Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotohjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Dflect

Medlem
Tjena någon som har ett bra tipps mot darrhänthet, får oftas suddiga bilder pg av detta, att alltid ha med sig stativ känns lite dumt , några ideer??

Tack på förhand för tips

Öka slutarhastigheten.
Detta görs enklas genom att ha större bländare (lägre tal) eller att ha snabbare film, dvs högre ASA-nummer tex 400.
Du kan också använda blixt för att frysa en rörelse om inte avståndet är för långt.

Lycka till
Greven

PS Det heter inte ASA längre utan ISO

mmh, jag som tänkte man kunde minska blädenare, med tanke på att det har större skärpedjup, men då är jag nog helöt ute och cyklar :S ,

Ja du är ute och cyklar. Skärpesdjupet hjälper inte mot skakningar upp och ner/sidled.
Det är väl ganska logiskt ändå?
Däremot om du provar med större bländare, så får du kortare slutartider, då är risken mindre att du hinner skaka till.

/Henri

mmh, då har jag problem då som har det problemet när slutaren redan är på lägsta när jag fotar :/

Jag brukar se till att armbågarna år fixerade. Då skakar jag mindre. Sätt armbågarna på knäna, ett bord, bröstkorgen etc.

Jag har även ett axelstativ från Cullman som man kan stödja mot magen. Det för stor skillnad.

Tyngre kamera och lätta objektiv (jag skämtar inte!!!) minskar darrningarna väsentligt.
Fick annars ett tips om att använda enbensstativ och låta det hänga hopfällt under kameran, både stabiliserar och tynger och därmed minskar darrningarna.
Själv stöder jag kameran på axeln om det behövs, ser väl skumt ut men bilderna är viktigare än traditionell fotohållning.

Ett enkelt enfotsstativ räcker säkerligen. Dem ska inte vara så jätte-dyra att köpa, även om vissa kan vara dyra så lönar det sig i längden!

Själv så brukar jag trycka kameran mot näsan, vilket ger mig stabilare bilder och lite avlastning. Nu kanske detta låter konstigt, men det hjälper mig iaf :) Sedan så tåls det att nämnas att man ska försöka pressa armbågarna så tätt intill kroppen osm man bara kan - vilket även detta förbättrar stabiliteten lite.

Annars så tycker jag att du helt klart ska satsa på ett stativ :)

Dflect skrev:
mmh, då har jag problem då som har det problemet när slutaren redan är på lägsta när jag fotar :/
Kan du vidareutveckla det där med att slutaren är "på lägsta". Jag hoppas du är medveten om att tiderna på tidsskalan är delar av en hel sekund. Dvs står det 2 så betyder det 1/2 sekund. Vad är det för kamera du använder?

ANNONS