Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokungen vs. Odenlab?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sett att Fotokungen (www.fotokungen.com) har mycket bra priser för s/v framkallning + kontaktkarta, likaså kopiering. Dock har jag ingen erfarenhet av dem.

Är det någon som kan säga något om kvalitén jämfört med Odenlabs kvalité. Då tänker jag dels på negativframkallning, men även kopieringen.

Spelar det någon roll var man framkallar negativen egentligen?

Räknas Fotokungen som proffslabb?

Tacksam för svar!

Bästa sommarhälsningar!

Senast ändrad:
Är det någon som har erfarenhet av Fotokungen?

Om ingen kan göra en jämförelse:

Är det någon som har någon erfarenhet av Fotokungen och kan säga något om deras kvalité?

Det jag vet är att fotokungen rular! Framkallar alltid där. De har absolut bästa priser på film också, trust me! Billiga OCH proffsiga, ovanlig kombination men i fotokungens fall sanning. Trivia: Har hetat 'Åkes foto' innan och legat där sen 20-talet. :)

Framkallar Fotokungen dia?

Jag tittade på www.fotokungen.com men jag fattade inte om dom framkallar dia över huvud taget. I så fall är odenlab dom enda som gör det i stockholm vad jag vet.
Alla andra skickar iväg någon annan stans. (Jag tror att kodak framkallar i Norge)

/Micke

Lite uppdatering...

Jag har nu själv framkallat både svart/vitt och färg på Fotokungen.

De svart/vita fotona blev sådär får jag nog säga. Vissa blev lite vattninga och bleka, men ett par var helt OK. Här är Odenlab klart bättre, men å andra sidan har jag bara frankallat en rulle s/v.

Färgfotona blev dock KANON-bra. Ett bra alternativ till Odenlab och (enligt min mening) definitivt mycket bättre än t.ex. Lofoto och liknande. Fotokungen är mer i klass med Odenlab, som är ett proffslab.

Re: Framkallar Fotokungen dia?

mikaellowgren skrev:
I så fall är odenlab dom enda som gör det [framkallar dia in-house] i stockholm vad jag vet.
Annars finns ju Diabolaget, Crimson och Prolabbet bara för att nämna några som gör det.

Re: Re: Framkallar Fotokungen dia?

jimh skrev:
Annars finns ju Diabolaget, Crimson och Prolabbet bara för att nämna några som gör det.

Hmmm... När jag tänker efter lite mer så kommer jag även på kameradoktorn.
Jag får nog rätta mig lite och säga att diaframkallare inte växer på träd. Det var i alla fall det jag menade.

Var framkallar man dia billigast?

Fotokungen lämnar för övrigt s/v framkallning vidare till ett litet manuellt fotolab som heter Miniatyrfilm på Skeppargatan i Stockholm.

dia framkallning

när det gäller dia framkallning så tycker jag att fotomax på Olofpalmesg 16 är bra för de har framkallning ÄVEN på en LÖRDAG du kan lämna filmen kl 14:00 och hämta den 15:00 en lördag det är bra.

dia framkallning

när det gäller dia framkallning så tycker jag att fotomax på Olofpalmesg 16 är bra för de har framkallning ÄVEN på en LÖRDAG du kan lämna filmen kl 14:00 och hämta den 15:00 en lördag det är bra. kostar 35 kr inkl moms

Ni får nog leta länge om ni skall hitta FotoMax på Olof Palmes gata... De sålde det sista av sin verksamhet i sommras.

Fortkort har också en E6:a som rullar.

Odenlab proffslab? De har för evigt gjort bort sig i mina ögon. De har klantat sig 10 gånger för mycket för att jag ska våga lämna mina bilder i deras händer. Sista gången jag framkallade där klippte de mina diabilder på mitten istället för mellan varje bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto