ANNONS
Annons

Fotomässan 2009

Produkter
(logga in för att koppla)
Förra året hade jag kameran med för att jag skulle köpa ryggsäck, och det gick bra.
I år hade jag med kameran för att jag hade tänkt testa ett par Sigma gluggar, men det sket sig, jag hade ju Pentax!
F.ö. är det alltid kul att lyssna på Brutus Östling
 
Jag tappade tron på mänskligheten faktist - 500 pers drygt som sitter och lyssnar på ett föredrag om hur man använder gröna fyrkanten på en DSLR... Tjena, spelar folk korkade eller vad är det? Jag har testat och lyckats lära min 5 1/2 åring sambandet mellan ljus, bländare och exponeringstid - så så satans spännande är det väl inte?! Nej, huva - sista fotomässan jag gick på iaf... Det var enbart inriktning på absolut nybörjare och långa telen och pro blixtar för att skapa en "cool" atmosfär... Fotosidans mosaik var... välgjord med tråkig - lite för enkel och för lite själ i den. Utställninarna var faktist en del bra, så de skall faktist ges lite heder - mycket maintream, men för att inte utmärka någon och därmed riskera att missa någon så fanns det endel som var riktigt bra och snyggt arrangerat med bra belysning - ni som vet att ni stämmer in på beskrivningen ta åt er!

Nej, rena fotoutställingar är roligare - det här luktar bara profit och lura på nybörjre det dyraste som går... Olympus hade en riktigt bra säljare - all heder då du hade humor och vågade driva med cannoikon på ett snyggt och smart sätt !
 
Jag blev lite besviken faktiskt. Hade med mig en lista med saker jag skulle titta på och fråga om men fick ingen utdelning alls (0). Var där i lördags. I Canons montrar kunde de inte svara på en enda av mina frågor utan hänvisade till deras supportsida. I montrarna med objektiv var det för stökigt för mig. I övrigt var det tunt med utrustning och hittade inget jag inte redan hittat efter besök i 3 butiker på stan. Nej, på hårdvarusidan var det inget som intresserade mig. Fina bildutställningar. De var värda pengarna!

Finns någon mässa eller ett varuhus i Europa som man hellre besöker?
 
Jag var där med ett par kamrater under lördagen. Ställde mig i check'n'clean-kön 10:20 och fick en utlämningstid 16:10, så nog var det en (min enda) av anledningarna med att ta med kameran. Som ngn annan skrev: gratis är gott.

Väldigt få monterbesök för min del av flera anledningar. Hann dock titta på det mesta av det jag hade föresatt mig.

Tyvärr hann jag inte tillbringa mer än en ganska snabb genomvandring i bildutställningen. Hade gärna gått mycket längre.

Satt på fyra seminarier.
Ulrik Södergrens synnerligen pragmatiska tillställning med tips om att ta bättre bilder. Intressant för nybörjaren och den som kommit något längre, men kanske skåpmat för den erfarne.
Nikons Intro School var en gäspig tillställning med en föredragare som var bitter över att han tvingats klämma ihop sitt snack till enbart 40 minuter, och bättre blev det inte när batterierna i mikrofonen tog slut efter 30 minuter...
Göran Segeholms filosofiska resonemang kring fotografstilar var mycket matnyttig för den som blivit besviken över varför ens bilder aldrig blir bättre. Jag har sedan innan en förkärlek för Göran och hans sätt att prata varför jag nog uppskattade detta seminarium mest.
Mattias Karlssons (Moderskeppet) snabba genomlysning av Camera Raw och hyllning till raw-formatet samt hans sambos angreppssätt till bildbehandling generellt gav precis vad jag förväntat mig. Som alltid: bra! Ett extra plus för hållningen gentemot Adobes kommersiella drivkrafter.

Nöjda och glada satte vi oss i bilen tillbaka till Jönköping men med en gnutta besvikelse över att fotomässan i Jönköping verkar ha blivit utkonkurrerad av Sthlm och Gbg.

Särskilt glad var min hustru över att jag inte kom hem med en enda ny pryl... ;-)
 
Jag och min icke intresserade sambo var där på söndagen 1h innan mässan öppna och tittade på bildutställningen. Bilderna är väl det som drar mest för min egen del.
Tyvärr så hann jag inte med några seminarier, men jag köpte lite fotoböcker och gick förbi moderskeppet och köpte en kurs, dregla lite över wacoms brädor...
Skulle nog kunnat gå i fler timmar (nu blev det bara 4) och titta, klämma och känna men en ointresserad sambo och en födelsedagsmiddag var lite ivägen.

Fotosidans mosaik missade jag totalt, hur vet jag inte men man blir lite stirrig när det är mycke folk.

Jag tycker det är kul att se att det finns ett sånt stort fotointresse hos folk.

Överlag så tycker jag mässan var bra.
 
Varför har så jäkla många sina kameror med sig för?

Själv hade jag med mig min för att jag ville dokumentera själva mässan och ha lite minnen från personerna jag träffade där. Är väl inget konstigt med det? Inte mer skumt än att folk tar med sig sina kameror på diverse resor dom gör.

Hade förvisso bara min D300 utan batterigrepp och ett 35/2, så jag får väl hoppas att jag inte tog upp för mycket plats.
 
Har haft systemkamera med på tidigare mässor, i första hand för att kunna testa lite objektiv. I år fick det räcka med kompaktkameran bara för att kunna dokumentera om något intressant dyker upp som man inte sett förut och kanske inte hittar någon broschyr på. Det blev inte en bild på två hela mässdagar...

Hann med några seminarier och föreläsningar, men hade gärna gått på fler om jag hunnit. Det tycker jag var mässans höjdpunkt. Mer sådant!

Kunde inte hålla mej från att investera i en Wacombräda. Ett köp jag inte ångrar en sekund trots ett lite för stort hål i plånboken...
 
Jag tycker det är kul att se att det finns ett sånt stort fotointresse hos folk.

Överlag så tycker jag mässan var bra.

Det tänkte jag också!"Vart kommer allt folk ifrån? =)" Hemifrån mig är det bara jag, i skolan är det en till jag känner som är som jag. Iofs köpte jag mig in i fotograferandet i juli då första systemkameran köptes, men känner att jag snabbt kommit in i "gänget" =) Dock var jag där i fredags och det var mest äldre där då, antar att det var mycket mer folk där på lördagen. Det jag gillade mest av företagsmontrarna var nog att Fujifilm gav bort putsdukar, gratis är gott =) Nej men som sagt, kul att se så mycket folk!
 
Jag blev lite besviken faktiskt. Hade med mig en lista med saker jag skulle titta på och fråga om men fick ingen utdelning alls (0). Var där i lördags. I Canons montrar kunde de inte svara på en enda av mina frågor utan hänvisade till deras supportsida. I montrarna med objektiv var det för stökigt för mig. I övrigt var det tunt med utrustning och hittade inget jag inte redan hittat efter besök i 3 butiker på stan. Nej, på hårdvarusidan var det inget som intresserade mig. Fina bildutställningar. De var värda pengarna!

Finns någon mässa eller ett varuhus i Europa som man hellre besöker?

Jag håller med. Fast jag började gnälla lite i en annan tråd i det fria forumet för en lite stund sen.
 
Får man undra över vad det var ni letade efter som inte fanns där eller i de tre butiker ni besökt?

Själv hitta jag nikons 20mm och det var väl ungefär det jag var intresserad av på hårdvarusidan.

/Maverick
 
Jag för min del väntar inte med ordinarie köp till mässan, har inte tänkt på den som en jättebutik. Däremot är mässerbudandena lite spännande, sånt jag inte visste jag ville ha ens ibland säljs till superpriser..som i år var jag snubblande nära att köpa en Oly E-P1 för 5995 fast jag inte behöver eller har råd med den.. Eller en WiFi-fotoram...osv osv.

Från förra året ångrar jag fortfarande att jag inte köpte Nikons PDK1 batterigreppspaket för 2000 under ordinarie pris...

Men det blir alltid några helt oväntade köp, blixtar och reflexskärmar och kompakter med kristaller på... Är det bara jag som är mässerbjudandemissbrukare tro?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.