Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoprogram - Aperture 3 eller Lightroom 3? (Mac)

Produkter
(logga in för att koppla)

2enjoy

Aktiv medlem
Vad tycker du? Vad kör du och varför? Försöker få in lite fler erfarenheter innan jag bestämmer mig slutgiltigt vilken "väg" jag skall fortsätta vandra...

=== Lite bakgrund:
Hobbyfotograf + Macnörd ;-) + använder det lite i jobbet till websiter, iPhone apps m.m.

Körde först Aperture 1 och upptäckte att den ej kollade dubletter = sitter nu med ca 70000 bilder att sortera / tagga istället för ca 25000. Uppgraderat till 2.1.4 i Snow Leopard och nu startar programmet men jag får ej upp några fönster. Sitter nu "fast" med alla mina gamla bilder fram tom 2007 i Aperture, som jag ej kommer åt. Blev sur på det och gick över till Lightroom efter det.

Har kört Lightroom 1 och sedan ver 2 ett bra tag och är mycket nöjd med det mesta. Även provat Adobe version Que server (CS4), men den krashade hd's på löpande band, så det lade vi ner.

Nu har alla egna iPhoto- / Lightroom-bibliotek och vi försöker samordna ett gemensamt bildbibliotek på det viktigaste på en mac mini (intel senaste) som även är mediaserver.


=== Detta vill jag/vi göra:
I första hand som också är viktigast och det mest primära;
Välja ett en bra bildhanterare för ta in, administrera, tagga och bearbeta bilder + exportera till färgutskrifter, bildspel, web m.m. + använda för privat bruk på mac mini (mediacenter + projje).

I andra hand;
Kunna ha ett centralt bildarkiv där alla kör mot samma Mac OS X Server (vi har flera) eller Mac mini (mediacenter) för att;
- dels kunna ha egna "ytor" som andra ej kan ta bort bilder i.
- dels kunna dela våra bilder mellan varandra internt på nätverket.
- kunna tagga (sökord) alla bilder oavsett vem som loggar in.


=== Frågan:
Vilket mac program är bäst för mina/våra behov tror du baserat på dina erfarenheter och den kunskap du har?

Tack på förhand för alla tips och erfarenheter! Tror det är fler än jag/vi som funderar på detta...
 
Sitter nu "fast" med alla mina gamla bilder fram tom 2007 i Aperture, som jag ej kommer åt.
Du kan komma åt dina bilder utan att använda Aperture.

Om du valde att låta Aperture referera till bilderna ligger de kvar där du placerade dem.

Om du valde att låta Aperture hantera bilderna (manage) ligger de i ett Aperture-bibliotek. Detta bibliotek kan du öppna och hämta ut dina filer.

Gå till din hemkatalog och sedan till Pictures (heter kanske Bilder om du kör med svensk text). Gör Control-klick (högerklick) på filen "Aperture Library.aplibrary" och välj "Show Package Contents" (Visa paketets innehåll). Ett finder-fönster visar nu innehållet i biblioteket. Nu hittar du dina projekt -- de har filnamn som börjar med det namn du gav projektet och slutar med ".approject".
Gör samma "Show Package Contents" på denna fil och du ser nu filerna i ett projekt. Följ katalogstrukturen ner så hittar du dina filer exakt som de importerades (plus en hel del annat). Kopiera de bilder du behöver. Upprepa för övriga projekt.

Jag vet inte varför du har problem med Aperture. Jag har använt Aperture sedan version 1 utan en enda crash eller hängning.
 
SOLVED! Men undrar fortfarande; Aperture 3 eller Lightroom3?

Hej Göran
=== Tack för utmärkta tips, bra lösning på mitt problem att komma åt bilderna!
- Vad händer med all metadata (sökord mm) man lagt in på bilderna när man "hämtar ut" dom på det sätt du föreslog? Bakas det in i bilderna kanske eller ligger de i "sidecars-filer" vid bilderna. Antar att den metadatan är förlorad isf.

=== Ang. varför jag ej använder Aperture
Så KAN jag ej använda det (Aperture 2.1.4) efter uppgraderingen till Snow Leopard. Något blev fel. Har försökt ominstallera 2.1.4. men ingen skillnad. Alltid samma problem;
- Vid uppstart kör den först "Recovering projects" i ca 30-60min.
- Sedan får jag upp "splash-screen & väljer "Börja använda Aperture direkt" (provat de andra alternativen xså).
- Menyerna finns då men inga fönster, det är som alla fönster är "släckta".
- Och det går ej att avsluta det heller, måste tvångsavsluta isf.

Några förslag till lösning på det?
 
- Vad händer med all metadata (sökord mm) man lagt in på bilderna när man "hämtar ut" dom på det sätt du föreslog? Bakas det in i bilderna kanske eller ligger de i "sidecars-filer" vid bilderna. Antar att den metadatan är förlorad isf.
Aperture ändrar aldrig i de importerade bilderna. All meta-information ligger i de andra filerna du hittar i bildens katalog.

Filerna med filtypen .apmaster, .apfile och .apversion är XML-filer, dvs vanliga textfiler som du kan öppna i en XML-redigerare eller en vanlig text-redigerare (t.ex. TextEdit). I dessa filer kan du leta reda på den meta-data du saknar.
 
Aperture ändrar aldrig i de importerade bilderna. All meta-information ligger i de andra filerna du hittar i bildens katalog.

Filerna med filtypen .apmaster, .apfile och .apversion är XML-filer, dvs vanliga textfiler som du kan öppna i en XML-redigerare eller en vanlig text-redigerare (t.ex. TextEdit). I dessa filer kan du leta reda på den meta-data du saknar.

Jag har precis uppgraderat från Aperture 2 till tre och gillar gränssnitt, nya funktioner och hantering av både jpg och raw vid import. Har haft bekymmer med att aperture hänger sig eller avslutas plötsligt, kanske för att jag kör 10.5.8 och inte snow leopard.
Så jag är inte helt nöjd än men det kommer säkert någon uppdatering som löser problemet (hoppas jag).
Har testkört LR som verkar vara ett kompetent program men är man van vid aperture så är det svårt att lära om.
//Leif
 
Hej,

jag kör Aperture på både en MacBookPro och en MacPro och jag tröttnade på att ha två olika versioner av mitt bibliotek. Så nu har jag biblioteket (Main) på en extern FW disk och beroende på vilken dator jag pluggar in den i har jag full tillgång till densamma.

För att få backupen att funka har jag "vault" på MPn. MP backas i sin tur via TimeMaschine.

Jag uppdaterade till version 3 häromdagen, inga problem men tog en lååång stund trots MPn. I version 3 kan jag göra "nästan" allt jag behöver i Aperture. Mer tid till foto mindre till PS.

Lycka till!
/Martin
 
Aperture vs Lightroom

Hej
Jag har samma problem! Tänker nu slå till med att köpa Aperture eller Lightroom!

Kör nu en 30 dagars testperiod med Aperture, har aldrig använt det tidigare så det blir lite jobbigt. Finns Aperture på Svenska?

Min broder visade lite lightroom för mig och när det gäller taggning av bilder
så verkade det väldigt bra. Taggning i Aperture verkar krångligare! eller om jag gör fel, finns det någon som kan tipsa mig lite.

Bildspelsfunktionen i Aperture verkar görbra och enkel att jobba med.

Vilket ska ja välja????

MVH Anders
 
Hej
Jag har samma problem! Tänker nu slå till med att köpa Aperture eller Lightroom!

Kör nu en 30 dagars testperiod med Aperture, har aldrig använt det tidigare så det blir lite jobbigt. Finns Aperture på Svenska?

Min broder visade lite lightroom för mig och när det gäller taggning av bilder
så verkade det väldigt bra. Taggning i Aperture verkar krångligare! eller om jag gör fel, finns det någon som kan tipsa mig lite.

Bildspelsfunktionen i Aperture verkar görbra och enkel att jobba med.

Vilket ska ja välja????

MVH Anders

Taggning är väldigt enkelt, markera bilderna du vill tagga och göre en "batch change", du kan göra andra ändringar som ska gälla alla markerade bilder samtidigt. Du kan också dra nyckelordet till en av dom markerade bilderna så får alla markerade bilder det nyckelordet.
//Leif
 
Tycker att LR vinner i längden.
Har båda sedan länge men har aldrig
blivit riktigt "kompis" med Aperture.

Fördelar LR
Filhantering gentemot originalfiler.
Kompabilitet med PS.
Plug in som NIK Software m.fl.
Bättre utskriftsmodul.
Bättre export till web.

Tycker det blir ett bättre arbetsflöde
generellt sett utan att gå in på detaljer.

Jerry
 
Vad menar du med "Filhantering gentemot originalfiler" och vad är det för fel på plug in till Aperture (NIK Software finns till Aperture också)?

Det kan man undra. Också kompabilitet mot PS? Jag förstår inte vad som fattas, det är ju bara att trycka shift+kringla+O, så öppnas den i PS. Vad annars kan man ha nytta av? (eller annat valfritt program)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.