Annons

Fotoprojekt

Produkter
(logga in för att koppla)

crilleee

Ny medlem
Hallå! Jag är ny här på fotosidan och detta är mitt första inlägg, vet inte om jag hamnat i rätt forumdel, men hoppas ni har överseende. Har alltså ett stort fotointresse och håller på mycket med foto och efterbehandling. Nu har vi ett projektarbete i skolan där jag självklart har valt foto. Detta är ett ganska fritt projekt som sträcker sig ända till våren. Jag skulle nu vilja ha lite idéer och synpunkter från er kunniga och kreativa. Har funderat på att fota en bild per timme ut genom vardagsrumsfönstret (som överblickar havet) och ha temat "hur landskapet förändras, från höst till vår" eller liknande. Har också funderat på att t.ex ta en bildserie där jag kör hemifrån, till skolan, flickvännen eller liknande. Alltså att börja ta en bild när jag är hemma, nästkommande dag en bild lite längre bort osv osv. kanske lite otydlig beskrivning, men när jag börjar så är det alltså höst, när jag är framme vid slutdestinationen är det vår.. kanske lite ambitiöst. Synpunkter, kommentarer på detta uppskattas verkligen. Någon som kanske har en annan ide också? Kan väl tillägga att jag har en Canon 20D med diverse objektiv.

MVH crille!

Inga idéer just nu, men det enda minuset som jag kan se är att du kommer att få grymt många bilder...men det får du leva med;-)

Har funderat på att fota en bild per timme ut genom vardagsrumsfönstret (som överblickar havet) och ha temat "hur landskapet förändras, från höst till vår" eller liknande.

Ojojoj...Känns som om det skulle kunna bli vääldigt många bilder. Samt som att du skulle bli fånge i ditt eget hus:)

Men lycka till m projektandet!

/MB

En bild per timme känns lite overkill. Ja tycker en bättre ide är att inte basera de på timmar utan mer på just förändringen. Ta en bild vänta tills du ser en förängring, ta en till bild. Och angående din ide om att visa bilder från en liten resa o sen när du kommer fram är de en ny årstid...den är bra, men ja tror de blir väldigt svårt att få de att likna en resa från en punkt a till b på de sättet. Ja skulle mer tro på iden att ta en bildserie på säg 5-10 punkter längst vägen och sen göra de igen när du märker en förändring. Och sen visa serien eller kanske göra ett montage, med de olika bilderna. Antingen att man kör hela vägen o visar alla bilder per årstid. Eller att man kör bild 1 i serie ett följt av bild 1 i serie 2 osv.

Eller ett montage där man lägger bild 1 i alla serier i en bild och sen så vidare...

Ja fotade rätt mycke själv från ungefär samma vinkel ut genom fönstret med sjöutsikt. Hade tänkt göra en fin liten film av de sen men de har inte riktigt blivit av än. Är väldigt många bilder!

Tack för alla svar! Att det blir många bilder är väl minsta bekymret. Hade dessutom tänk koppla kameran till någon dator som vi har till övers och låta allting ske per automatik om jag nu väljer att ta ut genom fönstret. Får fundera vidare på hur jag ska göra och kommer uppdatera er! Önska mig lycka till :)

mvh

jag gillar idén med att ta ett foto per dag längs en sträcka och långsamt flytta dig framåt. kan bli en riktigt snygg timelapse =)

en klassiker annars är ju att dokumentera ett vardagsföremål du lätt kan hitta på allmän plats, t.ex. fota en sjuhelsikes massa cyklar parkerade lite här och var.

ANNONS