Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokurs på distans

Produkter
(logga in för att koppla)

Ischia

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon av er tänka sig göra en fotokurs på distans? Jag är väldigt skeptiskt mot fotokurser som erbjuds i t ex Folkuniversitet och liknande. De är inte super billiga och man lär sig inte så mycket och det tar tid.Mitt mål är inte att bli proffs. Jag vill bara ha grundutbildning för att kunna ta bättre bilder. Jag har hittat en relativ billig kurs med 12 lektioner och man får jobba i sin egen takt och har alltid samma kursledare under hela kursen.

Vad tycker ni?

Annars är det inte så svart att lära sig det mesta själv...
Om man fotar mycket och gör "utmaningar" man får på internet/forum så lär man sig snabbt! Experimentera med olika inställningar och lära sig kameran går ju också att göra själv, så egentligen förstår jag inte vad vissa kurser skulle vara bra för...

Kanske att man lär sig lite fortare än om man skulle göra själv givetvis...

Tror att en distanskurs kan fungera bra. Kan man bara ha en bra kommunikation så tror jag det ska fungera fint. Fördelen är att man lättare tar sig i kragen och kör de olika lektionerna än man bara skulle låna en bok och köra själv.

Ett annat tips är att se om det finns en fotoklubb där du bor. Många fotoklubbar har lite kurser för deras medlemmar om inte annat, så kan man lära sig av varandra.

/Gunnar

Hej!

Kan någon av er tänka sig göra en fotokurs på distans? Jag är väldigt skeptiskt mot fotokurser som erbjuds i t ex Folkuniversitet och liknande. De är inte super billiga och man lär sig inte så mycket och det tar tid.Mitt mål är inte att bli proffs. Jag vill bara ha grundutbildning för att kunna ta bättre bilder. Jag har hittat en relativ billig kurs med 12 lektioner och man får jobba i sin egen takt och har alltid samma kursledare under hela kursen.

Vad tycker ni?

Jag har gått en fotokurs på distans blev så nöjd att jag nu går två kurser till.

Det som är viktigt att tänka på att ämnet "foto" innehåller väldigt mycket olika saker, bäst är om du funderar ut vad du skulle vilja lära dig och på vilken nivå du ligger på.

Högskolan i Jönköping har tillsammans med Moderskeppet gjort ett antal kurser som är designade för ett stort antal studenter. Ofta går över tusen personer samma kurs, vilket får stor effekt på kursmaterialet som är superbra, men reducerar i praktiken interaktion mellan elever och lärare till noll.

I andra änden i spektrumet ligger exempelvis högskolan i dalarna som har distansseminarier med kanske fem elever i varje grupp, där man kan avbryta läraren och ställa frågor och man kan och diskutera med läraren och inom gruppen.

Om du är relativt ny så leta gärna reda på en kurs som är bred, dvs. lite kamerateknik, lite photoshop, lite bildkomposition, ljussättning, hitoria. Har du varit med längre kanske en specialkurs om, exempelvis, photoshop ger mer.

Hej!
Tack alla för svaren! Kommer att titta närmare på kursen vid Jönköpings universitet. Kan vara något....

Mvh
melissa

Bra kurs

Jag läser för att få lite inspiration just nu Jönköpings fotokurs plus kursen i digital bildbehandling. Kursmaterialet är bra och filmerna som ingår i lektionerna då man bland annat besöker olika fotografer är inspirerande. Givetvis så blir inte det så mycket tid till kontakt lärare elev men det finns olika grupper grupper där man tittar och diskuterar det man lämnar in. Jag tycker upplägget är bra och kursmaterialet av god kvalité så här långt. Förutom foto så hittar man en hel del Photoshoptips inte dumt alls...

Hej!
Tack alla för svaren! Kommer att titta närmare på kursen vid Jönköpings universitet. Kan vara något....

Mvh
melissa

Ni som har gått andra distanskurser än just Moderskeppets på högskolan i Jönköping - vilka har ni gått?

/AK

Jag läser för att få lite inspiration just nu Jönköpings fotokurs plus kursen i digital bildbehandling. Kursmaterialet är bra och filmerna som ingår i lektionerna då man bland annat besöker olika fotografer är inspirerande. Givetvis så blir inte det så mycket tid till kontakt lärare elev men det finns olika grupper grupper där man tittar och diskuterar det man lämnar in. Jag tycker upplägget är bra och kursmaterialet av god kvalité så här långt. Förutom foto så hittar man en hel del Photoshoptips inte dumt alls...

Hej
Nu har jag sökt kursen. Undrar hur urvalet går till? Är det någon som vet? Och hur många platser har dem varje termin? Att få plugga på distanse och i egen takt är verkligen perfekt när man jobbar heltid.
Hur långt har du kommit?

Ni som har gått andra distanskurser än just Moderskeppets på högskolan i Jönköping - vilka har ni gått?

/AK

Förra hösten gick jag en delkurs i konstvetenskap på högskolan på Gotland; Fotgrafisk historia, distanskurs. Den var bra och krävde mera av en än fotokurserna på högskolan i Jönköping. Läraren var amerikanska och kursen gick på engelska men man fick svara på svenska och skriva på svenska. Det enda minuset var att svensk fotografisk historia och utveckling inte berördes med ett ord. Orsaken enligt vår lärare var att det då inte fanns någon lämplig kurslitteratur på svenska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar