bort under resans gång.
 
LeadHead skrev:
Det brukar finnas en sådan incheckningsdisk lite avsides från de övriga men jag kommer inte ihåg vad den kallas (eller om det finns även internationellt).
Jag vet inte heller om bagaget hanteras speciellt på något sätt men om inte, vad vore det då för vits med det?


Udda bagage tror jag det brukar kallas. Man checkar in det där för att det stora automatiserade genomlysningssystemet inte klarar av bagage som har udda storlekar, former eller lösa remmar som skidor, ryggsäckar, barnvagnar och annat. Efter det har gått igenom en röntgenapparat hanteras det precis som allt annat bagage.

MVH Tomas
 
PhototrekkerAW är en perfekt rygga ssom handbagage, om man ser bort ifrån att den har en ganska hög vikt redan tom!!!

Jag har handbagagat min med ca 15kg i utan;)) problem, kom till tjejen vid bandet och lade upp den med rak stark arm på bandet (ville ju hjälpa henne och INTE visa att den var så tung,,,!),,
Problemet vara bara att jag inte placerade den rätt väg enligt henne och när hon skulle "snurra" ryggan rätt väg så var det tvärstop pga vikten. Hon stannade till, kikade strängt i mina ögon och sade,, "det får gå idag;/!"
Sedan fick jag mitt straff när jag själv skulle igenom, pep pep och bara pep,,, strippade smått naken och kön blev lång. Huff,,,


Min taktik är helt enkelt att prioritera det som skall packas i handbagaget. Jag packar numera aldrig mer än ca 7kg i PhototrekkerAW.

Mvh Niclas,
 
Det är ju lite vanskligt från gång till gång. Enligt "reglerna" var 20kg / skalle max från thailand och hemmåt, då hade vi varsin normal vandringsäck på 15kg / skalle och en gemensam nyinköppt väska på 33kg med våra nyinköppta kläder i. Vi trodde vi skulle få punga multum, men det var ingen som höjde på ägonbrynen med 23 kg övervikt.
 
Det är väl inga problem att checka in bagaget med Lowe Pro-säckar. Själv reser jag alltid med dessa i sin tur inpackade i stor hård väska. Med bara en flygning klarar sig nog utrustningen ändå. Men när jag bytt flyg upp till 12 ggr på en resa har jag alltid kört ryggsäcken i en hård väska.
Det kruxiga nuförtiden är ju de hårda reglerna för handbagaget. Och när man flyger med diverse byten vill man ju inte komma fram och upptäcka att allt bagage hamnat någonannanstans i världen. Det viktigaste kamerahuset och 500-gluggen och en konverter hör därför till det jag försökt få in (nästan) på de 7 eller 8 kilo som brukar tillåtas -- numera kollar de ju handbagaget. Men jag har en jäkligt stor jacka med många stora fickor också.
Men övervikten kommer man ju sällan undan. Den gör ju inte så mycket på korta resor inom Sverige, men jag fick packa om allt på flygplatsen när blott 25 kilo övervikt till Tanazania skulle kosta dubbelt så mycket som flygbiljetten. (Det skulle varit billigare pröjsa nån som följt med istället.) -- Hutlöst av flygbolaget!
 
Lustigt hur stor skillnad det verkar vara mellan flygbolagen i hur de hänger upp sig på handbagagets vikt. Jag har en Lowe Pro Trekker ryggsäck med hela utrustningen i och det är ju några kilo över det tillåtna. På senare år har jag visserligen bara flugit charter eller RyanAir till England men ingen har velat väga handbagage där. Charterresorna borde ändå vara rätt så utsatta för övervikt med tanke på all sprit och souvenirer som vissa tar med sig. Är inte charterturister tjockare än den genomsnittliga långresenären också? (Bara en spekulation)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.