Annons

Fotomässan 2006 - ny fotomässa i höst

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Saxat från IDG.se:

Fotomässan 2006 är namnet på en nya mässa som kommer att bestå av lika delar produktnyheter, seminarier och utställningar. Den 10–12 november på Factory i Nacka strand är det som gäller.

Aktiviteterna på den tre dagar långa mässan är uppdelad så att fredagen vänder sig till helproffs, lördagen inriktar sig på yrkesfotografer och halvprofessionella, medan söndagen vänder sig till entusiastpubliken.

För den 2 400 kvadratmeter stora bildutställningen ansvarar fotografen Pelle Kronestedt, som nyligen ställde ut på Fotografins hus i Stockholm.


Länk: www.foto2006.se.

-- Nicke
 
nikitin skrev:
Aktiviteterna på den tre dagar långa mässan är uppdelad så att fredagen vänder sig till helproffs, lördagen inriktar sig på yrkesfotografer och halvprofessionella, medan söndagen vänder sig till entusiastpubliken.

Jag kommer ansvara för seminarieprogrammet, tar gärna mot förslag vad som vore intressant som seminariepunkter.

Stefan
 
Hej!

Ett jättestort önskemål från mig och många fler (tror jag) är Mattias som driver Moderskeppet.se...

Jag lyssnade på honom på Elmia i år och han var jättebra... Han var inklämd i en pyttelite lokal och alla som ville lyssna fick inte plats och trots att han hade fyra tillfällen...

Han var riktigt förberedd med dokumentation till alla lyssnare och mycket skämt och kuriosa som bonus...

Jag lyssnade även på Adobes föreläsning och killen snackade så fort att after 10 minuter så kunde man inte ta in vad han sa längre...

Så om du fixar dit Mattias så kommer jag!!!

Mvh
Maria
 
Tänkte mer på ämnen och områden som är intressanta, så börjar vi leta efter föredragshållare sedan :)

Vad vill du lära dig mer om, vad tror du skulle utveckla din fotografi?


Stefan
 
Skulle vilja se mer om ljussättning både vad det gäller modeller och macrofotografering...

Lära mig mer om förhållandet mellan skärpedjup, bländare och brännvidd...

Alternativa fototekniker...

Samt photoshop (Mattias då)

Och en uppfräschning av de gamla reglerna med bla gyllene snittet... Det tror jag är en hel del av de nyare fotograferna som inte vet så mycket om...

Mvh
Maria
 
Det finns kurser och föredrag om bildbehandling och dess finesser. Man får lära sig hur man använder bildbehandlingsprogrammens funktioner.

Vad jag vill höra är ett föredrag eller en kurs där det fokuseras på arbetsflödet och vad som behövs för att bilden ska bli så bra den kan bli.

När man väl förstår hur bilden ska behandlas i datorn så kan man på egen hand enkelt hitta fram till rätt funktioner och verktyg. Dvs abstarktionsnivån behöver sänkas så att digitalfotograferna förstår hur digitala bilder fungerar.

/Erik
 
eon skrev:
Vad jag vill höra är ett föredrag eller en kurs där det fokuseras på arbetsflödet och vad som behövs för att bilden ska bli så bra den kan bli.

Det kan du räkna med att det blir. Håller med om att det är för lite fokus på ett bra arbetsflöde.

Stefan
 
Kalibrering! Jag anser ju att det är viktigt om man ska få ett arbetsflöde som fungerar och som man kan lita på. Många inser inte hur pass viktigt det är.

mvh
Christer Fischier
 
Mozo skrev:
Kalibrering! Jag anser ju att det är viktigt om man ska få ett arbetsflöde som fungerar och som man kan lita på.

När det är jag som sätter ihop programmet så kan du vara rätt säker på att det kommer en del om färghantering och kalibrering :)

Stefan
 
nikitin skrev:

Aktiviteterna på den tre dagar långa mässan är uppdelad så att fredagen vänder sig till helproffs, lördagen inriktar sig på yrkesfotografer och halvprofessionella, medan söndagen vänder sig till entusiastpubliken.


Vadå? Får inte jag som nybörjare gå på mässan på fredagen?
Det är bara den dagen jag har möjlighet att gå :(
 
Mio L. skrev:
Skulle vilja se mer om ljussättning både vad det gäller modeller och macrofotografering...
Samt photoshop (Mattias då)

Nu ligger programmet för mässan ute och som du ser är Mattias med och ljussättning är också inkluderat. Klicka på länken till höger, så kan du se hela programmet.

Stefan
 
Re: Re: Fotomässan 2006 - ny fotomässa i höst

Danne_K skrev:
Vadå? Får inte jag som nybörjare gå på mässan på fredagen?
Det är bara den dagen jag har möjlighet att gå :(

Det är klart att du får, utställningarna är likadana alla dagar. Men seminarier och workshops har en inriktning mot professionell fotografi under de första två dagarna.

Stefan
 
Hur fungerar det med anmälningar och betalningar för seminarier och workshops?
Förköp eller köande på plats?
/Erik
 
eon skrev:
Hur fungerar det med anmälningar och betalningar för seminarier och workshops?
Förköp eller köande på plats?
/Erik

Ska komma upp under nästa vecka, fick jag just höra. Du ska alltså kunna förköpa på hemsidan.

Stefan
 
Många spännande seminarier! Lite smygreklam!

Tycker att det är ett jättespännande program som ligger synd att ni inte fått så mycket anmälningar än! Har folk missat seminarierna för att det finns så mycket gratis godbitar?! Eller tror man att det blir jättedyrt, så fot man trycker på betalseminarieknappen ??(Det brukar ju kunna kosta upp till 10ggr mer på vissa mässor, vet inte om det gäller just foto, men yrkesmässor jag besökt).

Har faktiskt varit ute och gjort lite smygreklam ;-) (helt osponsrad) för seminarierna nu på morgonen för att jag såg att det fanns så många platser kvar! Synd på godbitarna tycker jag!
 
Jag tror att orsaken kan vara att man måste regga sig som medlem på FS för att kunna boka seminarierna.

Jag ska gå på seminariet med Hans Strand på söndag. :)
 
mohei skrev:
Jag tror att orsaken kan vara att man måste regga sig som medlem på FS för att kunna boka seminarierna.

Jag ska gå på seminariet med Hans Strand på söndag. :)

Kommer ni ut till mässan kan ni anmäla er till seminarierna där i mån av plats.

MVH/Stefan
 
Jag hade planer på att besöka mässan denna helg men min far lämnade jordelivet och begrovs igår och därför blev det ingen resa till Stockholm. Hade före det lämnat in några bidrag till foto-sm varav ett hamnade bland de 50 bästa i röstningen och därför gick till final (som jag förstod det hela).Men jag hittar ingen information någonstans vilka bilder som vann och prisbelönades och vilka som skulle ställas ut och visas. Finns det någon som har hört eller sett något om detta?
Hälsn, Nils.
 
Eller är detta top-secret ända fram till prisutdelning? Utställda bilder måste väl ändå hänga uppe hela mässan även om vinnare inte avslöjas? Har kanske korande av vinnare/prisutdelning redan skett?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.