Hej, trevlig tråd!
Här en bild jag själv tycker om för att den för mig uttrycker och sammanfattar det att vara en medveten del av universum. Den har också tillkommit genom viss omsorg och precision, som trådstartaren beskriver i trådens allra första inlägg.
Den fotades nästan på dagen för åtta år sedan (19/9 2014). Platsen den är fotad på bär på myter, legender och märkliga lämningar, öppnande för fantasi och fria tolkningar.
Skogen som omgav platsen vid fotograferingen och hyste ytterst fridlysta fåglar, fick sedermera ge plats för ett stort kalhygge. Viss magi finns fortfarande kvar, men kalhuggningen förändrade upplevelsen och fåglarna övergav.
Jag har en inramad print av bilden på väggen här hemma, med ram snickrad av knotiga grenar från de stora tallar (utöver skogen) som stod strax bakom kameran vid fotograferingen. En bild jag ofta betraktar. Då och då besöker jag platsen, och den skänker fortfarande upplevelser, mystik och bilder.
En plats för upplevelser, tankar, förundran, njutning, glädje och spänning.
Själva motivet, val av plats, naturförhållanden och modellens (självporträtt) pose hade växt fram ur en flera år föregående fotografisk och mental process hos mig, man kan nog säga att jag inspirerat djupdök i våra ursprungligaste kulturlager, där kunskap och vetenskap möter konsternas, myternas och sagornas töcken.
Bilden är ett fokusstackat panorama från ca 100 delbilder på vardera 30 sekunders exponeringstid. Det tog mig tre timmars oavbrutet fotograferande från första till sista bild, varav drygt en timme var ren exponeringstid. Sedan tog det mig omkring 1,5 år att redigera ihop den slutliga bilden via panoramaprogram och bildjusteringar.
Hela den fotografiska processen finns närmare beskriven i ett av mina blogginlägg från 2016, då bilden kändes färdig:
http://romantiskljusfangst.weebly.com/anteckningarblogg/en-bild1
För den eventuellt intresserade ligger bildens bakomliggande sammanhang inlagt i detta blogginlägg om bilden, ett par månader tidigare samma år:
Det mysterium vi här i jordelivet fötts in i erfar vi genom våra sinnen. Detta är din värld, ingen annans. Den speglas i dina sinnen och det är bara du som erfar dessa. Världen är för dig,...
romantiskljusfangst.weebly.com
Vad jag kommer ihåg har bilden varit med på utställning och bildvisningar jag ibland håller: