Annons

Foton från auschwitz

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Jag har en del orginal foton från auschwitz, dock ganska otäcka. Stämplade med waffen ss, och serienr..

Nu undrar jag, har dessa foton något värde än mer rent historiskt??

nyfiken..

Det historiska värdet lär nog vara värt en litegrann om de är opublicerade, och om rätt köpare dyker upp kanske du skulle kunna få en liten summa för dem, men hur mycket det skulle vara värda har jag ingen aning om. Under Auschwitz-tiden rådde fotoförbud och de som tog foton riskerade i en del fall sina liv för det, trots det finns det fotografier inifrån lägret, men mest på glada festande SS-soldater (och dessa bilder var rätt riskfria att ta för fotografen), men foton från själva mördandet, svälten eller misären är det inte lika gott ställt med. Fotografier som visar sådant togs när lägret väl befriats. Men är det just sådana foton (innan lägret befriades) tror i alla fall jag att det skulle kunna finnas ett allmänintresse att sprida dem vidare.

Forum för levande historia har antagligen kunniga människor som borde kunna värdera dina fotografier. Åtminstone skulle jag verkligen vilja se dem.

Hoppas du fick något ut av detta.
/stephan andersson

Tack..

På ett av fotona är det en officer som skjuter en naken jude i huvudet...

Jag sparar såklart dessa foton, då jag är intresseard av europisk historia, och speciellt 2ndra världskriget...

Jag har sett en sådan bild. Lite suddig och tagen på avstånd från en höjd (eller inifrån en byggnad). Tja? Kanske kan vara värt något om de, som sagt, inte redan finns i tryck.

Skulle vara intressant att veta vad du vill göra med bilderna.

/stephan a

Jag ska såklart spara dom, hade det varit reproduktioner hade dom inte haft så stort värde för mig..

med vh

Jag har en del orginal foton från auschwitz, dock ganska otäcka. Stämplade med waffen ss, och serienr..

Nu undrar jag, har dessa foton något värde än mer rent historiskt??

nyfiken..

Jag skulle nog råda dig att skanna in bilderna och sedan skicka lågupplösta bilder, med info, till exempelvis:

http://www.ushmm.org/

http://www.yadvashem.org/

eller andra större institutioner som håller på med förintelsen och höra vad de anser om bilderna. Sedan går det säkert att göra riktigt stora pengar på dessa bildar, under förutsättning att de är autentiska och tidigare okända, om du skulle sälja dem på en internationell auktion.

Mvh Niklas

ps. jag skulle väldigt gärna själv se bilderna..... ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar