Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolabb för negativ färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
De senaste gångerna har jag fått några av mina negativa färgfilmer mer eller mindre misshandlade av labbet jag har lämnat in dem hos. I några fall satt det feta fingeravtryck på bilderna, och efter att ha förmanat det senaste labbet om att undvika sådana, råkade jag ut för blå skuggning över hela filmen. Bilderna blev brusiga, för mörka och - ja, hela filmen var en katastrof. Hur säker kan man vara på att få sina filmer rätt behandlade? Jag törs alltså inte resa bort en längre tid och lita på att jag får mina filmer korrekt behandlade av labbet om jag lämnar in alla när jag har kommmit tillbaka. Är det här den digitala fotomaffian som har slagit till för att få oss att tröttna på analog fotografi? Jag vet inte om den här nya diskussionen har hamnat i rätt forum, men jag hittade inget annat bättre.

Senast ändrad:
De senaste gångerna har jag fått några av mina negativa färgfilmer mer eller mindre misshandlade av labbet jag har lämnat in dem hos. I några fall satt det feta fingeravtryck på bilderna, och efter att ha förmanat det senaste labbet om att undvika sådana, råkade jag ut för blå skuggning över hela filmen. Bilderna blev brusiga, för mörka och - ja, hela filmen var en katastrof. Hur säker kan man vara på att få sina filmer rätt behandlade? Jag törs alltså inte resa bort en längre tid och lita på att jag får mina filmer korrekt behandlade av labbet om jag lämnar in alla när jag har kommmit tillbaka. Är det här den digitala fotomaffian som har slagit till för att få oss att tröttna på analog fotografi? Jag vet inte om den här nya diskussionen har hamnat i rätt forum, men jag hittade inget annat bättre.

Hej!
nu är du i Västerås som jag inte vet något om, men om du kommer till Stockholm så finns det flera bra lab. Min favorit ligger vid Mariatorget. Gert som sköter det har jobbat med foto i 30 år och kan nog precis allt. Framkallningen blir alltid bra.
Erik

Hej!
nu är du i Västerås som jag inte vet något om, men om du kommer till Stockholm så finns det flera bra lab. Min favorit ligger vid Mariatorget. Gert som sköter det har jobbat med foto i 30 år och kan nog precis allt. Framkallningen blir alltid bra.
Erik

Tack för ditt tips, Erik! Jag har tyvärr inte vägarna förbi Stockholm särskilt ofta, men jag misstänker att bara portot för att skicka filmen fram och tillbaka överstiger själva framkallningspriset. Men det finns ett par labb i Västerås som jag inte har testat än. Nästa film jag får ur kameran kommer att hamna på ett av dem. Just det labbet jag lämnade in den här misslyckade filmen på, drivs av en välkänd fotograf i Västerås, och han borde kunna göra bättre ifrån sig än det jag fick med mig hem i torsdags. Förr i tiden använde jag diafilm i mina kameror, men härom året bestämde jag mig för att aldrig mer fotografera med diafilm, bara för att framkallning av sådan kostade dubbelt så mycket som av negativ färgfilm och tog minst en vecka att få hemskickad.
Förresten, vad heter labbet med Gert vid Mariatorget?

Jag kan bara önska dig lycka till! I värsta fall kan du ju tvätta filmen själv efteråt för att få bort tumavtryck och sådant. Repor är värre.

Vissa framkallar C41 själva. Jag har aldrig prövat, men de säger att det inte är så svårt.

Svenska Kort heter den och ligger på Hornsgatan ett par hundra meter från själva Mariatorget. Affären är full av gamla filmkameror.

Jag kan bara önska dig lycka till! I värsta fall kan du ju tvätta filmen själv efteråt för att få bort tumavtryck och sådant. Repor är värre.

Vissa framkallar C41 själva. Jag har aldrig prövat, men de säger att det inte är så svårt.

Hej!
Svar på frågan vad man gör med tumavtryck på film! Helt rätt man tar tex en framkallningdosa med spole för den aktuella filmen.Spolar på filmen.Har rent vatten -20 grader- häller det i dosan.Agiterar under tex 5 minuter. Detta för att filmen skall bli "mjuk" och inte sprika.Sedan kan man tex använda sköljtidförkortare och vätmedel.Skölja filmen i 22 -24 gradigt vatten.Ta ut den och torka sakta. Och här gäller det att inte ta i filmen med det klassiska "dra filmen mellan fingarna".Jag har aldrig under mina 45 år haft en enda film med repor. Min fotomentor (fotograf på en dagstidning) sa följande: Jag klipper av dig fingarna om jag ser att du tar filmen mellan fingarna när du skall få bort vatten -punkt slut".Så det var bara att var rädd om fingarna.Jag använder ibland när det är nödvändigt en fincellig våtsvamp som jag "duttar" på OVANSIDA av filmen.Annars så sköter sig filmen bäst genom att hänga i mitt torkskåp.
Svar på frågan om repor:
Helt beroende av vad det är för repor så är det vid detta laget klassiska ticket med näsrotten bra. Bland annat Tetenal har haft ett medel (Photo Corrector) för att få bort repor på film. Denna vätska består av två delar som blandas. Jag har nog någon förpackning i kemiskåpet om jag inte minns fel. Hjälpte någon för ett antal år sedan med en "överkörd" film.

Lite till ....

Hej Björn och alla.

I mitt inlägg så glömnde jag det som jag ser som det absolut viktigaste.Från det att jag tar ut filmen som torkat så använder jag alltid handskar.Dessa är av typen antistatic och det är inte enbart för detta utan för att inte få en massa "tummar" m.m på negativen.Sedan hamnar dessa i förvaringsfickor. Jag använder också handskar när jag kopierar bilder.
Men allt detta vet ju ni redan.

Lindkvists

Mitt problem med framkallning av negativ färgfilm verkar vara löst. I måndags tog jag en lätt omväg till Lindkvists fotolab i Västerås. Jo, jag bor där, och som tur är, ligger det i östra delen av stan. De tog hand om min Fujifilm Superia X-tra 800, min standardfilm numera. Lindkvists är det mest anlitade proffslabbet, men ändå kostade framkallningen inte skjortan när jag hämtade den senare på eftermiddagen, bara 56 kr med moms, och jag fick den klippt i längder om 6 rutor i plastficka. Filmen såg snygg ut när jag tittade på den i ljusbordet.
Labbet kan annat också. Se här:
http://www.lindkvistfotolab.se/
När jag läste tråden om RP i Göteborg, kan jag bara delta i sorgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar