Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopärm som flänger runt = klirr i kassan.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Försökte med en talande rubrik. Jag hade utställning för ett par veckor sedan, denna gick väl... kanske lite för bra... Ett gäng folk ville köpa kopior av mina foton och jag sa ok: 20kr för 10*15 kopior, 40kr för 15*22 och 100kr för 20*30 kopior. jag skickar in bilderna på labb och de kostar 3/16/29kr för respektive storlek. Är jag för billig? Med tanke på att 1: fotona har jag redan och 2: jag är inget konstnärligt proffs. Jag packeterar också dessa i hårda kuvert som rymmer alla storlekar och väldigt många. (4kr/st)

Min vinst små: 20-3 = 17kr/st
Min vinst små: 40-16 = 24kr/st
Min vinst små: 100-29 = 71kr/st

Till detta tillkommer 1st kuvert på 4kr och porto från framkallningsfirman på 30kr.

Funderar på att ändra priserna till 25/50/90kr.

Har också fixat en mjukpärm som jag kan flänga omkring till företag och sälja (mina kompisar och släkt och vänner kan ta med den ut på deras arbetsplatser m.m.).

Vad tycker ni?
OBS: menat som en liten hobbyverksamhet som kanske kan betala lite av mitt fotande.
 
Med denna bildbyrå får du väl använda bilderna hur många ggr du vill... så är inte fallet för mig. Dessa betalar för en papperskopia i handen.
 
Vinst och vinst..

På de 17kr du får över på en 10x15 bild går ca 70% bort i skatter och avgifter om du ska plocka ut egen vinst (lön) ;)

SÅ tipset är att höja priserna!
 
PatrikAdolfsson skrev:
Vinst och vinst..

På de 17kr du får över på en 10x15 bild går ca 70% bort i skatter och avgifter om du ska plocka ut egen vinst (lön) ;)

SÅ tipset är att höja priserna!

nja... tänkte inte direkt redovisa... ni får väl ringa påålisen om ni tycker det jag gör är fel :)
 
Mina priser.

13x18 200kr
18x24 300kr
25x30 400kr
30x40 500kr
50x70 700kr

Men då räknar jag med en vinst/lön på ca 30% av ovanstående.
 
Kul idé. För billig...där är nog frågan vad du själv tror du kan sälja i "volym" mot att tjäna så mycket som möjligt per såld bild.

Att redovisa detta som hobbyverksamhet verkar lite befängt, ungefär som att redovisa försäljningen och vinst av hembakta bullar.

Tips: kör jämna 20-lappar, typ;

10x15 40 kr
15x21 80 alt 60 kr
21x30 100 alt 80 kr
30x45 200 alt 240 kr

Tips 2: kolla http://frontweb.crimson.se/frontlinedemo/sw/index.html

De framkallar 10x15 för 1,75 kr + 24 kr frakt.
Se resten av deras priser via ovan länk.
 
Andreas@UppsalaPR skrev:
Känns som att din intäkt ändå är mindre än kostnaderna så du gör inte någor brottsligt.

Är det inte så att man kan dra av för hobbyverksamhet så man inte behöver "skatta och avgifta"?

Men visst, lite billiga är bilderna nog.
 
FILM) (Caffe skrev:
Är det inte så att man kan dra av för hobbyverksamhet så man inte behöver "skatta och avgifta"?

Men visst, lite billiga är bilderna nog.

Skatt och avgifter är bara aktuellt om man gör vinst efter alla fotorelaterade utgifter man har. Det verkar inte vara fallet här.

Men det kan ju vara idé att registrera firma och ta kvitton mm. Men för skattebetalrna är det skit samma.
 
ok... kanske ska testa höja priserna litegrann... typ 40/60/100 kanske kan funka... bra med jämna 20lappar...
 
Du menar att du först ger ett pris för att sen i princip dubbla det? Tänkte du tala om det före leverans eller ska det bli en "trevlig" överraskning.
 
Liza skrev:
Du menar att du först ger ett pris för att sen i princip dubbla det? Tänkte du tala om det före leverans eller ska det bli en "trevlig" överraskning.

näää... tänkte bara höja det och sen så får dom helt enkelt punga ut... NEJ!
självklart är det för framtida försäljningar.
 
hailstorm skrev:
näää... tänkte bara höja det och sen så får dom helt enkelt punga ut... NEJ!
självklart är det för framtida försäljningar.
sorry för mitt kanske syrliga inlägg - men det lät faktiskt så.
trevlig helg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.