Annons

Fotolab Värmland

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Har tröttnat på att lämna till Fujis återförsäljare och undrar om det finns någon som känner till ett bra fotolab i Värmland, helst i Karlstad. Framkallar oftast s/v film.

Hmmm, så det kanske inte finns några bra lab här? Hur gör ni andra värmlänningar? Tyvärr har Fuji sjabblat till det en gång för mycket för mig sista veckorna så nu är jag tacksam för alla tips på vart man lämnar s/v för framkallning som värmlänning om man vill slippa Fuji. Känns lite trist att behöva spara på rullarna tills man har vägarna mot nån stad ju..

Kanske det finns en marknad för att starta labb här då;) Framkalla själv skulle jag gärna göra om jag hade tiden och så har jag ju lite rädsla för att inte klara det också. Hur svårt är det?
Mvh Lotta

Allt man kan är lätt;) Jag har ju aldrig framkallat och rädslan för att repa neg och sabba bra film kommer finnas tills jag testat om jag fixar det. Någon som har tips på billig och bra utrustning för framkallning då? Olika vätskor för olika film eller?

Ett minimipaket för framkallning är:
  • dosa
  • tre big pack-glasslådor
  • termometer
  • mätglas och graderad karaff för blandning och uppmätning
  • framkallare. Kanske Xtol som skall vara lite snällare?
  • fix
  • stopp (vissa säger att det är onödigt men det tycker jag är dumsnålt med tanke på att det handlar om några ören per film)
  • en klocka som visar sekunder
  • ett mörkt rum att ladda dosan i
Det behöver inte kosta många hundringar.

Tackar för tipsen. Fotoklubb skulle vara jättekul men som ensam småbarnsmamma är det för svårt med tiden. Bäst för mig är alltså att fixa det hemma.
Mörkrummet är inga problem så att framkalla filmerna också ska väl kunna funka egentligen. Har hört någonstans att det rekommenderas olika fix till olika filmer. Är det verkligen så eller finns det en sort som duger till allt?

Jag använder samma fix till allt, film som papper. Kör lite starkare blandning till filmen bara.

Jag vet inte egentligen vad skillnaden mellan olika sorter är. Fix är lite som dasspapper, man måste ha det men det är inte så intressant att sätta sig in i hur det funkar. Nåväl, det blev en lite haltande jämförelse men du förstår säkert :)

Det finns väl två huvudtyper, härdande och icke härdande? Jag vet ärligt talat inte ens vilken kategori mitt fix hamnar inom.

Det finns säkert någon som kan fylla på med värdefull info om hur man bör gå till väga vid ett mer upplyst val av fix.

Så du framkallar alltså med det samma som du använder vid kopieringen? Får nog knäppa lite "skräp" att öva på kanske..

Samma fixsort, däremot separata flaskor och olika spädning. Pappersfixet får ju i sig en hel del damm, så det är ju ett skäl att hålla isär dem om inte annat.

Du kan gå till handlaren och köpa vilket fix som helst, de fungerar alla lika bra.

Det finns dock olika typer ändå.

Snabbfix, som du bör välja eftersom fixeringstiderna blir ett par-tre minuter istället för tio-femton som med det lite mer gammalmodiga fixet.
Kolla så det står snabbfix eller rapid på burken.

Härdande, vilket brukar betyda att du får hälla i en tillsats.
Härdningen gör att filmen tål behandlingen vid framkallningen bättre. nackdelen är att tiden för fixering blir något längre och att sköljningen förlängs för att få bort kemirester.

Köp alltså snabbfix som inte är härdande är mitt tips, märke spelar ingen roll.

Blanda enligt bruksanvisning och testa fixtiden genom att ta en bit avklippt film och doppa i fixet. Den tid det tar för filmbiten att bli genomskinlig (medan du rör runt lite grann) dubblar du för att få ”rätt” fixeringstid.
Förvara fixet i glasflaskor, behöver inte vara mörka sådana, och använd en liter fix till 20, max 30 filmer för att inte riskera sämre hållbarhet på dina framkallade svartvita negativ.

Som värmlänning brukar jag framkalla s/v i fotoklubbens mörkrum (köla fk).

Brukar haha, jag har typ framkallat en film, men ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar