Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokalender - var gör man billigast sådana?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger - jag skulle vilja trycka upp väggkalendrar med mina foton och kanske sälja till kollegor etc men det är så dyrt överallt. Det billigaste jag hittat är Vistaprint som tar ca 100 kr styck plus moms om man beställer 10 stycken.

Finns det billigare (och ändå hyfsad kvalité) nånstans?

Ingen som har några erfarenheter?
Det blir ju inte så lätt att sälja kalendrar med vinst om de redan i inköp kostar ungefär max vad jag skulle ge för en sån, rent privat.

Jag gör ett försök till, trots att det är semestertider - ingen som har tips på billigt alternativt bra ställe att trycka kalendrar på?

Hej Martin!
Jag beställde fotokalendrar från företaget Ifolor i höstas.
De hade specialpris om man beställde innan första oktober, och i mitt tycke en trevlig design. Det fanns förresten flera olika att välja mellan.
Jag valde en kalender i liggande format 30 x 42 cm. med svart bakgrund och en tunn vit linje runt bilden. Den kostade lite över hundralappen men ser "dyrare" ut.
Godkänd kvalitet på både papper och tryck.

Mvh / Maria

Jag kollade Ifolor och de tar 199 kr styck för kalendrar nu. På tok för dyrt.

Jag har fått mina kalendrar från Vistaprint nu och de ser bra ut men jag stör mig på två saker:

* på baksidan står det www.vistaprint.se. Om jag ville ha deras reklam på min kalender hade jag bett om det. Om tanken är att ha kalendrar till salu eller som reklammaterial vill jag väl inte ha nån annans www-adress där? Eller är jag kinkig? Är det standard att firman som trycker kalendern får göra reklam på baksidan?

* på baksidan står även tryckt "1of2" på den ena och "2of2" på den andra. Med andra ord deras nummerordning i upplagan jag beställt. Det vill jag ju inte ha tryckt på baksidan på min snygga kalender!

Är jag petig?

Martin F skrev:
Jag kollade Ifolor och de tar 199 kr styck för kalendrar nu. På tok för dyrt.

Jag har fått mina kalendrar från Vistaprint nu och de ser bra ut men jag stör mig på två saker:

* på baksidan står det www.vistaprint.se. Om jag ville ha deras reklam på min kalender hade jag bett om det. Om tanken är att ha kalendrar till salu eller som reklammaterial vill jag väl inte ha nån annans www-adress där? Eller är jag kinkig? Är det standard att firman som trycker kalendern får göra reklam på baksidan?

* på baksidan står även tryckt "1of2" på den ena och "2of2" på den andra. Med andra ord deras nummerordning i upplagan jag beställt. Det vill jag ju inte ha tryckt på baksidan på min snygga kalender!

Är jag petig?

Vill du ha det billigaste möjliga så kommer det med vissa förbehåll. I detta fall reklam för företaget och uppenbarligen en upplagenummrering.

Billgast är inte alltid bäst. En googling på "fotokalender" ger dig mängder med företag som gör detta. Vill du skapa en affärsidé kring detta och ha kvalité på det du säljer så kostar det lite mer, men du får ett påverkbart resultat.

Gå även till lokala tryckerier och titta på deras produkter och utskriftskvalité. Typ arkitektkopia eller liknande.

// Maxe

Önskefoto

Hej
Vi har två gånger beställt från önskefoto i blekinge och de var så uppskattade och bra så flera andra i vår närhet har beställt där med.

Kolla in clickit.se De gör bra tryck på papper som det även går att skriva på (trycker alltså inte på "fotopapper")

Man kan också göra sina egna kalendrar, farsan han gör den själv hemma och de blir hur fina som helst och kostar inte en förmögenhet. Allt som behövs är en vanlig fotoskrivare och några program. Han gör runt 50st per år som han ger bort till släktingar och vänner i present.

/ Magnus

Sida som testar fotokalender

Nu är det ju lite sent (eller tidigt) men jag hittade den här sidan om fotokalender som säger att man ska testa olika fotokalendrar inför julen 2011. Kan vara intressant att hålla koll på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar