Annons

Fotoram med text till växtbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikS

Medlem
Hej
jobbar för fullt med min växtkännedom och är ute å fotar vårväxter!
kom på ideen att de skulle va kul å lärorikt att skriva dit växtnamnen på de olika bilder!
så nu till frågan hur gör man detta på ett enkelt sätt?
har suttit å pillat lite i ps men inte fått ihop det..

en fråga till
vilken bildstorlek bör man köra om man vill kunna framkalla bilderna utan beskärningar osv..
så som ja har förstått det förlorar bilderna kvalite om man förminskar dom för mycket..

hoppas nån har svaret!

tack på förhand

// Erik i alnarp..(växtparadiset) =)
 
Ja visst - Behåll så många pixlar som möjligt för utskrift. Inte så bra att krympa bild som ska skrivas ut
Sen beror det lite på bildkvalitet och hur petig man är.


Vad menar du med ram tro? SÅ är enkelt eller? - Tog bara några knapptryck att göra. Sen är det mest tycke och smak samt tid som avgör.



.
 

Bilagor

  • rutt.jpg
    rutt.jpg
    37.7 KB · Visningar: 439
På första ruttna äpplet... Ändrade storlek på arbetsytan på höjden med bakgrundsfären svart - se till vänster om pilen.
Skrev in text med förgrundsvärg valt vit - T-rutan intryckt då.
Skar ned bilden till lämpligt - klart.

På andra bara markerade jag en ruta -valde klistar in i - som råkade vara himlen från första -blev blå färg -uuurk inte vackert men så blev det. Skrev in text - lade en ramlinje - som finns med högerklick när ramlinjen är lagd och valde vit färg . -klart


Kan göras på tusen sätt, beroende på hur noga man är och ur snggt det ska bli, jag bara improviserade för principens skull nu

Ska det bli riktigt snyggt så kan man ju göra en liten bild med ram och allt, och sen klistra in den i den stora. .
 

Bilagor

  • rutis.jpg
    rutis.jpg
    32.6 KB · Visningar: 430
tack så väldigt mycket för hjälpen!!

en fråga bara bilden blir ju längre när man lägger till ramen.. hur blir det när man framkallar?
 
Ja då blir ju bildytan lite mindre, alt får du skriva ut lite större,- speciellt om man ökar på mcket som jag gjorde i alt 1. Därför kan det vara värt (om det finns plats) att klistra in i bilden som alt 2. Där listade du ut en del av alternativen jag avsåg att du får lista ut själv:
:--)
 
hm tänkte skicka bilderna till expert exempelvis..

bilden med ram är 1200 x 1800 kommer bilden bli beskuren? inte så kul med halva texten ju!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.