Annons

Fotokurs i växjö, tips och bildtråd.

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Ja den första sammankommsten avlöpte ju väl med blixtar och allmänt kamerasvammel som sig bör. :)

Den här tråden som jag fick uppdrag och skapa skulle vi ha till att fylla med allmänna tips och man kan länka till sina bilder för att få lite feedback på dem alternernativt posta i tråden men då blir det ju bara 400x400 max.

Här är ett par bra länkar.

http://strobist.blogspot.com/ för enkel o billig blixtfotografering.

Photoshop.
http://www.moderskeppet.se/

http://www.worth1000.com/
 
Som alla vet så är ju Nikons kameraremmar gjorda av lakrits.


Detta blev ett 100 foto, bländare 10.0 1/100 sek. iso 100 på 100mmm
 

Bilagor

  • pict6682-01.jpg
    pict6682-01.jpg
    25.8 KB · Visningar: 291
It's a bird! it's a plane! It's It's..

Nothing?!

Tjoho!

Knotat lite med någon kort idag.. Har också suttit med lite kort som jag tog på Melody Club konserten i går som jag var på ihop med Magnus...

Här är ett resultat från kurset..

Tagit med Canon 20D och ett Tamron 28-75 objektiv..

28mm, ISO 100, f/8, 1/160 sek..

Modifierad i PS och gjort bakgrunden mycket ljusare än det som blev plåtad...

Vi syns!
--Rune
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    76.3 KB · Visningar: 256
härligt med lite diskussion.. =^)
Ös nu på med bilder och diverse frågor o funderingar..

Tror inte ngn av grupperna ställde ngn speciell fråga som jag kommer ihåg som borde lyftas här..
Men som sagt.. mitt minne.. =^)
 
Ingen fråga men väl ett förslag.
Om det är någon som känner någon person som aspirerar på att bli fotomodell så skulle ju den personen kunna komma på våra sessioner och träna på att vara framför kameran och vi kan träna på att vara bakom.

Vem vet någon av oss kanske t.o.m. kan få till en bild som kan användas i en ev. portfolio.
 
Hej hej ..

Tyckte det var strålande roligt i tisdags.

Har satt upp en mail lista för tisdags gruppen, men den kanske inte behövs i och med detta forum. Ja det kan vi ju utvärdera nästa gång. Men med google groups (JA UNDERBARA GOOGLE) så får man med en liten webb. Jag o henrik har provat lite på den att lägga upp lite bilder etc. Så har ni tid gå in och utvärdera våra bilder och sidan som sådan.
http://groups.google.com/group/fotogrupp-tisdag

Jag tyckte att bilderna blev lite platta, som den jag skickar med. Den var grå o saknar lyster. Vad är fel med bilden. Vad skall jag göra annorlunda på tisdag ??

/johan
 

Bilagor

  • johan_fotokurs_fs_1.jpg
    johan_fotokurs_fs_1.jpg
    11.2 KB · Visningar: 234
Här kommer mitt bidrag utan blixt. Bländare: 2.8, Tid: 1/30, ISO: 1600
 

Bilagor

  • crw_7310.jpg
    crw_7310.jpg
    84.9 KB · Visningar: 224
Senast redigerad av en moderator:
YooBa! Toppenroligt kul att det kommer igång!!

Först ett alster på "enblixtkonfen"
D100 med 20-35mm f2,8
vid bilden 1/180s f/8
Brännvidd 35mm
Brännvidd i 35mm film 52mm
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    10.2 KB · Visningar: 202
mago skrev:
härligt med lite diskussion.. =^)
Ös nu på med bilder och diverse frågor o funderingar..

Tror inte ngn av grupperna ställde ngn speciell fråga som jag kommer ihåg som borde lyftas här..
Men som sagt.. mitt minne.. =^)

Jag kommer bara på en fråga som igentligen inte riktigt blev ställd.. men som jag vet att få till fullo behärskar.. o det är det här med vitbalans..

Kolla på bakgrunden på bilderna.. det är samma bakgrund hela tiden o den var 100% vit i verkligheten, men på de olika bilderna så skiftar den från ljusblått till brun/råsa.. Även om ni tittar på era egna bilder i er kamera så kommer ni nog se att bakgrundsfärgen i bilderna med studioblixten och de utan studioblixt skilljer sig från varandra, det är för att infallande ljus från studioblixten skilljer sig från det infallande ljuset från den ljuskällan som andvänds vid de andra tillfällena.. Ljuskällorna har alltså olika färgtemperatur, o det gör att det reflekterande ljuset från den vita väggen får den temperatur som infallande ljus har..

Det finns tre sätt att "lära" kameran vilken färgtemperatur som det infallande ljuset har.. det ena är att man manuellt talar om för kameran att -detta är vitt (i NIKON är det PREset)
Det andra sättet är att man ställer in kameran på "blixt"läget, o då blir det bra till 95% (hyffsat..men olika blixtar är lite olika..)
Det sista är att man fottar i RAW (råformat) o ställer in det i PS eller liknande..

Jag gör så att jag kör med PREset o lär kameran vad som är vitt.. OCH fottar i RAW så jag kan efterjustera det hela om det skulle behövas..
 
En liten parantes..
IBLAND så kan man ju självklart gå från det som är RÄTT för att få en snyggare bild.. man kanske VILL att den ska vara lite varmare än vad det verkligheten var.. o då blir ju bakgrunden lite brunare.. Mina bilder är SVAGT tintade åt det varma hållet, mest bara för att jag tycker att det är snyggare..
 
Bra utlägg daniel..

Liten fundering. Detta är en enda tråd som säkert kommer bli helt full med bilder o funderingar..

Ingen som har möjlighet att lägga upp ett forum typ phpBB eller liknande så man enklare kan dela upp ämnerna??

Lite förslag bara..
 
A_Helge69 skrev:
jupp...jag har 10gb webbplats och can göra en forum till oss...
Låter toppen!
Jag kör ju egen server, men känner på mig att det blir heltidstjänst att få forumet att rulla..
Jag har inga problems att lägga upp ex, www.foto.sinegraf.se om någon vill sköta mjukvarubiten för forumet!
jag har tillräckligt med utrymme tilldelat för utsvävningar..

Men kör hårt Ami!



ps..www.foto.sinegraf.se är inte konfad.. så man hammnar på vanliga sidan, typ.. men den /kan/ bli en forumsida.. DS
 
Foto Forum och Galleri

Okej jag har skappat båda en forum och galleri! Du måste registera sig - anvand det samma namn eller liknade som du har hitt :)

länker

www.amihelge.com/fotoforum - forum kravs epost aktivering

www.amihelge.com/fotokompisar - coppermine fotogalleri - du kan registera och ladda upp din bilder.

båda forum och galleri är bara för oss :) i forumet du måste vara inlogged att visa tråderna. Till galleri du måste vara inlogged att lämna kommentar eller ladda upp bilderna :)

om du har problem bara skicka epost till mig eller på msn messenger ([email protected] det är alltid inloggad) och jag kan kolla på :)


Jag behöver förslag till forum tråderna ämne :)

MVH
Ami
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.