Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Jag har börjat framkalla bilder i mörkrummet igen och har då använt papper som jag hade liggandes,ex:Ilfospeed, Ilfobrom, Agfa-Gevaert Broviera. Jag är nöjd med dessa papper men tänkte pröva något nytt när jag ändå behöver köpa mer. Och vill gärna ha lite rekomdationer. Är Kentmere FineprintVC något att sattsa på? Hur är det med Foma Fomaspeed RC? Plastpapper hur är det i förhållande till fiberpapper. Jag har bara använt fiberpapper tidigare.

Jag använder enbart Kentmere Fineprint VC (glossy).

Jag älskar verkligen det pappret.
Det går åt det lite varmare hållet, men absolut inte tokgult utan mera varmt.

Fast det är double-weight så är det inte lika tjockt som ett double-weight Illford-papper. Men det är ju inte RC-känsla heller över det.

När det torkar så krullar det sig (som alla andra fiberpapper), men det krullar sig inte så värst mycket.

Jag brukar tejpa fast pappret på en glasskiva och sen skära bort det när det har torkat. Superplatt blir det då.

I alla fall kommer jag aldrig byta. Det är ju relativt billigt också. Jag har för mig att photax tar lite drygt 600 för ett 50-pack 30x40

Jag har inte provat så mycket med olika framkallare, men jag kör med Tetenals varmframkallare.

/ Marcus

Jag kan bidra med en erfarenhet av Tetenals varmtonsframkallare i kombination med Fomatone MG Chamois: Det är ingen bra kombination. Den ger både kallare ton i svärtan och svärtan blir inte lika djup som med Kodaks Dektol. Köpte Tetenals varmton för att testa med Foma-papperet men blev besviken. Det finns ju sådana här kombinationer papper-framkallare som fungerar mindre bra så säkert funkar det bättre med andra papper.

Kentmeres papper verkar bland de billigaste, trots att det tillverkas i England, och Fineprint VC fungerar mycket bra i Dektol. Det finna väl med både varm (porträtt)bas i halvmatt och kallare/vitare bas i blankt? Provade den kallare basen i Dektol och det gav ett fantastiskt fint resultat.

Annars är jag förtjust i Forte-papperen som ju tyvärr inte tillverkas längre och Emaks K888 som Photax inte längre har i sortimenet, men det kan köpas i USA. Skulle tro att Kentmeres Kentona är likvärdigt K888. I variabel kontrast tror jag Fomatone MG:s olika varianter är bra val. Chamois-varianten är fin i skuggorna, t.ex och lätt att tonstyra med en vacker, mera brunaktig och inte så lilaröd ton i selen.

Senast ändrad:
papper...

Tack för era tipps. Jag tror jag ska pröva Kentmere det verkar helt ok. Jag kommer sedan att skriva och berätta om min erfarenhet med detta papper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar