ANNONS
Annons

Fotolabo och ICC-profil

Produkter
(logga in för att koppla)

krulljan

Medlem
Skyndade mig att igår skicka in en beställning till Fotolabo då det var sista dagen på erbjudandet om bilder för 1,25kr/st.
Försökte använda mig av deras ICC-profil så jag skulle få bilderna precis som jag ville den här gången, men nu har jag kommit fram till att jag förmodligen gjort fel.

Läste ett inlägg i det här forumet där det stod att man skulle förhandsvisa med profilen och ändra bilden så den såg bra ut på skärmen, sen konvertera och spara. Tyckte det lät vettigt så jag gjorde så.
Så står det dock inte på Fotolabos sida, utan att bilden ska se bra ut med t.ex. Adobe RGB och sen ska man konvertera.

Bilderna ser nu rent utsagt skit ut utan Fotolabos profil. Gröna och röda färger är extremt starka och skrikiga.

Hur kommer egentligen mina bilder att se ut på Fotolabos kort?
Jag har gjort totalt fel med profilen, eller?

Senast ändrad:
Jag har fått perfekt resultat med deras ICCprofil och då har jag fixat bilden i AdobeRGB tills den ser bra ut och sen konverterat till Fotolabos profil.

Tackar för svaret!
Låter som om jag borde försöka avbryta beställningen och börja om på nytt... *suck* =)

Det dumma är ju att erbjudandet om det trevliga priset gick ut igår, så det lär jag gå miste om, vilket gör det hela lite mer meningslöst. =/

krulljan skrev:
Tackar för svaret!
Låter som om jag borde försöka avbryta beställningen och börja om på nytt... *suck* =)

Det dumma är ju att erbjudandet om det trevliga priset gick ut igår, så det lär jag gå miste om, vilket gör det hela lite mer meningslöst. =/
Lite OT, men jag nyttjade deras ebjudande också....500 kopior 10*15cm. Måste ju passa på!

krulljan skrev:
Läste ett inlägg i det här forumet där det stod att man skulle förhandsvisa med profilen och ändra bilden så den såg bra ut på skärmen, sen konvertera och spara. Tyckte det lät vettigt så jag gjorde så.

För mig låter det som du gör helt rätt. När du aktiverar Korrekturinställningar, inställd på deras profil, simulerar du på din skärm hur resultatet blir efter en konvertering till deras profil. Resultatet på skärmen ska se exakt likadant efter konverteringen som innan, eftersom du har Korrekturinställningar inställd.

Men ha koll på att du inte drar på för mycket i färgerna genom att ha tryckbarhetsvarning aktiverad.

MVH/Stefan

För det första har Fotolabo svarat på ett mail jag skickade dit och det blir nog så att jag väntar in bilderna och ser om de blev bra eller ej. Sen får jag skicka tillbaka dem jag inte är nöjd med och upphäva köpet.
Angående priser kunde de ändra en eventuellt ny beställning manuellt till 1,25:- per bild, så hur det än blir så lär det ordna sig tillslut.

Sen har jag en fråga till Stefan (eller nån annan som vet):
Hur ändrar jag så jag kör med tryckbarhetsvarning? För övrigt har jag Photoshop CS2 på engelska, så vet nån vad det heter på engelska också är jag tacksam.

Dumt att fråga saker innan man ens kollat nånting själv... *skäms*

Hittade att det måste vara Gamut Warning som är tryckbarhetsvarning.

krulljan skrev:

Sen har jag en fråga till Stefan (eller nån annan som vet):
Hur ändrar jag så jag kör med tryckbarhetsvarning? För övrigt har jag Photoshop CS2 på engelska, så vet nån vad det heter på engelska också är jag tacksam.

Det heter Gamut Warning i den engelska versionen.

MVH/Stefan

Bilagor

• gamut.jpg
    gamut.jpg
    18.2 KB · Visningar: 244
Hehe... jag gjorde visst det ja. =)
Fast jag måste erkänna att du gjorde ditt inlägg mycket snyggare, med bild och allt. Tackar! ;)

Kan nu meddela att jag fått mina bilder och de allra flesta bilderna ser helt okej ut. Däremot har jag ett problem som jag inte var beredd på; bilderna blev inte starkt gröna och röda som jag trodde, utan LILA.

Det finns även vissa bilder med för starkt grönt, men där får jag nog skylla på mig själv.

På många bilder är det lila inte så störande, framförallt när man enbart kollar på papperskopiorna och inte vet hur orginalen ser ut. Men direkt när man jämför mot hur bilderna ser ut på skärmen blir man smått chockad. Speciellt himmel men även blåa kläder och vatten drar väldigt mycket åt det lila hållet.

Läste i en annan tråd här på forumet att nån mer hade fått alla himlarna lila, men då hade inte färgprofilen och PRO-bilder varit inblandade.

Är det någon mer som har fått sina himlar lila hos Fotolabo?

En till liten undran också. Hur går man till väga för att skicka tillbaka de värsta bilderna till Fotolabo för att upphäva köpet på dem?

Till PRO-tjänsten hos Fotolabo / IFS kan/ska ICC-profilen användas. Någon annan tjänst ska den inte användas till. De som inte heter PRO har en automatisk färgkorrigering som gör om allt i alla fall efter eget tycke och smak.

Christel Eldrim har skrivit en bra handledning om hur det fungerar med färgprofiler.
http://www.estethia.com/fotolabo/

Kolla även efter senaste färgprofil så den är aktuell. De verkar ha bytt till Kodakpapper från Agfa.

krulljan skrev:

En till liten undran också. Hur går man till väga för att skicka tillbaka de värsta bilderna till Fotolabo för att upphäva köpet på dem?

Förslagsvis kontaktar du Fotolabo / IFI på deras svenska kundtjänst och beskriver problemet och undrar på vilket sätt de kan hjälpa dig.´

Fotolabo är ett systerbolag till Gillebagaren ;-)

Gör som mattias sa

Jag har fått perfekt resultat med deras ICCprofil och då har jag fixat bilden i AdobeRGB tills den ser bra ut och sen konverterat till Fotolabos profil.......
Så gör jag med det blir kanon sen om du läser cristels guide om icc profilen så behöver du inte lägga den i någon speciel mapp den kan du ha vart du vill när du packat upp den är det bara att dubbelklicka på den så reggas den... eller fel högerklicka o välj installera profil

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar