Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foton på Ipad

Produkter
(logga in för att koppla)

PEH61

Medlem
Jag har ipad sedan en tid men blir inte klok på hur jag ska synka foton i undermappar
I min stationära dator har ja mina foton i mappar enl följande Årtal/månad/händelse men när jag synkar över foton i ipaden så kommmer inte bilderna i under mappar utan alla ligger sorterade efter årtal vilket vilket blir lite jobbigt att leta efter bilder när det finns 1000-2000 /år.
Finns det någon app eller annan lösning på detta
 
Jag har ipad sedan en tid men blir inte klok på hur jag ska synka foton i undermappar
I min stationära dator har ja mina foton i mappar enl följande Årtal/månad/händelse men när jag synkar över foton i ipaden så kommmer inte bilderna i under mappar utan alla ligger sorterade efter årtal vilket vilket blir lite jobbigt att leta efter bilder när det finns 1000-2000 /år.
Finns det någon app eller annan lösning på detta

Hej!

Jag har säkert inte svaret men det saknas lite info för att kunna ge ett bra svar.
Hur som helst, jag har precis gått över från PC till Mac och använder sedan en tid iPhoto som bildprogram, jag har då vid reservkopiering av bilderna till extern hårddisk från iPhoto märkt att bilderna ligger i en enda "årshög" precis som du råkat ut för.
Jag tror svaret beror på att mapparna som iPhoto skapar bara "finns" i iPhoto och helt försvinner när de visas i något annat program. Därför har jag börjat med att importera bilderna till Finder i stället och mappar upp dom där för att sedan importera till iPhoto mappvis i stället för direkt från kameran till iPhoto.

Kanske kan ditt problem bero på samma som mitt.

Hans
 
I min stationära dator har ja mina foton i mappar enl följande Årtal/månad/händelse men när jag synkar över foton i ipaden så kommmer inte bilderna i under mappar utan alla ligger sorterade efter årtal ...
Jag har visserligen ingen Ipad, men förutsätter att det funkar likadant som Iphone.

Det spelar ingen roll hur bilderna är sorterade i din dators filsystem, Iphoto bryr sig bara om hur de är sorterade i Iphoto. Det enklaste, tycker jag, är att ha ett antal album som man synkar med Iphone/Ipad. Bilderna ligger då sorterade på samma sätt i Iphone/Ipad.
 
Den bistra sanningen är att Apple ännu inte har stöd för så kallade kataloger. Obegripligt men sant.
 
De sorteras ju i händelser eller album. Det är bara att välja högst upp i bilder-appen hur man vill se dem. Väljer man bilder så visas alla bilder i en enda lista.
 
De sorteras ju i händelser eller album. Det är bara att välja högst upp i bilder-appen hur man vill se dem. Väljer man bilder så visas alla bilder i en enda lista.

Mitt problem är ju att på min pc så har jag bilderna sorterade i mappar eller kataloger om ni vill utrycka det så årtal/månad/händelse men i ipad så kommer inte under kataloger med utan alla bilder sorteras i årtal vilket blir mycket bläddrande för att hitta några enstaka bilder som jag vet finns i en viss katalog

Jag tycker det borde finnas programutvecklare som kan göra en app till detta om Apple är tjuriga
 
Mitt problem är ju att på min pc så har jag bilderna sorterade i mappar eller kataloger om ni vill utrycka det så årtal/månad/händelse men i ipad så kommer inte under kataloger med utan alla bilder sorteras i årtal vilket blir mycket bläddrande för att hitta några enstaka bilder som jag vet finns i en viss katalog

Jag tycker det borde finnas programutvecklare som kan göra en app till detta om Apple är tjuriga

Hittade detta på ett forum:

IMPORTANT: On the Photos tab in iTunes, you must tick Sync Photos from: and then radio button for All folders. NOT use Selected folders.

You can then create sub folder on the PC.

E.g. I have a folder on my PC \my Pictures\for iPad and select this as top level. It has no pictures in it, but has multiple sub folder, whose names become Album name. I then place the jpg's in the subfolders, then sync.

When I tried radio button: Selected folder, all were merged into a single album! So I repeat, use All folders, but choose the top level in the "from" location.

Från denna tråd: http://apple-ipad-tablet-help.blogspot.se/2010/03/create-multiple-photo-albums-on-ipad.html

Jag kör ju mac så jag kan tyvärr inte prova själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.