Annons

Fotolabo = ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Min mamma råkade av misstag skicka in min 24-bilders Kodak Ultra 400 till Fotolabo.

Ja jösses. Det var tamejfasiken det sämsta framkallningen jag sett. Det var vita fläckar på kort här och där, ungefär 1mm stora. Några kort hade en klart synlig vikkant över kortsidan, inte bruten, men väl synligt och irriterande.

Förutom detta hade även många av korten två feta streck, lite smått gömda, typ som något ljusare streck som går över hela långsidan.

Negativen var OK, men alltså, är det ett skämt eller..?

Borde jag kräva ersättning av något slag, eller är det mitt fel (mammas =) som skickade till Fotolabo? Har någon annan varit med om liknande?
 
Om du inte är nöjd bör du reklamera tjänsten till den som har utfört den, Fotolabo i detta fall, så att de dels får möjlighet att ge dig bilder så som de ska se ut och dels justera, rengöra sina maskiner.

Problemet tycks ju ligga i kopieringen då det inte är några skador på negativen om jag förstod dig rätt.
 
fotolabo är supersämst på filmframkallning och kopiering. det är alltid färgstick (oftast cyan) på kopiorna och ofta damm eller i värsta fall repor på neggen.
däremot håller fotolabo närapå världsklass på sin digitalkopiering, alltså kopior på fotopapper från digital bildfil.

du kan säkert få fotolabo att göra om kopieringen, men förvänta dig inte att det kommer bli bra den gången heller.
undvik att skicka dit i framtiden och berätta för din mamma att dom alltid fått sämst i test på sin framkallning och kopiering av negativ film så hon inte heller skickar filmer dit.
 
Senast ändrad:
Jag håller också med om att digitalkopieringen dock är av bra kvalitet, de flesta bilder är jag nöjd med. Framför allt är ju priset hyggligt för denna tjänst. För ett tag sedan var priset ca 30 kr för en 20x30 cm bild och ca 2.90 kr för en 10x15 cm.
 
jo, och än så länge gäller de priserna. men gissningsvis så blir det dyrare efter sommaren.
det verkar som om dom höjer priset på hemsidan ett halvår innan dom gör det i verkligheten.
så var det iaf i julas.
aktuellt pris kan man alltid se om man startar deras onlineprogram och kollar priserna.
skynda å fynda.. ;o)
 
Lite att jämföra med:

Colormailers priser:
(3:4) Digitalkamera
Format Pappersstorlek * Pris
11x15cm 114x152mm 2.95 SEK
13x17cm 127x169mm 6.95 SEK
15x20cm 152x203mm 13.95 SEK
20x27cm 203x271mm 25.95 SEK

(2:3) Standardformat
Format Pappersstorlek * Pris
10x15cm 102x153mm 2.75 SEK
13x19cm 127x190mm 6.95 SEK
20x30cm 203x304mm 25.95 SEK

30x45cm 305x455mm 69.00 SEK
40x60cm 406x605mm 99.00 SEK
50x70cm 508x705mm 179.00 SEK
Panorama 252x755mm 179.00 SEK

Foto(24x18cm)på T-shirt 139.00 SEK
Foto på en 18,2x23,3 cm musmatta 79.00 SEK

Kan tillägga att dessa använder jag och är fullt nöjd med resultaten.
 
Fotolabo=ett skämt?

Svar på Fotolabo=ett skämt?
Jo det var det i särklass sämsta fotolabb jag någonsin skickat film till.Stora vita prickar på
kopiorna,vikta sidor,och över lag mycket dåligt
kopierade.Detta är INGET labb att rekomendera.
 
Estethia skrev:
däremot håller fotolabo närapå världsklass på sin digitalkopiering, alltså kopior på fotopapper från digital bildfil.
Ja, det är de kalasbra på. Har fått fem stycken 50*75 förstoringar nu, de är mumma.
 
Jag måste ha haft tur i sammanhanget! Skickar alltid in när de har kampanjen för 29 kr. Vita fläckar och så känner jag igen, vikt bild också, pappret är lite tunnt och inte den färg i som tjockare fujifilm. Men jag har vad jag kommer ihåg på två år aldrig råkar ut för färgstick. Jag måste ha tur enligt Er! Då pratar vi om en si sådär 50-70 rullar.

/Marcus
 
repiga kopior från Colormailer :(

Benny: Vad kul att du är nöjd med resultatet på de kopior du fått från Colormailer. Kan tyvärr inte säga detsamma. De två senaste beställningarna har varit under all kritik varför jag nu letar efter ett annat labb. Kopiorna har varit smutsiga och/eller repiga. Första gången det hände reklamerade jag och fick bra kopior efter reklamation (mycket bra bemötande, skall tilläggas). Nu har det hänt igen, orkade inte reklamera utan bestämde mig istället för att byta leverantör (alla tips mottages tacksamt! :)). Har använt fuji tidigare men tycker att det alltför ofta var grönstick i kopiorna därifrån, så det är inget alternativ.

Förresten, är det någon annan som haft samma problem med Colormailer?
 
Colormailer

Jag har tidigare haft Colormailer men jag fick ett antal dåliga kopior som jag reklamerade och fick efter det bra kopior.
Leveranstiden varierade dock kraftigt från dom och kvalitén, så jag provade http://www.fotomenyn.com/
och supernöjd med dom, nackdelen är att de bara tar upp till 20x30cm, men snabb leverans och fraktfritt! Pris för en 20x30cm är bara 25:- inkl.moms!
Man hämtar ut korten hos din lokala fotohandlare eller de som är ansluten som återförsäljare, där betalar man även för korten, så man behöver inte använda kortet över nätet med de risker det kan innebära.
 
Tyvärr kan jag bara hålla med tidigare kommentarer ang Fotolabo, skickade själv dit bilder för några år sedan.
Senast jag framkallade gjorde jag det hos onoff (som använder sig av VSFL). En av bilderna var en macrobild av en varmröd ros, som förövrigt finns med bland mina bilder på FS. Denna bild klarade vsfl katastrofalt dåligt trots reklamtion och omkopiering. Den vackert röda rosen blev GRÖN!!!
Till slut orkade jag inte tjafsa och gav dumt nog upp (tack och lov att det finns scanners).
Man kan på sätt och vis förstå fotolabben om det sker misstag och kvalitén inte alltid är den bästa med tanke på dagens prispress, men det finns väl ändå gränser...
 
Är det någon som fått Fujis frontier i stockholmsområdet profilerad. Jag vet att det finns en site som man kan hämta test targets från, om man sedan skickar in en sådan till fuji och ber om att dom inte ska korrigera, och sen skickar denna kopia till siten(via snail mail såklart) så kollar dom spektrum etc och fixar en profil som man kan använda för själv sen.

Vet att fuji i göteborg tror jag det var fått sin profilerad.
 
Digitalt och ProPrint?

Hur är ProPrint när det gäller kopior från digital? Är det någon som har erfarenhet av det?
 
gameburg skrev:
[Senast jag framkallade gjorde jag det hos onoff (som använder sig av VSFL). En av bilderna var en macrobild av en varmröd ros, som förövrigt finns med bland mina bilder på FS. Denna bild klarade vsfl katastrofalt dåligt trots reklamtion och omkopiering. Den vackert röda rosen blev GRÖN!!!



Nästan samma visa här , dom lyckades att plocka bort allt det röda från en knallröd himmel , hela filmen var för övrigt kass .
Men jag måste säga att det är första gången vsfl har gjort bort sig så totalt .
Dom får ett par chanser till .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.