Annons

Fotojakt: Ni som fotar i naturen? Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Hej alla!
Är som sagt helt nyförälskad i att foto. Och för en stund sen kom jag hem från min första jakt i skogen. Bor i Uppsala & Sävja och knatade ut i skogarna bakom mitt hus.

Va helt underbart, och oväntat spännande!!
Kom hem helt utan nåt i kameran men missade den största rovfågel jag sätt i mitt liv! Den flög förbi mig på så kort avstånd att jag inte ens han reagera.. ljudet från dom enorma vingarna var helt fantastiskt :)

Missade också någon typ av hackspett som också var större än dom jag sett tidigare. Är iochförsig en betongunge och har inte sett så mycket av dessa så vad vet jag =)

Vilket fall!
Jag längtar redan efter att komma ut. Drömmen vore att få rådjur, älg, hare och alla möjliga fåglar på bild men jag behöver nog tips på hur ni går till väga.

Har en 350D och linsen jag använder är 70-300 IS, så det är en 480mm jag har att gå på. Inte mycket till avstånd jag kan ha med andra ord.
Men hur gör ni.Knatar ni in i skogen och sitter still. Eller lyssnar ni på ljuden i skogen och försöker följa ljuden? (så gjorde jag idag.. utan lycka då =)

Vore grymt tacksam för alla tips som kan hjälpa för en lyckad jakt på bra foton i naturen.
Jag är medveten om att en hel del handlar om tur också men man kan ju alltid försöka öka odsen =)
mvh Basse

ps. Någon som vet bra ställen i Uppsala som kanske har mer liv i skogarna är här i Sävja =)
 
Att vara ute och fota det vilda är alltid kul!
Jag brukar försöka vara ute tidigt som sjutton på morgonen, tror man har bäst chans att finna vilda djur då eftersom inga andra människor är ute då. Sen brukar jag försöka att sitta still på samma plats så mycket som möjligt. Kanske lite kamoflage kläder. Om man traskar runt i skogen så hör alla djur det, hur tyst man än tror sig vara. Vinden spelar störst roll, gå alltid mot vinden. Lägg upp lite bilder när du lyckats!

Lycka till.
 
Jag har lite jaktmark uppe i Ölsta (utanför Heby).
Där vet jag finns det lodjur i mängder (inte kul som jägare men mycket kul som fotograf!) Prova där om du vill!
 
Oh.. lodjur.. skulle jag få ett foto på ett lodjur skulle jag nästan fira med champange haha. Har aldrig sett ett men skulle vilja!
Ska prövas garanterat!

Haha måste slänga på mig lite andra kläder brygga lite kaffe och prova igen innan mörkret lägger sig =)

Postar om jag får nåt på bild.
 
Hej Bassel!

Jag fota en del natur i Uppsala. Det finns många ställen som är intressanta att titta på.
Vi är desstuom några stycken som har en fotogrupp här. Kika efter Naturfoto Uppsala i fotokompis forumet.
 
Hej Tobias! Ska genast kolla upp Naturfoto Uppsala :)

Håkan, jag kollade in din hemsida.. verkligen helt otroliga bilder! Naturbilderna var magiskt vackra. Måste även ösa lite beröm över din hemsida också, framför allt själva bildvisningen. Snyggt när det flashar till in i nästa bild =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.