Annons

Fotoresa till Grönland, någon erfarenhet här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Hej Alla

Har bestämt mig att tillsammans med en kompis försöka få till en "riktig" fotoresa nästa år.

Vi har inget direkt "tema" att följa utan det ska bli lite av "vad som bjuds" när vi väl bestämt oss.

Har funderat på Grönland, vilket jag tycker låter jättespännande. Någon som har varit här och har erfarenhet av denna ö ?

Andra tips på intressanta "fotoresmål"?


Kommer att köra både digitalt och analogt (dia). Något speciellt man ska tänka på förrutom det vanliga med batterier och minneskort?
Kan det vara lönt att teckna någon typ av specialförsäkring utöver hemförsäkringen ? (trots allt en del pengar man släpar omkring på i form av fotoprylar).

Tacksam för tips i alla former både när det gäller teknik och själva resmålet.

/Anders
 
Jag var på Grönland i somras och fotade. Jag besökte endast området kring Kangerlussuaq. Där finns det stora möjligheter att fota landskap, inlandsis, myskoxar, arktisk vegetation osv. Däremot ingen Inuitkultur alls, dvs inga kajaker, skinn på tork osv. Jag träffade en del andra i K-q. De kom från Discobukten och hadde besökt "traditionella" fågarsamhällen, vilket verkade fint med många fotomotiv.

Det är väl inte så mycket att tänka på utöver det man måste tänka på om man fjällvandrar och fotar härhemma. Dvs att man i basutrustningen redan har 22-23 kg och fotoprylarna kommer ovan på det, att man inte kommer åt att köpa någonting alls om man glömt något, att det regnar ofta och gärna. Skillnaden mot fjällen är främst att det är kallare, uruselt utmärkta vandringsleder, oftast inga andra vandrare, och att det ofta är ganska tunggått med mycket mossa på marken. Tillkommer i K-q gör då myskoxarna, som man ibland kan bli lite stressade över; tjurarna kan vara lite ilskna, och att ha en sur tjur gående utanför tältet mitt i natten tre dagars vandring från någon form av civilisation är lite småjobbigt!

mvh

Bent
 
Drömmer själv om Grönland.

Försök kirra lite båtturer till andra orter än just den som flyget tar didg till.

Västkusten kanske ligger närmast i tanken eller?

Den vackra dagen jag själv reser dit så reser jag lätt, med kameraprylar alltså. Kläderna gissar jag är viktiga om du inte bara fotar utanför vandrarhemmet såklart;) Skalplagg, kraftiga skor och varmt under som lättas under transport/förflyttning.

Ps, tänker du fota dslr eller aslr?

Mvh Niclas, nyfiken;)
 
Re: Re: Fotoresa till Grönland, någon erfarenhet här?

PeterLj2 skrev:
Både och ska han nog köra

Hur kan du vara så säker på d då??

;)


Hmmm, läste visst aningens slarvigt där ja,,
**


Jag hade kört analogt i dagsläget,, känner mig inte alls handikappad med det. Men visst tar filmen plats i handbagaget,,

Mvh Niclas,
 
Anders, du har väl knappt bott i tält, än mindre campat. Vildmark och fjällrävenkläder (Jörgens rygg på liggunderlag :) ... Fast det finns kanske lyxturer med full komfort?

Ok, rätt spännande i alla fall med mycket natur att fota. Kanske hänger jag på (jag har ju trots allt vandrarkängor och vindställ...).
 
Det krävs ju inte så himlans mycket om man rör sig i närområdet av byarna,, det ger nog rättså mycket tror jag.

Men visst är det som sagt viktigt med BRa kläder.

Ni som varit på grönland i syffte *FOTO*, vilka kläder har ni prioriterat och för vilken årstid?

Mvh Niclas,nyfiken:)
 
Vad sägs om Svalbard, jag har funderat på att ta mig dit nästa sommar - har hört att det är både spännande med isbjör osv och mycket fotovänligt. Någon som varit där?
//Leif
 
Tack för Era svar!

Då jag är en utpräglad stadsmänniska var det intressant att läsa så mycket om klädernas betydelse. Detta var inte första punkten i min planering men jag inser att det antagligen har oerhörd betydelse för såväl välbefinnande som fotoresultatet.

Niclasfoto skrev:
... tänker du fota dslr eller aslr?...

Ja, som Du såg kommer jag att köra både och. Trots att det numera är 100% dslr som gäller i vanliga fall har jag inte en tanke på att komma hem utan en massa diabilder (helst en hel säck full :).

Har inte haft diaduken uppspänd på över ett halvår nu ... abstinensen börjar bli stor :))

Hade dock tänkt parallellköra så mycket som möjligt. 24-120 som standard på aslr och 18-70 på min dslr gör att de två blir ganska lika i omfång. Telezoomen (80-200) får ligga i väskan och plockas fram vid behov. Hade tänkt klara mig med dessa tre "glasen" någon som har synpunkter här?


Ilskna myskoxar låter "sådär" ... :)

Svalbard låter också kul ... ska kollas upp!

/Anders
 
Jag tror att du ressonerar klokt Anders.

De gånger som du anar att Myskoxen kommer att vara modellaktuell så kan ju 80-200,att sitta på dslr,en.

Själv kör jag också kameror parralellt men endast analogt. Då kör jag B/W i en mätsöskare och Dias i systemaren. Det hade jag gjort även på Grönland.
,,

Kläderna är såklart viktiga och det bästa är ju att kontakta de som jobbar där borta för att höra hur förhållandena normalt råder under den aktuella årstiden. Föresten har du nämnt vilken årstid ni tänker åka?

Mvh Niclas,
 
Anders_Dahl skrev:
Tack för Era svar!

Telezoomen (80-200) får ligga i väskan och plockas fram vid behov. Hade tänkt klara mig med dessa tre "glasen" någon som har synpunkter här?


Ilskna myskoxar låter "sådär" ... :)

/Anders

80-200 blir lite lite om du ska ha närbilder av djur. Jag fotade med 300/4 och en 1,4 extender det mesta av tiden när jag fotade djur. Det är en rätt så aktiv jakt på Grönland, så djuren är inte sådär oerhört tama.

Och helt rätt, ilskna myskoxar är inte så väldigt kul. Men de visar rätt tydligt när det är dags att backa genom att börja frusta, hoppa runt och stångas på videbuskarna.

Kläderna är förstås inte helt ointressanta, men återigen klarar man sig under sommartid med samma utrustning som i sommarfjällen i Sverige (Fleecetröja, Gorejacka, överdragsbyxor, 10 liter myggmedel, bra kängor, mössa). En ganska bra sovsäck kan vara bra att ha, nätterna blir ganska kalla.
 
Bent C. skrev:
80-200 blir lite lite om du ska ha närbilder av djur. Jag fotade med 300/4 och en 1,4 extender det mesta av tiden när jag fotade djur. Det är en rätt så aktiv jakt på Grönland, så djuren är inte sådär oerhört tama....

Jo, jag är medveten om det. Blir till att ta med min 2x konverter. Inte världens bästa kanske (märke Bower, tror det är Kenko här i Europa), men det är klart....det finns ju "unsharp mask" att tillgå här hemma efteråt :)

Skämt åsido....är bara ljuset OK och man har bra stöd för kameran så blir det inte sååååå illa, konvertern får följa med.

Kan eventuellt låna ett AFS 300 f/4 också......sen bör man väl vara rustad till tänderna (det blev ett kg till :)

Vad gäller klädsel så är resan planerad i maj månad. Borde väl innebära att man slipper de värsta termodräkterna

/Anders
 
Vädret kan nog vara smått lynnigt i maj trots att det kanske förläggs till södra Grönland,,

Varma kläder är inget att glömma hemma.

Maj låter SPÄNNANDE i mina öron, har ni tur får ni både oväder och godväder. Blå himmel är inget jag önskar på mina turer. Skitväder är finfint,,

Mvh Niclas,
 
Bent C. skrev:
Jag var på Grönland i somras och fotade. Jag besökte endast området kring Kangerlussuaq. Där finns det stora möjligheter att fota landskap, inlandsis, myskoxar, arktisk vegetation osv. Däremot ingen Inuitkultur alls, dvs inga kajaker, skinn på tork osv. Jag träffade en del andra i K-q. De kom från Discobukten och hadde besökt "traditionella" fågarsamhällen, vilket verkade fint med många fotomotiv....

Tittade precis på dina bilder. Jag gillar "den ensamma tjuren" skarpt. Enormt häftigt med motljuset, snyggt fångat!

Resesugen är bara förnamnet.......SUCK, det är ett halvt år till ju!!! :)

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.