ANNONS
Annons

Fotoidé - Här har jag mitt liv

Produkter
(logga in för att koppla)
Tittade på Karins och Jannes projekt och tycker detta verkar vara en rikigt rolig grej. Har fått lite blodad tand för att göra det samma, men jag frågar både Karin och Janne och ev. övriga också varför just i svartvitt och inte färg eller blandat. Javist svartvita bilder ger ifrån sig en särskild stämning men kan det inte vara bra med färg också för framtida tittare tex. barnbarnen tittar i pärmen och säger - kolla morfar/mormor bodde i ett gult hus, pappas bil var visst röd osv.

Janne

För min egen del gör jag det i svartvitt, utom kanske någon höjdpunkt som blir i färg. Jag vill skapa en dokumentär känsla.

För framtida generationer så finns färgorginalen kvar.

Läste först rubriken som "här TAR jag mitt liv"...
Skum idé tänkte jag :)

Skämt åsido så är det en kul idé som jag själv funderat mycket över men aldrig gjort något av förutom ett par lama bilder på närbutiken och vår brevlåda...

Lycka till!

A

Jag har hållit på med ett sånt här projekt sedan 1970 då jag första gången fick en kamera i mina händer. Och lite av de senaste 18 månaderna finns att beskåda här på FS. Tyvärr är det inte så många som är intresserade av mitt projekt. Det är mest när jag har sällanbesök som jag tvingar folk att se "Studentskiva 1976", "Nya Volvon 1987", "Första barnet 1994", osv...

Men det kanske inte var så du menade Janne.

Andra, kortare, projekt som är snarlika som jag håller på med är: "Fånga arbetskamraterna på bild" (jag är ambulerande konsult), "Grannarna städar på gården", "Kassörskan på ICA", "Glada människor på tunnelbanan". Riktiga utmaningar, men det vore skitkul att lyckas.

Jern skrev:
Tittade på Karins och Jannes projekt och tycker detta verkar vara en rikigt rolig grej. Har fått lite blodad tand för att göra det samma, men jag frågar både Karin och Janne och ev. övriga också varför just i svartvitt och inte färg eller blandat. Javist svartvita bilder ger ifrån sig en särskild stämning men kan det inte vara bra med färg också för framtida tittare tex. barnbarnen tittar i pärmen och säger - kolla morfar/mormor bodde i ett gult hus, pappas bil var visst röd osv.

Janne

För mig var svartvitt bäst, testade först med färg men det blev helt fel känsla. Gillar svartvitt i sånna här sammanhang o tycker att det gör att man mer koncentrerar sig på innehållet i bilden när man inte hakar upp sig på färgerna. Men jag ska testa nåt liknande i färg också.

Bra idé Camilla m polaroiddagboken. Kanske man skulle testa fast jag har ju ingen polaroid då heller. Eller varför inte plåga sig m ett självporträtt varje dag i en månad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar