Annons

Fotolabbets skylldigheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Vad kan jag kräva av ett fotolabb som sabbar min film?

Min rulle satt i maskinen när labbet drabbades av strömavbrott, och blev således inte framkallad rätt. Jag fick alla bilder, men de hade helt fel färger och ljushet, med andra ord helt värdelösa.

Rullen innehöll bilder på en proffsgolfare som anlitat mig. De skulle användas för att marknadsföra honom gentemot sponsorer. Med andra ord jag skulle sälja dem till honom. Utebliven inkomst!

Jag fick tre rulla superia iso 200 som plåster på såren. Skall jag bara tacka och ta emot den käftsmällen eller har jag rätt till mer?

Brasknarr skrev:
Vad kan jag kräva av ett fotolabb som sabbar min film?

Min rulle satt i maskinen när labbet drabbades av strömavbrott, och blev således inte framkallad rätt. Jag fick alla bilder, men de hade helt fel färger och ljushet, med andra ord helt värdelösa.

Rullen innehöll bilder på en proffsgolfare som anlitat mig. De skulle användas för att marknadsföra honom gentemot sponsorer. Med andra ord jag skulle sälja dem till honom. Utebliven inkomst!

Jag fick tre rulla superia iso 200 som plåster på såren. Skall jag bara tacka och ta emot den käftsmällen eller har jag rätt till mer?

Du har ej rätt till mer, standrad brukar vara dubbla av det förstörda

Du behöver knorra mycket för att få mera i ersättning. De verkar följa branschstandard. Det återstår väl bara att ta om bilderna isf. Kör med dubbla uppsättningar och soppa en omgång i taget.

Vad var det för sorts labb? Snabb eller yrkes?

Skulle gissa på att dom lätt kan svära sig fria, om något så är det elbolaget dom anlitar som borde stå för kostnaden. Ska du få ersättning från Fuji så bör du kunna bevisa att dom hade del i strömavbrottet.

Annars är väl strömavbrott liknande med "Force Majure", typ som åsknedslag, översvämning, etc.
Men det är jag långt ifrån hundra på.

Senast ändrad:
Strömavbrott är väl inget som ett fotolabb kan råda över. Om inte de har egen elproduktion vill säga.

Det jag undrar är varför ett sånt sort labb som fuji inte har aggregat som kan ta över när strömmen bryts.

Det går inte att hålla labbet ansvarigt för fotografens påhitt. Man tar en risk när man lämnar ifrån sig rullen. Det ska man ha klart för sig.

Force Majeur var ungefär vad jag tyckte, men en kompis sade att jag hade rätt till allt som innefattade jobbet, dvs resa mm. Så jag var tvugen att kolla upp det.

Tack till alla delaktiga!

Tyvärr stämmer det att motsvarande oexponerad film är gängse ersättning för labbskador, åtminstone hos snabblabb på stan. Är du en återkommande kund i ett proffslabb har du eventuellt något större möjligheter. Det går även att försäkra sig mot labbskador om man har SFF´s utrustningsförsäkringar för yrkesfotografer. Och en ovanligt stor plånbok.

Spontant tycker jag också att det är uselt att deras produktion kan slås ut av en sån skitsak som störningar i elnätet. Handskas man med folks bilder från 50-årsfester, bröllop, dop, osv, så tycker jag nog inte att det är för mycket begärt att man har tämligen säkra system. Krig är en sak men strömavbrott är definitivt en annan.

Frågor:

Skedde skadan under framkallning av filmen eller under kopieringen?

Fuji Fotocenter, är det deras centrallabb eller är det en butik på stan?

Ge dig inte. Gängse ersättning, so what?! Skadan har medfört extra besvär och kostnader för dig och då duger inte några sketna filmrullar. Kom ihåg att du är deras kund och vill dom ha dig kvar även i fortsättningen så måste dom se till att göra vad dom kan för att du ska bli nöjd. Förvänta dig inte guld och gröna skogar, eller för den skull ens skälig ersättning för dina merkostnader. Men glöm inte bort att du handlar med ett företag inom Fuji-koncernen. Film är en struntsak för dom om dom bara vill. Se till att du får rätt sort i rätt mängd!

Om det var Fujis centrallabb i Ånge kan du kontakta deras kvalitetsansvarige Erland Lindblom. Tyvärr har jag inte hans nummer här och nu men pröva att ringa kundtjänst på 0690-825 10 eller för den skull Fujifilm Sverige AB på 08-506 141 00. Naturligvis presenterar du dig som fotograf Anders Carlsson.

Uttömmande och bra!

Den största besvikelsen har nu lagt sig, men "förlusten" känns fortfarande påtagligt.

Jag skall ta och ringa till kundtjänst och förklara situationen.

Tack Johan!

Jag håller inte med ovanstående talare,
Du har inte så stor chans att få mer ersättning du komemr bara få dom irriterade på dig... Det är vad jag tror

Jag har jobbat på labb. Ibland (ganska sällan) händer olyckan och någon film blir förstörd. Ingen på labbet rycker på axlarna då. Ofta var vi ledsnare än kunden kändes det som...Det är en hel del yrkesstolthet som får sig en törn när film förstörs, och INTE kul att möta kunden efteråt.
Grundproblemet är film som måste hanteras otroligt varsamt, kemikalier, komplicerad mekanik som hanterar filmen, allt kombinerat med den mänskliga faktorn. Ett ganska riskfyllt äventyr alltså.
Jag uppskattar att en rulle förstördes hos oss (timmes+proffslabb) på...tja..tiotusen kanske.

Spontant tycker jag också att det är uselt att deras produktion kan slås ut av en sån skitsak som störningar i elnätet. Handskas man med folks bilder från 50-årsfester, bröllop, dop, osv, så tycker jag nog inte att det är för mycket begärt att man har tämligen säkra system. Krig är en sak men strömavbrott är definitivt en annan.quote]Så du menar att alla företag som har minsta lilla att förlora ska alltså bygga upp anläggningar med dieselaggregat samt reserv/batteri kraft som dessutom är stor nog för att hantera, säg 2 cykler. Vet inte hur lång tid det tar för filmen att passera igenom hela processen.

Speciellt med tanke på att att dom antligen har försäkring mot detta, och att det är ytterst sällan som vi faktiskt har kraftiga strömbortfall i sverige(såvida man inte bor på översvämningsort, alternativt Kista... :D )

Det finns ett skäl till att det oftast bara är typ sjukhus och en hel del statliga instanser som har dessa saker. Och säkert företag där ett strömbortfall kan påverkar mer långsiktigt som metallverk, etc.

Johan A skrev:
Spontant tycker jag också att det är uselt att deras produktion kan slås ut av en sån skitsak som störningar i elnätet. Handskas man med folks bilder från 50-årsfester, bröllop, dop, osv, så tycker jag nog inte att det är för mycket begärt att man har tämligen säkra system. Krig är en sak men strömavbrott är definitivt en annan.
Det finns väl ändå gränser för vad man kan begära av labben? Back-up aggregat låter som att ta i.
Vem fan bryr sig om några bilder när så mycket annat kan hända under ett strömavbrott.
Skulle heller inte vilja klassa elavbrott som en skitsak. Speciellt sjukhus är extremt beroende av el och kan få väldiga problem innan extra aggregaten går igång. Så med tanke på vad som kan hända, så är 50-års foto inte så där jätteviktiga.

Jag kan inga regler här men om man gör ett uppdrag åt en kund(som i detta fall) så kan det handla om en förlust på tusentals kronor för ett mindre företag.
Och den enda ersättningen blir några tomma filmrullar.

Jag anser att fotad film har mer värde än när den blev köpt.

Är det som ni säger så finns det väl en del lagstiftning som borde ändras på eller???

Det skulle kännas ännu roligare om man hyrt in modeller... eller är det sånt man kan räkna av om man har kvitto eller???

zlice skrev:

Håller helt med. Svårt dock att värdera även detta, men helt klart är den värdefullare. Värdet är ju personligt och kan inte sättas av någon annan.

Huruvida man har rätt eller inte till ersättning är ganska lätt i det här fallet: De flesta skriver att de ger en ny rulle (eller två) för förlorad film. När man lämnar in filmern går man ju även med på dessa villkor.

zlice skrev:

Ja, det har ju garanterat ett affektionellt värde iaf. Men det finns ju labbskadeförsäkringar.

Sedan är det en annan diskussion huruvida det egentligen är den egna försäkringen som skall täcka labbskadan.

Alternativet till att man fixar försäkringen själv är ju att labbet får lägga på det på priset, för alla - och de flesta är nog inte beredda att betala det för sina semesterbilder.

haard skrev:
Alternativet till att man fixar försäkringen själv är ju att labbet får lägga på det på priset, för alla - och de flesta är nog inte beredda att betala det för sina semesterbilder.
Precis, och man kan ju tänka sig vad som skulle hända om tex. NASA skulle lämna in sina filmer...
Man får väga risken att lämna in filmerna mot förlusten av dem. Är man extremt noga med att inget dåligt ska hända ska man förebygga det i hela ledet. Två kameror, alternativa exponeringar, framkalla själv etc.etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar