Annons

fotoklubb/sällskap i Solna?

Produkter
(logga in för att koppla)

fhe

Aktiv medlem
Har letat lite efter en fotoklubb eller motsvarande i Solna men hittar inget närmare än Sundbyberg vilket förvånar mig lite.

Någon som känner till något och kanske t.om kan berätta om verksamheten?
 
Vi kanske ska starta en egen? :)

Jag har bott och verkat i Solna i flera år men känner inte till några andra klubbar än de som existerar genom typ ABF och Medborgarskolan. Iof. har jag inte letat aktivt så det vore kul om det kom fram information om en klubb här.

Mvh
Bengt
 
Sumpan har väl en fotoklubb. Dessutom driver Solna kommun mörkrum/fotoverkstad på blåkulla men jag ver inte om vem som helst får vara med å leka där...
 
fhe skrev:
Jo, det var den jag syftade på när jag skrev "hittar inget närmare än Sundbyberg" :)

Svårt att vara närmare Solna än Sundbyberg utan att hamna i Solna självt :)

Började precis ett jobb på gränsen mellan Solna och Sundbyberg. Trevliga områden.

Ska klubben ha ngn speciell inriktning? Märke, typ av fotografi, A/D, ...
 
iSolen.se skrev:
Ska klubben ha ngn speciell inriktning? Märke, typ av fotografi, A/D, ...
Jag har som sagt ingen uppfattning om hur det fungerar i fotoklubbar men jag tycker på något sätt att det måste vara fotograferandet som intresse som är det viktiga oavsett form, var man hamnar i slutänden måste ju på något sätt bero på vad de som deltar och är aktiva vill göra av det.

Rent spontant tycker jag personligen att det vore trist att bli märkesbunden och kul att få möjlighet att fota på sånt sätt som man normalt inte får tillfälle till. Film eller digitalt gör mig detsamma, jag använder bägge.

Anledningen till att jag började leta var mest att det jag saknar från div fotokurser och sånt har varit att bara kunna ägna sig åt att fota (i någon form) en kväll, eller att ha en hög bilder på ett bord och kunna diskutera dem tills man tröttnar :). Det blir lixom inte samma sak om man gör det själv :)
 
Tycker att det låter som en trevlig ide´. Trist att sätta en massa regler och normer innan man ens sett en start på en klubb. En kamera och ett glatt humör borde väl räcka som inträdeskrav?

Har varit med att starta allt från dykklubbar till band och vet att snobberi är en effektiv dödsdom och att man snart blir sittande där själv med en fin hög med stadgar.

BAW
 
macmolarin skrev:
Sumpan har väl en fotoklubb. Dessutom driver Solna kommun mörkrum/fotoverkstad på blåkulla men jag ver inte om vem som helst får vara med å leka där...

Du Råkar inte ha något namn på ansvarig eller någon man kan kontakta angående den lokalen?
 
Jag har letat aktivt efter en förening i slna under många år utan att hitta något jag skickade så sent som idag ett mail till kulturnämnden och frågade om det fanns någon verksamhet de kände till mest för att jag gärna vill utvekla mig och närheten troligen gör att man kan hålla en kontenuerlighet på träffar mm.

Förnämligt vore ju om kommunne kunde hjälpa till med en lokal för möten mm
 
jag skickade så sent som idag ett mail till kulturnämnden
Bra initiativ.

Mikrun skrev:
Förnämligt vore ju om kommunne kunde hjälpa till med en lokal för möten mm
Jag har inte varit involverad i föreningar som behövt stöd från kommuner de senaste 15 åren men det känns spontant som om det inte vore en omöjlighet att få låna lokal för möten av kommun eller kursverksamheter, det behöver ju inte kosta dem nåt.
 
Vad händer på denna fronten - fått några svar från Solna kommun?

Flyttar tillbaka till Solna nu i januari efter ett år i exil och funderar skarpt på att börja fota analogt igen och behöver därför också ett kostnadseffektivt sätt att lösa frakallningen utan att behöva smäcka upp ett eget lab. Känns besvärligt att behöva låna KTHs labb. Vore lysande att med några kunna hyra lokal och inreda - kanske i fotoklubbsform? Att kunna söka kommunala bidrag eller studiecirkelsbidrag för att köpa in lite studioutrustning hade ju inte heller varit helt fel. Att träffa likasinnade och utbyta ideer och arbeten är ju aldrig heller fel...

Nu blir det jul! Tjo

Bengt
 
Vi som är intresserade kanske ska vara lite tydligare med vad vi vill? Vad vi har för personliga mål menar jag.

Själv är jag intresserad av att ha tillgång till studio några gånger i månaden. Någon avancerad utrustning är dock inte intresserant, jag "snickrar" gärna själv. Men möjlighet att ljussätta motiv skulle vara väldigt bra.

Vad jag kan betala? Fasen vet. 500 i månaden? 1000? Vad bör ingå?

Mvh /Peter
 
Jag är helt klart på - bott i Solna stort sett hela livet. Jag skulle vilja ha ett välutrustat mörkrum i närheten av hemmet.

Vad sägs om spontanmöte på nån pub i Solna? Dick Turpin, efter nyår nån gång?

Bengt, vad är det för labb på KTH du snackar om - är du med i Knepp?

//Lasse
 
Jag är Solnabo sen jag kom till världen. Personligen har jag inget intresse av mörkrum, däremot ett forum att träffas med foto i centrum, som dessutom ligger nära till hands.
 
Är också solnabo, skulle vara kul med lite likasinnade fotokamrater. Har nyss gett mig in i slr världen och skulle nog behöva lite hintar.

//Mattias Lundström
 
Jag bor i Högdalen men är gärna med i en fotoklubb och finns det ingen närmare än Solna så är jag inte främmande för tanken att susa över med det underjordiska transporteringssystem som finns i vår vackra hufvudstad =)
 
dobos skrev:
Jag är helt klart på - bott i Solna stort sett hela livet. Jag skulle vilja ha ett välutrustat mörkrum i närheten av hemmet.

Vad sägs om spontanmöte på nån pub i Solna? Dick Turpin, efter nyår nån gång?

Bengt, vad är det för labb på KTH du snackar om - är du med i Knepp?

//Lasse

Hej Lars,

Har en polare som är doktorand på mätsidan - de har ett gammalt labb som man tydligen kunde köpa medledmsskap till om man var inskriven på universitetet (eller så har jag drömt det) :)

Är mer sugen på tillgång till ett labb i närmiljön - jag är inte speciellt kräsen men vill gärna kunna ha mina egna kemikalier och undvika att folk snor mina negativalbum (har hänt - hur otroligt det kan låta). Tycker att det låter som det är några intresserade - borde kunna gå att synka ihop någon träff ala´ tidigare förslag, typ Dick Turpin eller liknande... Jag är på!

BAW

PS - Flyttar till Solna först den 27:e ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.