Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotokurser

Produkter
(logga in för att koppla)

pirx

Aktiv medlem
Tjena!

Någon som har något att säga (bu eller bä) om olika kurser som finns därute? Jag bor i Lund, och tänkte nog regga mig på den här:
http://www.folkuniversitetet.se/Kur...2-gatufotografering-i-Kopenhamn-helg/?sr=true
Någon som kanske hört något om den? Eller om Folkuniversitetets fotokurser i allmänhet?

Eller någon som vet ngt om de olika distans/online-kurserna som finns? Något att rekommendera?

Vill gärna peppa upp mig lite genom att gå en kurs, och det vore ju kul att välja något bra...

/ Alex

Folkuniversitetet har överlag haft bra kurser, det vill säga, bra cirkelledare. Hur det ser ut i Lund har jag inte en aning om, du får gå på hörsägen och hoppas att någon med erfarenhet från Skåne hör av sig hit. Finns säkert bra cirkelledare i andra studieförbund också.
Bra med cirklar är att man får träffa flera likasinnade, social samvaro är inte att förakta, man jobbar ihop, lär av varandra och knyter kanske framtida kontakter. Det är bra att träffa människor IRL, som det heter.
Moderskeppet är ett utomordentligt bra läromedel men ersätter i den meningen inte studiecirklarna.

Som undervisare ser jag ofta intresserade elever som skaffar sig sin kunskap med hjälp av olika tutorials, youtubeklipp med mera. Det blir ofta väldigt fragmentariska och grunda kunskaper. Inte sällan missas de fundamentala kunskaperna om hur en kamera principiellt fungerar, slutare, bländare, skärpedjup och sånt. Man går så att säga gärna in på delikatesserna direkt.

Lycka till

Kurs

Jag gick i Lunds folkuniversitet 1972. Läraren då hette Thomas Schiff. Det var både fotografering och mörkrumsteknik på den tiden. Mycket bra kurs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar