Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotogrefering från helikopter

Produkter
(logga in för att koppla)

nila

Medlem
I helgen kommer jag eventuellt att fotografera från en helikopter. Mina svärföräldrar vill att jag tar kort på deras sommarstuga. Jag undrar helt enkelt om ni har tips på vad jag ska tänka på inför denna fotografering.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

/Niklas
 
Hejsan!
Jag brukar fotografera ur flygplan...
är ganska snarligt.
I helikopter får du tänka på att det vibrerer, i af kaross på farkosten så luta aldrig objektivet mot rutan eller liknande.

Ta många bilder! de flesta brukar gå bort.
testa lite olika iso och slutartider.

Har du teleglugg så zoma inte in för mycket. bättrer klippa bort lite extra i datan senare.

Det har en tendens att lbi lite suddiga pga SKAKningar i mitt fal.

Try and error =)

mvh s-i
 
Instämmer med stinget och gör ett tillägg:

Ska du plåta genom en ruta, var så nära du kan utan att vidröra den. Allt glas/plexiglas påverkar ju bildresultatet men påverkan minskar ju närmare frontlinsen du är, speciellt om glaset är lite repigt vilket det ofta är.

Kanske givet, men tänk på hur solen står så du undviker motljus (om du kan påverka var han flyger).
 
Jag fotade från flygplan förra månaden. Ett tips om du inte kan öppna fönster eller dörr är att använda pol-filter. Det räddade en del av mina bilder. Dock ser man ju att fota genom fönster med eller utan pol-filter resulterar i disiga bilder med låg kontrast. Nu går det att justera mycket i photshop men ändå.

Vet inte hur närma ni kan komma men ett bra zoom objektiv är ju att rekomendera förstås. Och om möjligt med stabilisering. Kan tänka mig att det måste vara väldigt mycket enklare att fota från helikopter då man kan positionera sig mycket bättre. Med plan så får man köra många vändor för att "få till det".

Annars är det väl bara att knäppa så mycket du hinner med, det är skit kul att flyga och man blir förvånad över hur allt ser anorlunda ut uppifrån..
/Jonas, JOPFoto.se
 
Fotograferar ofta från helikopter.
Mina råd:
* Fast slutartid ca 1/500- eller snabbare.
* Stöd ej kameran mot flygkroppen
* Öppna fönstret om det går.( Är man riktigt våghalsig öppnar man dörren)
* Flyg några varv runt objektet på olika avstånd.
* Ta både närbilder och översiktsbilder.
 
Per:


Det stämmer!

För privat bruk är det bara att fota o ha dig bäst du vill.
men så fort det ska publiceras på nätet eller på annat vis krävs eller skall de granskas av säksam
(säkerhetsamordnins nånting nånting)
dvs försvarsmakten.

Man kan få ett såkallat självgranskningstillstånd om man ansöker om det.

annars så ska det finnas en manual att beställa där det står hur de ska vara för att få publiceras etc.

sen finns det ju självklart områden där det är fotoförbud, men det ska piloten ha koll på med aktuella flygkartor etc.
 
Det är "Lagen om skydd för landskapsinformation" som styr detta. Den ändrades på 90-talet, tidigare var det hårdare restriktioner.

Länk
 
får jag då ha bilder på min egen sida elelr online fotoalbum som jag fotat om de inte är av risk för sveriges säkerhet?

försvarsmakten själv kan inte svara på de frågorna när ag försökt få tag i dem utan blir bollad runt som en liten jongleringsboll =/

*hehe*
 
Stinget skrev:
får jag då ha bilder på min egen sida elelr online fotoalbum som jag fotat om de inte är av risk för sveriges säkerhet?

försvarsmakten själv kan inte svara på de frågorna när ag försökt få tag i dem utan blir bollad runt som en liten jongleringsboll =/

*hehe*

Citat från lagen

"6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.
Tillstånd krävs dock inte för kartor och flygbilder som framställts före år 1900.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får medge undantag från kravet på tillstånd."

Så svaret är ju då: Nej, det får du inte utan att du har tillstånd för det. Om de inte är tagna före år 1900 förstås...:)
 
Tack för alla trevliga svar. Det blir en del att tänka på. Jag har två objektiv, 17-70 resp 70-300. Ingen av dem har bildstabilisering tyvärr.
Av svaren ovan så tolkar jag detsom att jag ska ta 70-300 men inte zooma så mycket. Tolkar jag er rätt?

/Niklas
 
nila skrev:
Tack för alla trevliga svar. Det blir en del att tänka på. Jag har två objektiv, 17-70 resp 70-300. Ingen av dem har bildstabilisering tyvärr.
Av svaren ovan så tolkar jag detsom att jag ska ta 70-300 men inte zooma så mycket. Tolkar jag er rätt?

/Niklas

DEt fungerar bra det!
ursäkta våran lilla urspårning ang granskning etc!

Jag kör med motsvarande 70-300 och har ganska mycket zoom, men då utan ruta iofs.

17-70 kommer du inte så nära med men vyer kan den passa till!

lycka till!
/s
 
Nu har jag varit uppe och flugit. Det var riktigt kul. Vi hade ganska tur med vädret. Det var uppehåll men mulet så det blev inga hårda skuggor.

Erfarenheter:
- Det var ok att öppna ett litet fönster som man kunde sticka ut objektivet genom. Fördelen var som andra skrivit ovan att man slipper få bilden förvrängd av glaset. Nackdelen var att det var svårt att sikta på det man ville fota på.
- Det var lite för mörkt för att jag skulle kunna sätta slutartiden på 1/500. Jag vågade i alla fall inte chansa när jag var där uppe.
- Vi var fler i helikoptern så jag kunde inte fritt välja hur vi skulle åka eller riktningen. Det är ju en prisfråga...

Det var en kul erfarenhet. Nu ska jag ta fram bilderna och titta hur bra det blev. Jag har bara sett dem på en TV än så länge.

Tack för tipsen innan!

/Niklas
 
Det skulle jag gärna göra men jag blev lite osäker när jag såg det som Arne skrev tidigare.
Får man eller får man inte visa bilderna man tagit på nätet?

/Niklas
 
De svar jag fått hittills:

Du får visa bilderna på nätet om de inte strider mot sveriges säkerhet.

ex fota inte millitära anläggningar,dammar kraftverk fabriker o lite sånt.

men det är slutändan du själv som avgör om du vill dela med dig eller inte.

själv har jag en hel hög med bilder på nätet fotat från flyg o har bara fått plockat bort två av bilderna.


mvh s-i
 
Ja jag plockar då inte bort mina... :)))
Måste väl vara lite sunt förnuft som får styra här känns det som....

Om man inte får visa vanliga flygbilder som inte har nått militärt intresse kan det väl inte spela nån roll.????
Det är väl bara att stänga ner hela "google earth" isåfall.. Man kan ju omöjligen bygga sig en uppfattning på vart husen mm. som jag lagt upp på min hemsida ligger... Det som "löjligtvis" skulle kunna intressera en främmande millitär makt är ju i såfall om man lägger ut "översiktbilder"..

http://www.jopfoto.se/kunder/flyg0707/index.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.