Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokompis - Öland

Produkter
(logga in för att koppla)

beson

Ny medlem
Någon på Öland eller i närheten som känner för att sporadiskt foto-utflykta... När det känns som att det vore kul att ha lite foto-sällskap i naturen runtom Kalmar / Öland. Lite inspiration kanske, både ge och få ?
Eller bara kolla på bilder nån gång och ta en fika ?
 
Jag hänger gärna med på lite utflykter och träffar. Har själv funderat på att lägga ut en tråd om intresset här i trakten. Det är alltid trevligt att träffa likasinnade och diskutera. Lika så att ta lite utflykter och få tips om nya platser.
Bra initiativ Birger.
/Richard
 
Hej, Jag har precis inhandlat en Nikon D70 och har mycket att lära mig om systemkamerafoto. Ser att du Birger också har D70.

Öland är inte dumt, av någon anledning så är nog 80 % av mina bästa bilder tagna på ön. :) Är det på grund av ljuset som alla målare pratar om!? ;)

Jag hänger gärna på.
 
Jag hänger också gärna med ut och fotar om tiden passar. Det är alltid roligt med lite inspiration från andra fotonördar :eek:) Jag bor i Eriksöre på Öland.

Ciao Annika
 
Vet inte riktigt hur vi skall hantera det här... och det blir ju lite kort ställtid såklart...

Men själv tänker jag, under förutsättning att det inte är väldigt trist väder (typ ösregn/snöstorm) ge mig iväg till södra Öland tidigt (!) på lördag (16/10) morgon och göra ett par timmars plåteri.

- Skicka ett mail snarast om Du skall/vill hänga på, så bestämmer vi lämplig tid/plats.
 
Det vore intressant att hänga på! Lite offtopic men finns det någon fotoklubb i Kalmar? Ja förutom Kalmar Fotoklubb som inte verkar vara intresserade av att svara på mail.
 
Det blir kanske lite lättare att hitta inspirationen snart när allt inte längre bara är grått och trist.

Jag är tacksam för Birgers initiativ.

Fotoklubbar i Kalmar vet jag inte mycket om. Är du student så finns det en klubb på Högskolan.
 
claesbr skrev:
Det blir kanske lite lättare att hitta inspirationen snart när allt inte längre bara är grått och trist.

Jag är tacksam för Birgers initiativ.

Fotoklubbar i Kalmar vet jag inte mycket om. Är du student så finns det en klubb på Högskolan.

Nej, jag är ju ingen student men har en studentpolare som precis köpt en D70. Även han är sugen att hänga på.
 
Ni som är intresserade och roade av att plåta på Öland, så försök komma i kontakt med "slyngeln" Johan Stedt, som är stationschef på Ottenby's fågelstation. Han är förutom en sjuklig fågelskådare, även en hängiven fotograf. Han kan lämna mängder av tips på tidpunkter,lokaler och motiv där fina foto-lägen erbjuds, både på fågel och naturmotiv.

Oscar
 
Öland är min favoritplats i södra Sverige, jag har inte hunnit tagit så mycket seriösa bilder där men mycket bilder har det tagits genom åren, det är först nu jag köpt bra utrustning så jag ser fram emot sommarens och kommande sommrars plåtande. Jag har tankar på att åka dit under vintern också, kanske i vinter, men det måste tajmas med sol + snö... Jag har ca 40 mil enkel till Öland så det är en bit...

/Magnus
 

Bilagor

  • kopia-av-img_2.jpg
    kopia-av-img_2.jpg
    24.9 KB · Visningar: 148
Jag har ett speciellt förhållande till Öland. Dels för att vi vistades där när mina barn var små under regelbundna dagsresor (men även flerdagarsturer med övernattning i stugor och tältcamping) vår, sommar och höst. Dels för att jag och några kompisar gjorde fotoresor dit ganska ofta. Idag besöker vi inte Öland lika mycket men minst två ggr per år i alla fall. Det ena tillfället är vår årliga återkommande bröllopsresa i slutet på maj (som vi 2004 firade för 20:e gången) och då har vi kunnat se utvecklingen på de naturplatser vi besöker, både till det bättre och till det sämre. Det andra är när vi under sommarsemestern tar en tur till Vickleby för en fika på Café Mejeriet samt besök i Capellagårdens Örtagård. Det är fö. ett barnbarn till konstnären Arthur Percy som driver Café Mejeriet. I somras berättade han historien om varför han öppnat ett café här för oss och varför han inte är "så noga" med öppethållandet. Det var nämligen så att det var stängt när vi kom dit, trots att det stod att det skulle vara öppet. Men efter en stund kom hela familjen infarande i sin gamla Jaguar, iförda badkläder och urskuldade sig för att man inte varit på plats. Man hade blivit sugna på att ta ett dopp i havet och stuckit ned till sundet en liten stund.

Under dessa besök har det blivit en del bilder och jag har hittat platser och miljöer som kanske kan vara förslag för de fototurer som nu planeras. Har jag tid och möjlighet kanske jag dyker upp men med många järn i elden kan det ibland vara svårt att få saker och ting att passa ihop. Kan i alla fall länka till några av mina album där Ölandsbilder finns:

Här och här!
 
Väderkavrn inne ifrån

Jag vill gärna få kontakt med någon som har en fungerande väderkvarn på Öland. Som jag vill dokumentfotografera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.