Annons

Fotopapper ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_hbg

Medlem
Har en liten fråga angånde framkallning.

Finns ju många företag som framkallar bilder idag från digital kamran .. vissa ska vara billgare än andra å vissa ska förstås ta mer betalt än andra ..

Men problemet är detta är djungel i alla fall för mig som är nybörjare .. hur ofta står det inte i reklamen riktigt fotopapper..

då är min fråga .. vad är ett riktigt foto papper..

Jag har förstått att man får vad man betalar för .. Men man kanske kan ställa lite högre krav på sin fotohandlare. om man vet lite mer.

Hur hårda är ni på er krav när ni började..

te.x fick en bild idag där jag hade missat beskärningen av bilden .. så katten blev av med en bit av örat.. beställt det från ett företag så ska jag skicka tillbaka en bild som har kostat 23 kr att få fram känns som det kvittar då.. nu har jag ju hittat en lokal handlare som verkar okej så ska hämta några bilder imorgon så hoppas dom är bra :p där fick man se hur bilden kommer att beskäras..

Så lite tips och tankar vid framkallning tar jag tacksam imot oxå

//Kalle

Riktigt fotopapper är samma som används för att kopiera från negativ, d.v.s. ett ljuskänsligt papper som framkallas, fixeras och sköljs - till skillnad från "fotopapper" till bläckstråleskrivare.

De flesta fotobutiker kör med samma maskiner som för vanlig film idag. Med laserljus som belyser ett fotopapper. Det är samma typ av kemi som funnits i många år.

Det många inte tänker på är att även de flesta labb som kör analogt gör samma sak, fast att filmen då digitaliserar i arbetsflödet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto