Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokurs, duger kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

-mathias-

Ny medlem
Hejsan,

Har precis anmält mig till en grundkurs i foto.
Just nu står jag i kval inför nyköp av kamera. Känner att jag inte riktigt har råd att lägga ut så mkt pengar just nu. Alltså, jag har en gammal Olympus OM-1 bland lite arvegods. I väskan fanns det ett Olympus 1:1.8, f=50mm,
ett Tokina tele-auto 1:2.8, f=135mm
och slutligen ett Tokina Wide-auto 1:2.8, f=35mm.

Är detta användbart på kursen förutsatt att det fungerar? Och nej, jag har ingen aning om vad alla siffror betyder, det är därför jag ska gå kurs och kikar runt här på sidan.

Det duger säkert alledes utmärkt. Kameran anses allmänt vara otroligt välbyggd och hållbar. Skulle du vilja köpa fler objektiv så finns det massor att tillgå på begagnatmarknaden till mycket bra priser. Eventuellt kan du vilja skaffa en blixt men det kostar inte heller mer än ett par hundralappar bagagnat. Lycka till på kursen!
MVH Erik Å

Oroa dig inte oavsett vad dom andra kommer med så har du en jäkligt trevlig o smidig kamera.
Du komer att upptäcka att den står sig utmärkt.
Men en vettig blixt borde du nog skaffa, Olympus egna eller en bra piratblixt, Nissin, Metz, Sunpak mfl gör bra blixtar.

skönt.

då kan jag lämna de ekonomiska bryderierna ett litet tag iaf. ;)
Har sen jag skaffade min "vanliga" digitalkamera blivit sugen på att lära mig mer och kom då och tänka på vad jag hade låg på vinden..
Tack för de snabba svaren fresten.

Det är inte nödvändigt att ha de modernaste kamerorna för att ta bra bilder! Det där är en bra uppsättning objektiv (vidvinkel, normal och kort tele) som är ljusstarka. Dvs du kan fota det mesta från miljö till porträtt.

Optiskt och tekniskt vet jag inte mycket om olympus, men som andra redan kommenterat verkar det inte vara fel där heller.

Låt dig inte luras iväg och tvinga dig att köpa någon halvbillig instegskamera med autofokus. Det du har nu klår (i min mening) de kamerorna.

Lär dig hantera det du har istället för att snabbt bränna hål i plånboken. Det har sin charm att kunna plåta manuellt.

Det du kanske skulle leta efter är en manual till kameran och sedan om det nu behövs byta batteriet.

Personligen tycker jag att det bästa sättet att lära sig grunderna i fotografering och hur kameran funger är att använda en äldre manuell kamera. Då måste man tänka lite själv innan man tar bilden och man blir tvingad att lära sig hur bländare och slutartider hänger ihop, vilket kommer att gynna dig i framtiden även om du i ett senare skede köper en mer avancerad kamera.

Lycka till på kursen.

/ Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar