Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokurs/utbildningsmaterial för 13-åring

Produkter
(logga in för att koppla)

nysteanders

Aktiv medlem
Vi har en tjej som fyller 13 snart. Hon är som många andra i sin ålder en flitig fotograf och använder Bilddagboken osv. Men hon vill lära sig "att ta bra bilder" som hon säger. Vem vill inte förresten :)

Själv lärde jag mig tekniken först (bländare och slutartider och skärpedjup osv), men så är jag ju också tekniker till yrket, så jag ville veta. Men jag vill inte döda entusiasmen hos en 13-åring med en massa fakta om bländarlameller och matematiken bakom bildprocessning.

Har någon nåt tips på en bra bok, på svenska, som lär ut grunderna på ett bra sätt som inte är allt för "vuxensvårt". Eller ännu hellre kanske - finns det någon kurs för ungdomar som ni har bra erfarenheter av?

Tack på förhand,

Anders
 
Är själv 14 och fick i julas de tre delarna av DigitalFotografi av Scott Kelby.
Jag tycker själv de är riktigt bra, blandat med humor och en lätt text utan svåra ord. :)
 
Konsten att ta vinnande bilder av Göran Segeholm.
Behöver hon veta något om det tekniska så har hon ju supporten i huset.
 
Jag lärde mig fota ordentligt förra året, då var jag 14 år gammal. Jag är till stor del självlärd men jag har även haft stor nytt av Digitalfoto tidningarna. Jag tror att det är viktigt att man verkligen är intresserad av att lära sig, då har man motivation till att experimentera och lära sig själv. Men det
är alltid bra att kunna få hjälp och råd av någon mer erfaren fotograf.
Lycka till!
Mvh
Andre
 
Boktips

"Kreativ fotografering med rätt exponering" av Bryan Peterson är en jättebra och populär bok för nybörjare! Den är väldigt lättbegriplig och innehåller inte allt för mycket text utan beskriver verkligen bara det som är viktigt. När man läser boken blir man genast sugen på att prova själv!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.