Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotohandbok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingelah

Medlem
Har nån tips på en bra fotohandbok om fototeknik och bildkomposition? Jag har fotat ett tag men vill lära mig mer om kamerans möjligheter och begränsningar. Har en manuell systemkamera.

Ingela

Hej.
Det fanns en fantastisk bok på 70-talet, LIFES fotografiska handbok som tar upp a l l t. Och den var på svenska. Du får höra runt med antikvariaten, tyvärr är den nog utgången från förlaget. Det är det mest heltäckande som finns på svenska. Boken är ett sammandrag av LIFES fotohandböcker, jag tror det var 11 band på vardera 2-300 sidor.
Lycka till
Us

En bra bok som jag använder är "Fototeknisk Handbok" utav John Hedgecoe. Den tar upp allt som finns att veta. Tyvärr är nog även denna utgången på förlag, men kolla antikvariat.

Nu på bokrean så fanns det en bok om fotokomposition. Jag har inte hunnit läsa den ännu men den verkar bra det lilla jag har skummat i den. Den heter; "Foto Komposition" utav Ulf Sjöstedt

MVH
Greve Nickon:cool:

Vanligtvis brukar fotohandböcker innehålla exakt samma fakta. Författare som Hedgecoe kräver ganska mycket av fotografens utrustning, du måste ha de och det etc, för att du ska kunna lyckas. Jag tycker att du gå till närmaste stadsbibliotek och lånar typ alla fototekniska böcker du hittar, och sedan sållar ut den/dem du tycker är bäst. Sen kan du försöka hitta den i en bokhandel.

Jag anser inte att Hedgecoe kräver så mycket utrustning i just den här boken. Han går igenom allt från grunden på ett bra sätt. Men det är ju en smaksak hur man upplever en bok.

Men det var inte därför jag gick hit för att skriva igen. Jag tänkte tipsa om var man kan få beg böcker på nätet. Eftersom jag är student så brukar jag alltid leta efter beg böcker. Den sida som jag använder mest är;

http://www.antikvariat.net/

Dom är bäst efersom det är flera bokhandlar anslutna över hela norden så det är stört chans att hitta boken man letar efter just där. För det mesta får man boken på några dagar.

Fler som är bra är;

http://www.bokugglan.com/

http://www.hittaboken.nu/

MVH
Greve Nickon:cool:

Börja med Ulf Sjöstedt boken.Han är en mycket erfaren fotograf.Att den är dessutom är på rea
gör ju inte saken värre..

Jag impulsköpte Fotokomposition av Ulf Sjöstedt för 69:- på bol efter att ha läst att någon här rekommenderat den i en annan diskussion.

Efter att ha försökt läsa mig till om grundläggande komposition i olika artiklar och enstaka kapitel i bla Stora Fotoboken av John Hedgecoe, och funnit att de bara nämnt några enstaka saker utan att ens försöka nämna _varför_, kände jag att jag ville få lite mer kött på benen, och jag tycker att Fotokomposition var precis det jag behövde.

150 sidor om sådant som jag bara hittat enstaka sidor om tidigare; Många illustrativa bilder som dessutom i nästan samtliga fall kompletteras med motsvarande skiss som illustrerar _vad_ man skall titta efter i bilden. _Mycket_ bra, även om de allra flesta bilderna är så pass väl valda redan från början att budskapet går fram relativt lätt.

Rekommenderas, särskilt med tanke på att den är nästan gratis! :)

/Fredrik

Köp Ulf Sjöstedts "Fotokomposition" och låt den bli din bibel om du verkligen vill lära dig hur man komponerar en bild!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar