Gott och blandat eller en mer professionell syn?
Min erfarenhet av att fotografera åt företagsliknande verksamheter har varit positivt, priset är inte allt. Min tanke när jag började med detta var att skaffa mig kontakter och kontakter är det du behöver. Att kunna ta betalt är bra men det är inte alltid som det är rätt taktik när det gäller att skaffa dig kontakter eller fortsatta uppdrag. Se först till att få ditt namn med i verksamheten, att du syns och att du tar de bilder som förväntas. Tänk också på att det inte alltid är din "kund" som har rätt angående bildernas utformning. Det går att komma långt med sin egen teknik.
Jag har fotograferat både klädkollektioner och i butik och på så sätt skaffat mig kontakter inom den branchen. Visst har det kommit upp att betalning ska ske men i långa loppet tjänade jag på att få en annan form av fördelar.
När du har ett grepp om vad du kan göra och vad du förväntas göra, det är då du kan kräva lite mer. På detta sätt har jag själv kunnat dra fördel av att synas framför att få betalt och sedan inte få fler uppdrag som då kanske endast beror på pengarintresset, inte intresset för det jag kan skapa. Du kommer förstå mitt resonernade med tiden du själv kommer till insikt i hur marknaden fungerar.
Gör dig ett namn, en formtyp och ett arbetssätt. När det klickar där så kommer fler att vilja efterfråga dina kunskaper och det är då du egentligen kan börja ta bra betalt och det ganska bra. Dina uppdragsgivare kommer ganska snart att förstå att du kan ta minst lika bra bilder som firma där de vill ha flera tusen för samma uppdrag.
En tankeställare: DU har råd att göra misstag och kan lära dig under tidens gång för att göra rätt men en etablerad firma som gör misstag anlitas oftast inte fler gånger, de måste vara proffs! Du kan å andra sidan ta så bra bilder att du enligt dina uppdragsgivare kan jämföras med "proffsen", eller att dina bilder är goda nog för dem, de sparar lite pengar och alla (nja kanske inte du?) är nöjda. Detta räcker oftast för att du ska kunna arbeta fram din framtidsvision om ett eget företag i verksamhet med tiden, rätt motto är som sagt skynda långsamt och vips...
Eller vad tror ni andra därute?