Annons

Fotokompis Boden/Luleå? (alltid värt ett försök:)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Ptjaaa, rubriken säger väl allt? Finns här någon/några kring Boden och Luleå som man kanske någon gång i framtiden kan göra träff med?

Såg inte så ljust ut för Piteå-tråden längre ner i forumet så jag förväntar mig väl inga rekord till svar här precis :D
 
Hej Rikard!

Nä, det verkar kört för oss Norrbottningar. Vi får väl träffas i mitten, typ Rosvik eller nåt?
 
Det är ju inte lika lätt för oss som för storstadsborna att träffas för att göra nåt kul tillsammans, men med lite arrangemang så borde det väl lyckas. Vad har vi för trevliga platser i länet som vi skulle kunna föreviga? Skulle vara kul med något liknande som stockholmarna håller på med, gamla byggnader som stått övergivna ett längre tag.
Kom med förslag så får vi väl träffas och fotografera under sommaren.
 
Jag är en sådan där som aldrig har några egna ideer men kan tänkas hänga på andras ideer:)

--jalle (Luleå)
 
Hade jag bott där uppe så hade jag gärna varit en kompis,,

Räkas det lite att man tagit körkortet Älvsbyn, känner folk i Klöverträsk och en överläkare i Boden??


Mvh Niclas,
 
Då får vi väl hitta på något tillsammans då? Sammanstråla någonstans som kan vara spännande. Egentligen behöver man ju inte fota några storslagna bilder. Det är bara kul att sitta och snacka lite skit, jämföra längden på objektiven och kanske spåna på lite roliga finesser och sånt.

För sörlänningar är väl allt här uppe intressant, så man kan fota de mest "tacky" grejer och de tycker det är pittoreskt. :-D
 
Cool!

Det har visst hänt saker här i den här tråden då jag varit borta på resa till Sri Lanka! :)

Men nu måste jag sova, kom just hem från flyget. 24 timmars resa ni vet...
 
Jorå, kan också tänka mig att hitta på nåt under sommaren!

Haparanda här, f.ö, men planerar att flytta ner till storstaden (dvs Luleå) under sommaren.

/Henri
 
Är också Luleåbo.

Uppskattad trevare, jag har inte överskott på fotointresserade vänner direkt (dock kollegor - hej Jalle).

Är det nån av er som har försökt fånga traktens nyanlända fåglar på kort ? Själv har jag försökt fånga flygande sångsvanar (i Alvik) med blandat resultat.

/Janne
 
Det här är lite ballt att det finns ändå en del som är intresserade. Vad har ni för ideér på ställen? Hur långt ska vi förflytta oss?

Fåglar är ju nåt, men bara gå i nån fin skog (var det nu finns sådan...) kan ju också vara nåt. Kanske gå ut och ligga på pass någonstans?
 
Jag lämnar ödmjukt över plats-letandet till infödingarna. Själv är jag en Göteborgare som hittat hit, och har inte koll på alla smultronställen än. Det enda jag har koll på är att kyrkbyn i Gammalstad är tacksam att fota och att det finns en massa spovar mellan Luleå-Boden, har inte haft tid att stanna bilen än för att knäppa några.
Men ni skulle väl inte skratta åt min Dimage x20 om jag hakade på?? :eek:)
 
Hej allihop, låter onekligen intressant att
kanske lyckas få ihop några fotointresserade
på lite äventyr. Och vankas det gammla byggnader
eller annat fallfärdigt så är jag där i ett klick!
Allt vad min tid tillåter, från jobb och sånt
i alla fall. För här i norr duggar fotokompisar
minsan inte tätt.

Mvh,
/Ingvar
 
Jag är med på att fota lite gammla byggnader och sånt. Som Susanna nämnde så är kyrkbyn något tror jag. Även kyrkstugorna kring kyrkan i Boden är trevliga ställen.

Sen vet jag att om man åker bil upp till Vouddas eller hur det nu stavas och heter så finns där fina ställen som Lombergsfallet som är en del av Råneåälven.

Mera tips, fram med fler nu. Själv måste jag ut och byta däck nu :)
 
Ni har en plats som inom en armlängds avstånd kan "matscha" det mesta jag sett och upplevt i naturupplevelser. Storforsen i Piteälven under högvatten. Jag har inte hittat något intressant på nätet så här måste finns många "avgjutningar" att göra!
Lycka till!
 
Lite info om Storforsen.
Tidigt morgonljus går rakt upp för forsen.
Dagsljus, motjus från söder rakt över älven - om man står på resturangsidan.
Eftermiddagsljus ner efter forsen.
Mycket intressanta platser i den del av fåran på resturangsidan som är "torr". Den är inte riktigt torr med fina fall och poler i en lång sträcka neråt från resturangen. Och urtallar mellan stora hällar och jättegrytor.
Och döda fallet där bl a jag har hoppat i min ungdom för att visa min manlighet. Flottare ni vet.
Svårt att få rätt ljus nästan överallt.
Bäst är att man läser av området tidigt på morgonen för att följa dagsljuset.
Under tiden för att följa ljuset finns mycket att fota i hela området.
Även en hel del människor om sommarvädret är bra.
Själv tycker jag att forsen är vackrast på vintern.
Men den är vacker även på sommaren.
Mvh/-Anders
 
Varför inte Rosfors? Jag tror det kan vara en kul utflykt och inte för långt för varken Pitebor, Lulebor eller Bodensare?

Vet inte om de har restaurang och så öppet där längre, men annars är det ett fint ställe att fika på, förutom den gamla kvarnen och annat lite fallfärdigt.

Sen har vi ju den lilla kyrkbyn i Öjebyn också, om man nu får föreslå lite saker nära mig (Piteå).

Gammelstad åker jag gärna till också, även om jag varit där tusentals gånger. Det är alltid trevligt att snoka runt på Hägnan också.

Själv har jag lite svårt att gå väldigt långa sträckor eller i kuperad mark, så jag tackar nej till Storforsen, även om det är fint där.
 
Jag ska jobba i Boden/Luleå i sommar så om det händer "något" i 4-kanten området så kanske jag hänger på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.