Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomässor

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
En liten nattfundering.

Elmiamässan i all ära - men varför finns det inte underlag för fler och större mässor i Sverige?

Jag tillbringade långa dagar på fotomässorna i Göteborg (när dessa fanns). Mycket bilder och "alla (?)" företag var där. Sedan plötsligt, 1999, fanns inte Nikon, Canon m fl på plats och jag blev lite sur (även om jag tror mig minnas att bildutställningarna fortfarande var högintressanta). 2001 var det sedan, såsom jag minns det, inte någon Fotomässa alls i Göteborg (och så har det förblivit).

Vad hände egentligen?

Minskade intresset så markant att det inte gick att ha "Göteborgsmässan"?

Har i så fall inte intresset ökat så pass mycket sedan 1999 (bl a med tanke på den "Digitala revolutionen") att vi återigen kunde få uppleva Göteborgsmässor?

Foto skrev i anledning av att Nikon m fl inte var på plats i Göteborg 1999 att man bl a kunde misstänka att de "svikande företagen" ville ha en Stockholmsmässa istället - men en sådan finns ju inte heller i dagsläget (eller?).

Vad vet Ni om orsaken till Göteborgsmässans död och att det numera bara är Elmiamässan som håller ställningarna (om än i något mindre skala än under Göteborgsmässans glansdagar)?

Jag diskuterade ämnet med någon initierad för något år sedan, och om jag minns rätt så sa personen att Göteborgsmässan inte bar sig ekonomiskt. För dyrt i något avseende.
Men visst har du en poäng i att den digitala revolutionen skulle kunna skapa ett större intresse.

Vad jag har förstått så var Fotomässan populär både ekonomiskt och besökmässigt för arrangörerna så de passade på att chockhöja avgiften för utställarna. Detta gillade inte de ledande kameratillverkarna så de hoppade av till följd att sista mässan gick back ekonomiskt. Om det stämmer vet jag inte. Men det skrevs lite om det efter mässan.

Tack för svaren.

Det är ju tragiskt (om man får uttrycka sig så dramatiskt) om Göteborgsmässans död orsakades av ett "priskrig". För mig och säkert många andra var den ju en verklig högtid som man gick och längtade efter.

Enfotograf skrev:
Vad jag har förstått så var Fotomässan populär både ekonomiskt och besökmässigt för arrangörerna så de passade på att chockhöja avgiften för utställarna. Detta gillade inte de ledande kameratillverkarna så de hoppade av till följd att sista mässan gick back ekonomiskt. Om det stämmer vet jag inte. Men det skrevs lite om det efter mässan.
Jag ställde själv ut på de två sista mässorna, det var inte alls fråga om någon "chockhöjning" av avgifterna.

Många av de stora utställarna har sina huvudkontor i Stockholm och de tyckte att det var bekvämare om mässan ägde rum i Älvsjö. Så nu finns det en "fotomässa" i Älsvjö istället. Det är dock en ren prylmässa, inga fotoutställningar eller seminarier.

ANNONS