Annons

Fotojobb!! (Bråttom med svar!!)

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått i uppdrag att fotografera personal och interiör hos en tandläkare för att "hotta upp" deras hemsida. Det är mitt första jobb och jag vet verkligen inte vad jag kan ta för avgifter.

Jag har sagt till dem att jag tar EN avgift för att jag ens kommer dit och använder min utrustning och min tid. Sedan tar jag EN avgift PER bild.

Mina frågor är:

- Hur mycket bör man ta i avgift för att ta sig dit?
- Hur mycker per bild?

Man bör ha i åtanke att jag inte är en utbildad fotograf. Jag har dock studioblixtar och dylikt som slits.

Sista frågan:
- Hur fakturerar jag när jag inte har en egen firma?


Tacksam för väldigt snabba svar!!! (måste ringa dem innan kl 12 idag!)
 
Jag har sagt till dem att jag tar EN avgift för att jag ens kommer dit och använder min utrustning och min tid. Sedan tar jag EN avgift PER bild.

- Hur mycket bör man ta i avgift för att ta sig dit?
- Hur mycker per bild?
- Hur fakturerar jag när jag inte har en egen firma?
Lite sent kanske, men:

1. Krångla inte till det. Räkna ut hur mycket tid jobbet kommer att ta, multiplicera med en lämplig timlön och ge kunden "klumpsumman" som kostnadsförslag. Låt dem använda alla bilder du tycker blev tillräckligt bra. Folk som är komplicerade att jobba med får inte många uppdrag, folk som är enkla att ha att göra med får många.

2. Du behöver inte ha "firma" för att ta betalt. Skicka en räkning med personnummer och andra väsentliga uppgifter, skriv att du har A-skatt, så löser kunden resten.
 
Lite sent kanske, men:

1. Krångla inte till det. Räkna ut hur mycket tid jobbet kommer att ta, multiplicera med en lämplig timlön och ge kunden "klumpsumman" som kostnadsförslag. Låt dem använda alla bilder du tycker blev tillräckligt bra. Folk som är komplicerade att jobba med får inte många uppdrag, folk som är enkla att ha att göra med får många.

2. Du behöver inte ha "firma" för att ta betalt. Skicka en räkning med personnummer och andra väsentliga uppgifter, skriv att du har A-skatt, så löser kunden resten.


Hej och tack för ditt svar!

Svar på "1":
Eftersom jag är ny på området så har jag heller ingen aning om hur lång tid det kommer att ta. Jag vet heller inte om mina bilder kommer att falla kunden i smaken, så jag tyckte att det skulle vara skönt både för kunden och mig att erbjuda ett fast minimipris för att jag ens kommer dit. Det innebär att han inte heller är tvungen att betala för något han inte blir nöjd med.

Jag tycker inte att det är att "krångla". Det hade inte jag tyckt om jag vore kund heller faktiskt, men jag kan ha fel. :)

Angående A-skatt och dylikt.. tja.. får nog ringa Skatteverket en sväng. :D


Tack för allas svar!!!! Det värmer!
 
Svar på "1":
Eftersom jag är ny på området så har jag heller ingen aning om hur lång tid det kommer att ta. Jag vet heller inte om mina bilder kommer att falla kunden i smaken, så jag tyckte att det skulle vara skönt både för kunden och mig att erbjuda ett fast minimipris för att jag ens kommer dit. Det innebär att han inte heller är tvungen att betala för något han inte blir nöjd med.

Jag tycker inte att det är att "krångla". Det hade inte jag tyckt om jag vore kund heller faktiskt, men jag kan ha fel. :)

Angående A-skatt och dylikt.. tja.. får nog ringa Skatteverket en sväng. :D
De flesta kunder vill i förväg veta vad det kostar och vad de får för pengarna. Hur många timmar du kommer att arbeta bryr de sig sällan om. Och de vill inte ha besvärliga villkor av typen "om ni använder fler än fem kommer det att kosta XX extra."

Du behöver inte ringa Skatteverket. Det brukar du väl inte göra varje gång du börjar på ett nytt jobb? Det här är precis som vilket annat jobb som helst, fast väldigt kort.
 
2. Du behöver inte ha "firma" för att ta betalt. Skicka en räkning med personnummer och andra väsentliga uppgifter, skriv att du har A-skatt, så löser kunden resten.

...har man bara A-skatt så måste uppdragsgivaren betala in sociala avgifter / skatt / pension / semesterersättning, och i de flesta fall leder extraarbete till att man som nöringsidkare inte köper en tjänst av en privatperson.

Men, som andra sagt: Det finns ju alternativ som frilansfinans och liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.