ANNONS
Annons

Fotoryggsäck för skidåkning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Molander

Ny medlem
Är det någon som har bra tips på fotoryggsäck som passar för skidåkning och liknande krävande aktiviteter?

Passform prioriteras högre än antal fack och utrymmen anpassade just för olika objektiv osv. då jag endast behöver ha med 1-2 hus med ett 70-200/2.8 samt en vidvinkel.

Kanske finns någon smart insats så man istället kan använda en lämplig skid-/klätteryggsäck? Behöver möjliget att fästa skidor på ryggsäcken...

Tacksam för tips!

/Anders

Dakine har en väska som heter Sequence som enligt min mening verkar intressant. I denna skidryggsäck finns en separat insats (Camera Block) som ser ut att ta en hel del utrustning. Denna insats går att plocka ut, vilket gör att ryggsäcken kan användas som en vanlig "packsäck". Priset för ryggsäcken i Sverige är ca 1500:-, endast Camera Block 400.-

Jag var själv helt inne på att köpa en sådan, men blev snål och sydde mig en egen insats, som förövrigt har fungerat utmärkt.

Dakine ryggan Sequence rockar!

Har provat en hel del Loweproveryggor och har aldrig blivit riktigt nöjd med dessa.

Seguencen är förhållandevis lätt och smidig i formatet med en hel del smarta lösningar.

//Petter

har precis skaffat mig en beg boblbee-väska.
enligt min mening finns det inget som slår den efter lite moddning som kameraväska.

+
man kan fästa skidor på den
klassad som ryggskydd vid skid- o mcåkning
skyddar din utrustning

-
är ju trots allt inte gjord som en kameraväska, så man kan inte kräva alltför mkt. min väska kommer i mitten av nästa vecka, får se hur jag lyckas fixa den.

vid skidåkning/tur så tycker jag nog allt att en "riktig" säck designad fär detta ska användas. Sen har man någon form av vanlig kameraväska lätt tillgänglig innuti.

Har köpt en Dakine Sequence för några veckor sedan och är riktigt nöjd hittills under mina begränsade promenader. Passformen på ryggen är riktigt skaplig för att vara en kameraryggsäck. Ungefär som en Haglöfs tight. Funktionen har redan beskrivits. Nackdelen med den kan vara att det inte är så mycket utrymme utöver kamerablocket om du ska ha med matsäck, dunjacka och säkerhetsutrustning...

/Anna

Re: burton

fålen skrev:
Hört att dessa skall vara mycket bra.
http://burton.com/ProductDetail.aspx?pid=475
//Johan

Verkar som om Burton zoom är lite exklusiv och svår att få tag på.

Ser att ett och annat skidfotoproffs använder denna rygga samtidigt som den får lysande recensioner.

Rymmer ett D200/D2x hus med monterad 70-200/2,8VR vilket inte är illa för en såpass kompakt säck.

Även Dakine sequence 1800 får bra recensioner men med en liten fördel för Burton zoom:s lite stabilare inredning (kameraskydd).

Priset i USA är 120-130USD

Någon som vet om den finns här och vad den bellar?

Undrar om ni kan hjälpa mig lite med sequence. Har idag en Haglöfs tight XLL. Dock inte fult packad utan åtdragen maximalt. Känns som att den kan bli lite jobbig då jag vill ha kamera samt extraglugg lättåtkomlig samt att spade och sond också ska vara lättiljängliga.
Hur mycket underlättar det att ha separat öppning till kamerautrustning som kan ligga någorlunda skyddat, eller kommer det att bli för trångt med extratröja lavinu.t.r. och nån termos i?

Hej!

Äger en Haglöfs tight pro XXL sedan många år och en Dakine sequence som jag dock bara haft på skogspromenader under en knapp månad.
Nu är jag en riktigt usel nybörjare på telemark som mest åkt turskidor vilket du får ta i beräkning när jag svarar. I dakinen öppnar du till fotoblocket från ryggen. Fördelen är nog att du slipper få massa snö på ryggplattan som kommer in i kamerablocket eller blöter ner dig när säcken åker på igen. Nackdelen kanske är att man inte kan få hjälp av en kompis att ta fram kameran utan att ta av säcken.
Det är inte så mycket plats över för massor av annan utrustning men jag tror att t.ex. extratröja och liten termos med mackor får plats i toppfack och ev. något av objektivfacken, spadbladet i framfacket, extra skidglasögon och annat smått i sidfacken och facket på avbärarbältet. Har man däremot vindsäck och dunjacka vet jag inte om den fungerar.
Har du nära till Naturkompaniet kan du testa själv!

/Anna

Re: Re: burton

Sabud skrev:

Någon som vet om den finns här och vad den bellar?
Vet att Streetlab.nu(0406616102) kan ta hem burton grejor snabbt! Vet inte vad Zoomen ligger på, men det vet dom garanterat på streetlab. slå en pling =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar