ANNONS
Annons

fotomässan i sollentuna

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster84

Aktiv medlem
var på fotomässan i sollentuna i dag...nån mer än jag som tyckte att den sög stenhårt? visst de va jävligt smutt o få klämma o känna på lite nyheter..(t.ex. f6 och d7d) men o betala 100:- för nåt man kan göra hos en välsorterad fotoaffär om nån månad känns inte så prisvärt..

Jag åkte inte ens dit. ;-)
De borde ha haft gratis inträde för oss som plåtar analogt. Det är ju oss de måste övertyga om de digitala kamerornas förträfflighet. ;-)

Jag var där idag, tyckte också det var lite tunt och ganska dyrt, men Nikon var snälla och rengjorde sensorn på min D100 gratis, så det var väl investerade pengar iaf. Och så blev det ju lite reklampennor -nyckelband och dylikt...

/Micha

var där igår och för 100 kronor var det helt jävla värdelöst. Sedan undrade man om vissa försäljare och demonstratörer egentligen ville sälja sina grejer när de var så ohjälpsamma och dryga.

Visst är det en mansdominerad bransch, men jag har aldrig känt mig så betraktad som "en liten flicka" med en klapp på huvudet.

Vissa föredrag var ju intressanta, men allt skulle gå i ett sådant rasande tempo att både föredragshålalre och publik fick hjärtinfarkt.

Nej det var ingen höjdare direkt...

Var där med min son på 7 och fick pröjsa ytterligare 50 spänn!!!!

Det smakade rätt surt faktiskt.

Det som var något kunde man nog ha känt på i nån butik..

Tiff=förstörande fil-format...

Nej, är man, som mig, van vid Älsjös dito blev man påtagligt häpen/besviken över "putte"-faktorn, att man faktiskt kunde "göra" mässan på en dryg timme om man ville. På Älvsjö-mässor kan ta på sig en hel/halv dag om man orkar.

Fick också höra något oroväckande påstående från Nikon-montern, vad nu jag som Canon-kille hade där att göra, om att "Tiff" också är ett förstörande fil-format när man sparar om en bild(!?). Någon som känner för att dementera detta med kännedom? Möjligen handlar det om en viss form av info i filen som åker vid upprepad om-sparning, eller?

Gratisbiljett. :)

Men allvarligt. De flesta säljare var riktigt korta och otrevliga. Enda som man fick lite matnyttigt av var säljaren på YFO som med glädje visade Epson RD-1 samt Olympussäljaren.

Mässans höjdpunkt var helt klart RD-1:an. 30000:- fattigare men det kommer den att vara värd.

Lite tunt va det, men köpte en Lowepro SR 300aw för 700 och så vart jag o sambon fotade av Bingo och fick ett redigerat foto på oss i A3 format :)

Re: Tiff=förstörande fil-format...

@lkerdun skrev:
om att "Tiff" också är ett förstörande fil-format när man sparar om en bild(!?). Någon som känner för att dementera detta med kännedom?
Om scenariot handlade om att spara om en raw-fil så är det korrekt. Genom att spara om som tiff förlorar man oåterkalleligen möjligheter som finns i rawfilen.

Re: Re: Tiff=förstörande fil-format...

jimh skrev:
Om scenariot handlade om att spara om en raw-fil så är det korrekt. Genom att spara om som tiff förlorar man oåterkalleligen möjligheter som finns i rawfilen.

Det handlade faktiskt om precis just det.
Men då rör det sig enbart om själva exponerings-infon et.c. man talar om där, som försvinner? Själva bilden förstörs väl/ju inte.

Re: Re: Re: Tiff=förstörande fil-format...

@lkerdun skrev:
Men då rör det sig enbart om själva exponerings-infon et.c. man talar om där, som försvinner? Själva bilden förstörs väl/ju inte.
Jo, du förlorar bildinformation. Råfilen innehåller data som den ser ut från sensorn innan den konverteras till en RGB-bild du kan ha något visuellt utbyte av. Den konverteringen kan göras på flera sätt och är inte reversibel. Så efter konvertering till tiff har du färre möjligheter. Fast det här ju hemma i en annan tråd, så jag föreslår att du fortsätter diskussionen där om det är mer som behöver redas ut :)

michap skrev:
Jag var där idag, tyckte också det var lite tunt och ganska dyrt, men Nikon var snälla och rengjorde sensorn på min D100 gratis, så det var väl investerade pengar iaf. Och så blev det ju lite reklampennor -nyckelband och dylikt...

/Micha

Jag var också där...fick också min kamera rengjord gratis...och NU har jag en jättefläck på sensorn. Tack så mycket!! :(

bushmaster84 skrev:
var på fotomässan i sollentuna i dag...nån mer än jag som tyckte att den sög stenhårt? visst de va jävligt smutt o få klämma o känna på lite nyheter..(t.ex. f6 och d7d) men o betala 100:- för nåt man kan göra hos en välsorterad fotoaffär om nån månad känns inte så prisvärt..

Kan inte annat än hålla med. Den hypade Elmiamässan som gick av stapeln tidigare i år sög ganska kraftigt den också.

Saknar möjligheten att köpa de prylar som ställs ut. Annat är det på vildmarksmässan. Där kan man handla och de är mycket prylar att titta på.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar