ANNONS
Annons

Fotohemsida?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Andreas!
Jag har använt mig av ett gratis analysverktyg som talar om vad som fattas och föreslår komplement. Man får poäng för hur bra sidan är och jag har faktiskt fått 100/100 genom att följa deras rekommentadioner.
Gå till:
http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage

Du får resultatet inom någon sekund så snartt du fyllt i erforderliga uppgifter. Du behöver bara registrera din e-postadress. Jag körde med ett gammal hotmailkonto.

Tack så mycket. Det var en riktigt bra grej det där.
Min sida fick bara 30 poäng. Har ändrat ett par saker än så länge bara som rubriken och så. Hur lång tid tar det innan det syns på google, för söker jag nu efter så står fortfarande det gamla kvar.

Kan rekommendera fotogalleri PHP scriptet Piwigo.
Jag kör det skälv och har byggt hela hemsidan åt min kompis Leif med det.

Leifs hemsida och ett exempel på hans sida byggd helt med Piwigo hittas på:lk-panorama.com

Piwigo lirar ochså med Wordpress här ett exempel på hur det är sammanvävt: stockholmviews.com/gallery/

Jag kör alla mina webbsidor samt de jag hjälper vänner med hos one.com det finns snabbare webbservrar men få som slår priset.

/Stefan

Jag skulle också vilja ha en sån där smidig sida. Jag förstår inte hur man gör, installerar man Piwigo på sin dator eller på servern? Hur och var gör man det? På roten eller i mappen där galleriet ska vara?

Du fixar ett webbhotell och ett domännamn.

Sedan ska du ladda upp mjukvara till webbhotellet samt dina bilder. Kollar du på "Installation Guide" hos Piwigo så kan du välja mellan netinstall och manual installation. Skulle nog välja netinstall.

Bra webbhotell som jag använder: http://manufrog.se

Domännamn kan köpas här:

http://wopsa.se (är även ett webbhotell som är bra men dyrare än manufrog)
http://europeregistry.com

.se
.com
.net
.org

är billigast

Webbhotellet har en mapp där dina filer ska ligga. Ett tips är att du installerar mjukvaran i en egen mapp. Du ska inte lägga en php-mjukvara i roten. Det är lätt att sabba om du kommer idén att lägga till ytterligare en mjukvara. Vart dina bilder ska ligga ger sig nog. Troligen en i mediamapp.

Om du först vill torrsimma på din egen dator så installerar du WAMP/LAMP/MAMP (Windows_Apache_MySQL_PHP).

Programpaket måste packas upp först. Laddade du upp det till ett webbhotell eller till WAMP på din dator? MAMP om du kör mac.

Om ditt webbhotell kör med script som kallas Softaculous (väldigt vanligt) så är du bara några klick bort. manufrog.se (mitt webbhotell) kör med det. Klickar du på Piwigo-bilden så installeras applikationen.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-11-29 kl. 14.55.40.jpg
    Skärmavbild 2014-11-29 kl. 14.55.40.jpg
    83 KB · Visningar: 47
Ett enkelt sätt att skapa en hemsida som fotograf är att skapa en portfolio här på Fotosidan.

Vill man ha en egen domänadress, typ www.namn.se, så går det att koppla via en DNS-tjänst.

Softaculous finns på webhotellet som en tjänst. Det blir installerat och klart om du använder dig av detta. Bara att börja använda.

Hela det uppackade programpaketet ska du lägga där du har din rot för webbgrejer. Har du myqsl, Apache och php redan rullande?

Notera också att visa ISP:er inte tillåter privata servrar. Jag hoppas du har koll på detta.

Inte bara webbhotell och hemsideprogram är viktigt. Det gäller ju att hittas, det gäller att synas på webben, gärna genom att komma högt upp i Googles ranking. Min sida låg på femteplats för tre månader sen om man sökte på "fotokonst".
När jag gjorde en uppdatering och la till lite mer relevant text rasade den ner till 35:e.

Tog bort texten och efter en månads långsamt klättrande ligger den åter på plats fem. Jag fattar nada.
www.fotokonst.net

Du har inte möjligen sökt från olika ställen? Google levererar nämligen olika resultat beroende på var du är.

Jag söker från Stockholm och då ligger sajten på sidan tre i Google.

Hela det uppackade programpaketet ska du lägga där du har din rot för webbgrejer. Har du myqsl, Apache och php redan rullande?

Notera också att visa ISP:er inte tillåter privata servrar. Jag hoppas du har koll på detta.

Har kört på privat server länge men så kom jag på att driftskostnaden var lägre om jag lät någon annan göra det. Tänk på miljön, använd gemensamma servrar :)

Om du inte kör med Softaculous så får du installera själv men det är inte så svårt om du har cpanel installerat. Fast det kanske är på sin plats att fråga vad du har på servern? Mysql, Apache, PHP, har du det? Har du phpMyAdmin också?

Notera det som påpekades att köra en egen server kostar ganska mycket pengar i el. Jag betalar 100 kr om året och det är en bråkdelen av vad du får betala för att ha en dator brummande i ett hörn. Du kanske använder servern till något annat redan och då spelar det förstår ingen roll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar