Annons

Fotokemikalier och miljön

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte svar på frågan, men anknutet i alla fall. Är det inte Xtol som skall vara gjort på typ pressade apelsiner och väldans snällt mot miljön? Nu när det finns kunniga kemister här kanske man kan få svar på frågan om det är skäl att byta framkallare av det skälet?

Naturligtvis går den ju inte att hälla i avloppet när den är använd och silverberikad, så var finns den miljömässiga poängen då?
 
1. Gult blodlutsalt = kaliumferrocyanid = kaliumhexacyanoferrat (II) har ingen fotografisk användning som jag kan komma på på rak arm (mina böcker i ämnet finns i mörkrummet, men där finns inte jag).

2. Xtol är en framakllare som fenidon och askorbinsyra (OBS! trivialnamn). Den är tänkt att ersätta D-76 (som är en metol-hydrokinonframkallare). Xtol har framför allt två fördelar: den innehåller inte metol (som har gett många fotografer kontakteksem) och man kan lösa den i rumstemperatur (hydrokinon löser sig inte i rumstemp). Den kan även spädas 1+3, det klarar inte D-76.

3. Det oexponerade silvret hamnar i fixet, inte i framkallaren.
 
steinick skrev:
Xtol är en framakllare som fenidon och askorbinsyra (OBS! trivialnamn). Den är tänkt att ersätta D-76 (som är en metol-hydrokinonframkallare). Xtol har framför allt två fördelar: den innehåller inte metol (som har gett många fotografer kontakteksem) och man kan lösa den i rumstemperatur (hydrokinon löser sig inte i rumstemp). Den kan även spädas 1+3, det klarar inte D-76.

Receptet för XTOL:

Part A
Sodium Sulfite 10.0 grams
EDTA Penta sodium salt 1.0 gram
Sodium Metaborate (8 mol) 8.0 grams
Kodak Dimezone 0.2 gram


Part B
Sodium Sulfite 75.0 grams
Sodium Metabisulfite 3.5 grams
Sodium isoascorbate 12.0 grams
To make one liter of solution


Kodak Dimezone är en modifierad form av Fenidon, och även om man säger att Xtol bygger på Askorbinsyra, så är det snarare ett mer pH-neutralt salt av detta.

Paul Lewis har ett recept som kan användas som Xtol:

Vatten 750 ml
Natriumsulfit (torr) 60 g
Natriummetaborat 4 g
Natriumaskorbat 13 g
Fenidon 0.15 g
Natriummetabisulfit 3 g

Vatten upp till 1000 ml
 
Du var mig en konstig människa. Blir du SUR när jag rättar till ditt påstående att D-76 inte klarar spädning på 1+3, och tål inte att jag publicerar receptet på Xtol i ett inlägg när denna framkallare diskuteras? (Natriumaskorbat har för övrigt blivit poulärt att använda med Rodinal, och diskuteras flitigt i amerikanska forum och mailinglistor).

Jag kanske skulle varit tyst istället, så jag inte störde din tävling om vem som får sista ordet? Man jag tänker inte i de banorna.
 
Jag försöker svara på frågor där jag tror att jag har något att bidra med, jag är inte ute efter att visa hur mycket jag kan.

Beträffande Xtol kontra D-76 så redogjorde jag för skillnaderna egenskaperna och jämförde med D-76. Till skillnad från dig så har jag använt D-76 i spädning 1+3. Det man kanske vinner i skärpa förlorar man i känslighetsutnyttjande. Därför skrev jag att D-76 inte klarar 1+3. Lite slarvigt kanske, men frågan som jimh ställde handlade om Xtol. Jag ser ingen vits med att publicera receptet på en standardframkallare som Xtol. Inte ens jag skulle komma på tanken att blanda själv. Många specialframkallare tillverkar jag (jag har flera böcker i ämnet), men det är en annan sak.
 
steinick skrev:
Jag försöker svara på frågor där jag tror att jag har något att bidra med, jag är inte ute efter att visa hur mycket jag kan.

Samma här. Receptet för Xtol är t.ex. från Kodaks patent, vilket jag letade fram liksom receptet på Lewis version. Jag har dem givetvis inte i huvudet, och inte heller recepten för de framkallare jag blandar till som oftast. Att "visa hur mycket jag kan" är inte intressant, däremot att bidra med den information jag har tillgång till, och om det är intressant för andra är ju upp till dem. Jag sållar givetvis själv bland all information som finns och tar åt mig det jag personligen finner intressant. Jag försöker alltså inte medvetet låta som en besservisser. ;)


Beträffande Xtol kontra D-76 så redogjorde jag för skillnaderna egenskaperna och jämförde med D-76. Till skillnad från dig så har jag använt D-76 i spädning 1+3. Det man kanske vinner i skärpa förlorar man i känslighetsutnyttjande. Därför skrev jag att D-76 inte klarar 1+3. Lite slarvigt kanske, men frågan som jimh ställde handlade om Xtol. Jag ser ingen vits med att publicera receptet på en standardframkallare som Xtol. Inte ens jag skulle komma på tanken att blanda själv. Många specialframkallare tillverkar jag (jag har flera böcker i ämnet), men det är en annan sak.

Receptet på Xtol tyckte jag var intressant även ur miljömässig aspekt, vilket var en av orsakerna till att jag letade fram det. Tyvärr slarvade jag med och glömde bort att nämna det. Natriumaskorbat funderar jag på att tillsätta en glycinbaserad framkallare för att se vilken effekt det får, nyfiken efter alla diskussioner som varit i ämnet utomlands.
 
... fast som lekman blev jag ju inte så mycket klokare på Xtols miljöpåverkan av att se innehållsförteckningen ;-) Har det någon annan fördel än att man löper mindre risk att få allergi?
 
Besök gärna www.photo.net och gör en sökning på Xtol, och du får många intressanta frågeställningar och svar om denna framkallare. Bland annat om enbart framkallaren, spädningar och resultat med olika filmer, men också om problem och lösningar. :)
 
Lite om miljöpåverkan. Fenidon är mindre skadligt än Metol, och används dessuom i mindre mängd än Metol i framkallare, ca bara en tiondel av Metol. Natriumsulfit, som används som konserveringsmedel och även ibland som svag accelerator i framkallare (D-23 som exempel, som bara innehåller Metol och Natriumsulfit), används även som konserveringsmedel i födoämnen. Natriumaskorbat är ju salt av askorbinsyra, och säljs som hälsokost eftersom det är snällare mot magen än askorbinsyra (C-vitamin). EDTA används i framkallare, om jag inte missminner mig, för att ge stabilare resultat vid olika hårdhetsgrader och föroreningar i vattnet. Natriummetaborat är milt alkaliskt, perfekt mot försurade sjöar. ;)

Det är inte helt omöjligt att man kan använda pressade apelsiner i framkallare om man gör den starkt alkalisk. Dock får man nog tunna negativ om man inte kombinerar juicen med Metol eller fenidon. Någon nämnde en gång att urin innehåller katekol (som används i starkt kompenserande framkallare) och i teorin kan användas i framkallare. Om jag ska experimentera så väljer jag nog apelsinjuicen. ;p
 
Ok, jag skall alltså äta en himla massa apelsiner, sen pinka i dosan och till sist hälla ut spillet i mitt favvofiskevatten? :)

Skämt åsido så har jag läst en himla massa om den på photo.net och det största problemet verkar vara att förpackningarna läcker fukt så att pulvret oxiderar. Men jag skall nog testa ändå, det känns som en sympatisk produkt.
 
jimh skrev:
Ok, jag skall alltså äta en himla massa apelsiner, sen pinka i dosan och till sist hälla ut spillet i mitt favvofiskevatten? :)

Skämt åsido så har jag läst en himla massa om den på photo.net och det största problemet verkar vara att förpackningarna läcker fukt så att pulvret oxiderar. Men jag skall nog testa ändå, det känns som en sympatisk produkt.

Om klassiska filmanvändare börjar använda kroppsvätskor som framkallare så skjuter nog digitalisterna fram sina positioner rejält rätt fort. ;)

Jo några har haft problem med Xtol tack vare förpackningarna. Men jag har för mig att det bara gällde enlitersförpackningarna. Xtol har rapporterats vara känsligt för orenheter i kranvattnet, så destillerat vatten är att föredra. Jag känner mig personligen lite osäker inför Xtol, så jag fortsätter använda andra framkallare som vanligt. Jag har turen att inte få utslag av metol. :)
 
J.Patyric skrev;
Det är inte helt omöjligt att man kan använda pressade apelsiner i framkallare om man gör den starkt alkalisk

Askorbinsyra fungerar som framkallningsämne. Kan vara värt att prova med C-vitamin i brusform.

;-)
 
mipert skrev:
Askorbinsyra fungerar som framkallningsämne. Kan vara värt att prova med C-vitamin i brusform.

;-)


Jamen så gör ju många! Kanske inte brustablett riktigt, men tillverkar natriumaskorbat genom att mixa askorbinsyra och natriumbikarbonat med lite vatten. Det blir då kolsyrebildning, och förutom att sedan användas i framkallare kan man även dricka det som C-vitamin eller som nyttig form av samarin. :)

Patrick Gainer beskriver denna metod i en artikel om framkallare med askorbinsyra:

http://unblinkingeye.com/Articles/VitC/vitc.html

Någon som vet en bra källa för natriumaskorbat i Sverige?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.