ANNONS
Annons

Fotojobb åt vänner

Produkter
(logga in för att koppla)

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet ett par människor som har både små och ganska stora företag och som jag skulle kunna fotografera deras produkter och tjänster åt.

Min fråga är såklart, hur mycket skall jag ta betalt? Jag vill ju ge ett kompis pris och jag går i skolan, så det ända jag tar betalt för är lite utav min tid.

Tack / David
 
Hej!

Jag vet ett par människor som har både små och ganska stora företag och som jag skulle kunna fotografera deras produkter och tjänster åt.

Min fråga är såklart, hur mycket skall jag ta betalt? Jag vill ju ge ett kompis pris och jag går i skolan, så det ända jag tar betalt för är lite utav min tid.

Tack / David

Du måste börja med att fråga Dig varför Du gör det?
Den grundläggande principen är att allt som är gratis är det brist på sedan sjunker efterfrågan med stigande pris.
Du bör ju ta ett pris som inte ligger allt för lång från det pris Du vill ha om Du skulle fota på heltid. Annars förstör Du ju marknaden för de som försöker leva på foto.
 
Du måste börja med att fråga Dig varför Du gör det?

För att jag vill? och jag kan tjäna lite pengar på det.

Du bör ju ta ett pris som inte ligger allt för lång från det pris Du vill ha om Du skulle fota på heltid. Annars förstör Du ju marknaden för de som försöker leva på foto.

Vad är det fulla priset då? och jag tror faktiskt inte att jag förstör marknaden, eftersom jag inte är en professionell och det vet dom.
 
Ta "fullt" betalt, varför ska du inte få tjäna pengar när dom gör det i sina företag?

Jag tycker det beror lite på omfattning och även på företagets storlek, men också på relationen till företagaren. Jag har t ex nära vänner som är småföretagare och skulle faktiskt kunna tänka mig att produktfota åt en del av dem bara som en tjänst vänner emellan.
 
Tycker att dom som förespråkar fullt pris åt vänner är lite märkliga. Klart man rabatterar till dom man känner. Förutsättningen är naturligtvis att jag vet att mina vänner är beredda att göra detsamma när jag behöver deras tjänster.
Vad rätt pris är däremot är inte helt lätt att säga. Beror väl lite på vad det är för verksamhet och hur dom går ekonomiskt. Om det tex är en vän som precis är i uppstartsfasen av sin verksamhet så är jag beredd att göra det gratis, medans någon som mår bra antagligen också skulle tycka att jag var värd att tjäna lite på det. Så fungerar iaf mina vänner. Så mitt råd är, fråga vad dom tycker det är värt och känn efter om du kan leva med det.
 
Se det så här, vänner emellan bör det vara en Win-Win,

Det behöver inte alltid vara pengar.


Gör inget gratis bara för att du är vän, och nån ser det som en möjlighet att få en gratisgrej utan att du får ut något för det däremot.
 
Se det så här, vänner emellan bör det vara en Win-Win,

Det behöver inte alltid vara pengar.


Gör inget gratis bara för att du är vän, och nån ser det som en möjlighet att få en gratisgrej utan att du får ut något för det däremot.

Det var ungefär så jag menade också :) fast jag inte uttryckte det så tydligt kanske....
 
Svårt ämne - långt svar

1. När det gäller företag (arbete för pengar):
Det mest rättvisa för båda parter är att ta betalt per timme - annars kan en första offert snabbt "byggas på" från kundens sida under resans gång och ta dubbelt så lång tid. Ta reda på vad proffsen tar betalt per timme, sänk sedan detta till ett amatörpris och räkna med att du kommer ta två–tre gånger längre tid på dig än ett proffs och att du kanske inte kommer leverera samma kvalitet som ett proffs. Å andra sidan kanske det inte efterfrågas über-kvalitet på just detta jobbet..? Att vara proffs innebär ju också att man tagit fram ett flöde som kortar ner tid per jobb så mycket som möjligt. Specialiserar man sig på ett område blir detta enklare, man blir bättre på det man gör och får därigenom även en konkurrensfördel. Sen kan man lägga pengarna på rätt utrustning, än utrustning som ska passa allt.

2. När det gäller vänner (arbete på skoj):
Då försöker jag blanda ihop det med ett personligt projekt - något man vill testa och man tycker är roligt. Du får ut en referensbild till din hemsida och så lika din vän. Ta ut ramarna, försök ha kul, testa olika galna idéer och få det lärorikt. Informera din vän att det det blir en gyllene mittenväg och du inte vet hur resultatet blir - då detta inte är ett betaljobb. Räkna dock på timmarna ändå för din egen skull. Blir bilderna bra och båda är nöjda, är jag säker på att din vän skänker dig en present som tack.

PS. Dessa två punkter bör existera samtidigt för att främja kreativiteten. Annars kan fotointresset falna om man bara gör "tråkjobb". Lycka till!
 
Gott och blandat eller en mer professionell syn?

Min erfarenhet av att fotografera åt företagsliknande verksamheter har varit positivt, priset är inte allt. Min tanke när jag började med detta var att skaffa mig kontakter och kontakter är det du behöver. Att kunna ta betalt är bra men det är inte alltid som det är rätt taktik när det gäller att skaffa dig kontakter eller fortsatta uppdrag. Se först till att få ditt namn med i verksamheten, att du syns och att du tar de bilder som förväntas. Tänk också på att det inte alltid är din "kund" som har rätt angående bildernas utformning. Det går att komma långt med sin egen teknik.

Jag har fotograferat både klädkollektioner och i butik och på så sätt skaffat mig kontakter inom den branchen. Visst har det kommit upp att betalning ska ske men i långa loppet tjänade jag på att få en annan form av fördelar.

När du har ett grepp om vad du kan göra och vad du förväntas göra, det är då du kan kräva lite mer. På detta sätt har jag själv kunnat dra fördel av att synas framför att få betalt och sedan inte få fler uppdrag som då kanske endast beror på pengarintresset, inte intresset för det jag kan skapa. Du kommer förstå mitt resonernade med tiden du själv kommer till insikt i hur marknaden fungerar.

Gör dig ett namn, en formtyp och ett arbetssätt. När det klickar där så kommer fler att vilja efterfråga dina kunskaper och det är då du egentligen kan börja ta bra betalt och det ganska bra. Dina uppdragsgivare kommer ganska snart att förstå att du kan ta minst lika bra bilder som firma där de vill ha flera tusen för samma uppdrag.

En tankeställare: DU har råd att göra misstag och kan lära dig under tidens gång för att göra rätt men en etablerad firma som gör misstag anlitas oftast inte fler gånger, de måste vara proffs! Du kan å andra sidan ta så bra bilder att du enligt dina uppdragsgivare kan jämföras med "proffsen", eller att dina bilder är goda nog för dem, de sparar lite pengar och alla (nja kanske inte du?) är nöjda. Detta räcker oftast för att du ska kunna arbeta fram din framtidsvision om ett eget företag i verksamhet med tiden, rätt motto är som sagt skynda långsamt och vips...

Eller vad tror ni andra därute?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.