Annons

Fotografisk tanke?

Produkter
(logga in för att koppla)
det behöver inte vara en fotografisk tanke, de flesta tankar vill jag försöka utrycka på något sätt. Om jag ligger och tänker på låt säga en gungbräda och sedan är ute med kameran och råkar se en sådan så fotograferar jag den. Efter jag fotograferat den är det en bild på en gungbräda med en fotografisk tanke.

Svammel... kontentan: en tanke blir en fotografisk tanke om man fotograferar den. Landskap eller snapshot spelar ingen roll.

Henric86 sa:
Sen måste jag säga att det är lite tråkigt att den där naturfotografen vad han nu heter, Terje, dyrkas som en gud i alla sammanhang på fotosidan. Ni tänker inte på att se lite bredare? Han är duktig, men väl inte fotografins fader, vilket många verkar vilja få honom till

Tja..Vad kan man säga?

Det är väl mig du hoppar på, för det var jag som använde Terje som exempel.
vem har sagt att han ska dyrkas som en gud? Eller att han är "fotografins fader"? Inte jag i alla fall. Om nu din hjärna vill få det till det så är det ditt problem, inte mitt.
Anledningen till att jag använde Terje som exempel är att han är en duktig fotograf som många här på fotosidan känner till.

Henric86 skrev:
Jag kan beskriva min fotografiska tanke såhär:

Jag fotograferar ALDRIG någonting som är vackert.

Om vackerheten smyger sig på i mina bilder är det en ren tilfällighet.

Läs Susan Sontag "Om fotografi"
Tror att något av styckena började "no
one ever experiensed ugliness trough photography!"

hon menar på att även när vi fotograferar något som inte är vackert gör vi det för att vi finner det "fula" vackert...

Men visst tänker man väl på resultatet när man komposerar en bild och det borde väl kunna kallas "fotografisk tanke"? Jag knäpper ju inte av kameran förrän jag bestämt var i bilden motivet ska befinna sig, skärpedjup, vilken bländare e t c. Alltså, den fotografiska tanken är hur resultatet ska bli. Sen om objektet är vackert eller fult är ju ovesäntligt, även fula ting kan vara intressanta...
Dessutom tror jag att även den som trycker upp kameran i ansiktet på någon för ett snapshots kan ha en fotografisk tanke bakom, kanske det är det spontana utrycket en sån bild kan ge som är tanken.... Jag tror att de flesta har en tanke bakom varför vi gör saker även om tanken skiljer sig mellan olika personer och vi som fotograferar borde ju ha ett "fotografiskt tänkande"..

Re: Re: Re: Fotografisk tanke?

berga skrev:
Men om jag säger, "exotiskt djur, klick"? Då fastnar skrattet lite i halsen.

Sitter man och fryser av fötterna i 3 månader för att få en bild av en exotiskt svartryggad bergssork i Himalaya är det för motivets skull, inget annat. Jag kan inte säga att det för den skull saknar fotografisk tanke. Fotografen vill säkert berätta om sorken, berika betraktaren med kunskapen och bevara minnet av sorken för eftervärlden om den skulle bli utrotad. Under de ensamma månaderna i bergen hinner hon också tänka ut hur bilderna skall se ut för att vara så effektiva/bra som möjligt.

Jag tror inte att du förstod mig rätt. Självklart kan man ta vad jag kallar ett "bildorienterat" fotografi på ett motiv som man vill fotografera just för att det är ett intressant motiv.

Men det finns likväl en skillnad mellan att bara tänka: "Tufft motiv", rikta kameran rakt på så att det ryms på bilden och att tänka igenom, före eller efter tagningstillfället, hur själva bilden blir bäst.
Ämnet var ju "fotografisk tanke" dvs. tanke när man målar med ljus.

enligt mig är en bra bild den som säger/berättar något för betraktaren. oavsett om den är dåligt kopierad och/eller dåligt komponerad. 40-åringens semesterbilder är för honom lika talande som för trevliga landskapsbilder för andra.

det viktiga är att ett budskap går fram, sedan är diskussionen vidare om vilka busdskap som är mer eller mindre viktiga. ett fotografi som visar fattig pensionärernas livssituation och som sedan väcker en opinion som i sin tur leder till en bättre ekonomi är viktigare än fotografiet från kanarieöarna (även om detta säkert väcker en massa minnen).

kompositions och kopierings syften är endast att underlätat för bildens budskap.

hmm. kanske svamlar jag lite. en bra bild är den som säger nåpot till betraktaren ! (och de flesta fula inzoomade semsterbilder gör det, dock inte alla snygga landsskapsporträtt och solnedgångar)

Re: Re: Re: Re: Fotografisk tanke?

LeadHead skrev:

Men det finns likväl en skillnad mellan att bara tänka: "Tufft motiv", rikta kameran rakt på så att det ryms på bilden och att tänka igenom, före eller efter tagningstillfället, hur själva bilden blir bäst.
Ämnet var ju "fotografisk tanke" dvs. tanke när man målar med ljus.

Visst är det skillnad, men det jag inte förstår är varför det andra skall sakna tanke. För mig är det snarare så att man riktar sig till olika målgrupper.

Helena skrev:

Läs Susan Sontag "Om fotografi"
Tror att något av styckena började "no
one ever experiensed ugliness trough photography!"

hon menar på att även när vi fotograferar något som inte är vackert gör vi det för att vi finner det "fula" vackert...

Jag vet inte varför vi är iställda på det vackra, då vi till och med måste göra det fula vackert innan vi kan fotografera det. När får fulheten stå för sig själv måntro?

Henric86 skrev:

Jag vet inte varför vi är iställda på det vackra, då vi till och med måste göra det fula vackert innan vi kan fotografera det. När får fulheten stå för sig själv måntro?

Har du tittat på för mycket Tillman, eller vad hetta han fotografen som fotograferat semestrande engelsmän i Brighton?

/Maverick

berga skrev:

Visst är det skillnad, men det jag inte förstår är varför det andra skall sakna tanke. För mig är det snarare så att man riktar sig till olika målgrupper.

Självklart saknar det inte tanke men det vi pratar om är väl fotografisk tanke vilket jag menar har med bildtänkande att göra, dvs, att använda motivens ljusreflektion för att skapa en intressant fotografiskt intressant bild!

Loj skrev:

Men att påstå att morfar framför Glimmingehus inte har en (fotografisk) tanke bakom sitt fotograferande upplever jag tämligen respektlöst, oförskämt och brackigt.

Självklart har han en tanke: att minnas platsen, att glädja dem han fotograferar och att visa sin resa. Eller bevara minnet, berika sina vänner och berätta om sin resa för att använda Sune Jonssons ord.
Precis som du säger så har han definitivt ett tanke med de bilder han tar. Det jag däremot kan ifrågasätta är om han har någon "fotografisk tanke" med det.
Det är möjligt att han har det men risken finns att han liksom majoriteten av alla "vardagsknäppare" i världen inte ägnar bilden mycket mer tanke än att just få med motivet på bilden.
Såna bilder har som du skriver också ett syfte men jag tror inte att det syftet i sig självt skulle göra bilderna intressanta för betraktarna här på Fotosidan.

Om man reserverar termen "fotografisk tanke" till den mer konstnärliga "kvalitetsaspekten" som jag t.ex. antar att Elmfeldt & Co menar i "Våra tankar om medlemsalbumen", vilket jag också antar var ursprungsämnet för den här diskussionen (?). - Då ser jag inte hur de tankar du skriver att din morfar har med sitt "fotograferande" gör bilden mer kvalitativ fotografiskt sett, dvs. Om han tar bilden med de tankar som du beskriver så får han ju tvärtom vad vi här på sidan ibland kallar en ren "familjealbumsbild".

Oförskämt och respektlöst? Det är möjligt men jag tycker i alla fall att logiken håller.

Du tar upp Sune Jonsson som exempel.
Även om jag personligen är något större fan av hans genre så kan jag inte neka till att han har tagit bra bilder.
Men jag vågar påstå hans bilder inte skulle ha fungerat lika bra utan det fotografiska bildtänkande som iaf. jag tycker mig ana bland alla moraklockor och gamla gubbar (generalisering är fult, jag vet).

Det är med denna grund jag menar att "fotografisk tanke" handlar om att istället för att bara avbilda ett motiv liksom för att spara minnet av hur det ser ut (eller förmedla det till andra), att överföra motivet till en intressant tvådimensionell bild. - Att med hjälp av ljuset måla en 2D-bild som fångar betraktarens intresse.
Om man utelämnar det senare kriteriet så spelar det ju ingen roll vad man gör då ingen vill se bilden.

Om bilden sedan kommunicerar något, bara visar att något är vackert eller något annat så är det ju ett plus men jag tror att man för att få en bra bild (i det avseende vi diskutterar bildkvalitet här på fotosidan), måste börja med att få en fungerande bild som det går att titta på.

Senast ändrad:
Henric86 skrev:

Jag tror att det kanske kommer då vi slutar att ha behovet av att föreviga det vackra. I och med att vi slutar med det så får kanske världen tillbaka lite av sin mystik?
Fast detta kanske aldrig sker. Människan är sådana romantiker. Dom som inte är det är kanske psykopater och finner sitt vackra i andra saker?

Re: Re: Fotografisk tanke?

LeadHead skrev:
Såna bilder har som du skriver också ett syfte men jag tror inte att det syftet i sig självt skulle göra bilderna intressanta för betraktarna här på Fotosidan.

Detta är precis det som jag säger, bilden skall kommunicera till sin målgrupp. Bilden vid Glimingehus kommunicerar med sin målgrupp, familjen och det är också tanken med fotografiet.

Dina bilder kommunicerar med medlemmar av Fotosidan, vilket också är tanken med dem.

Därför är min slutsats att det är bättre att prata om publicistisk tanke än fotografisk tanke. Varför publicerar du denna bild på Fotosidan? är nog den relevanta frågan.

Nu är det också så att det finns bilder på Fotosidan som tilltalar olika personer. Jag kan tillexempel tycka att det finns många tekniskt bra bilder på denna sidan vilka har lika lite allmämintresse som en "fotoalbumsbild". Nu är det så att det finns många här på sidan som hyllar dessa fotografer och tycker de är mycket bra, och jag tycker att de har alldelse rätt att tycka det, men för mig är det svårare att bli bländad av den tekniska biljansen om det inte finns något mer.

Jag läste en gamal och mossig bok i helgen, "Berättande bilder" av Hugo Ahlén 1978, ISBN:91 29 51533 5. Vissa delar har blivit föråldrade, men många hänger faktiskt med. Det är lite skrämmande när jag läser om en bok efter 25 år och upptäcker hur mycket dem har påverkat mig omedvetet. Boken tar just upp detta med vad en bra bild är, och teknik kontra innehåll.

Det är väl inte skrämmande att innehållet i en tjugofem år gammal bok fortfarande påverkar dig?

Förstår nog inte riktigt...

Kanske inte skrämande, men jag har haft förmig att jag har utvecklats i mina tankar och insikter under de senaste 25 åren, och så ser jag hur mycket som finns kvar.

Fast å andra sidan skannade jag bilder som jag tog för 20 år sedan i helgen och konstaterade samma sak, bra bilder, men har jag inte utvecklats?

Det kanske mest är mitt fotografiska som stagnerat och det är inte så konstigt med tanke på så mycket annat jag gjort.

Boken rekomenderas dock att läsas om den finns på något bibliotet.

Den bild jag tycker är min bästa togs 1984.
Varje dag sedan dess är en kamp för att ta en bättre.
Man går på rundgång och då och då kommer man tilbaka till toppklass i sitt fotograferande. Det tråkiga är att det första gången skall inträffa när man precis skaffat kamera.

Jag måste rekommendera min favorit:
Efektiv visuell kommunikation 91-7203-426-2

Jag har haft ett hederomnämnande i tidningen Fotos tävlingar. Den bilden tog jag med min första rulle på min första systemkamera 1975. Sedan har jag i och för sig inte tävlat mer.

Jag skall kolla upp boken.

LeadHead skrev:
Som jag ser det är det en ganska enkel fråga.
Jag anser att definitionen av fotografisk tanke är när man som fotograf vid bildskapandet medvetet arbetar för att skapa en bra bild. Dvs. man "tänker i 2D". Jämför med semesterfotografens standardbeteende: Rikta kameran rakt på och zooma tills motivet fyller upp bildrutan, tryck av.

Man skulle kunna kalla det bildorienterat tänkande ("om jag riktar kameran så och så kan jag få med det och det som bildar blah...") i kontrast till motivorienterat tänkande ("söt katt!" *Klick!*).

Sen finns det ju alltid undantag och gränsöversskridanden men det här är då den bästa kortfattade definition jag kan komma på.

Jag är nog inne på samma linje som du, men jag skulle vilja ha med tillägget att i tanken och komponerandet av bilden även inbegripa redigering av bilden efter exponeringen.

Det som Anders förfasas över är ju helt naturligt eller hur ?
Våra värderingar kommer i grund och botten från de värderingar som vi fått, dels från vår uppväxt dels från våra tidiga upplevelser.
Om vi berörs av sociala värdeingar typ Jens Assurs senaste projekt så kommer det säkert från ens egna djupt rotade värdringar.

Den tanke som ligger tillgrund för ens skapande alster bör alltid vara ens rätta jag, inte min bästa väns.

Därför kommer alltid de "bästa" fågelbilderna från de "bästa" fågelkännarna osv....
Så alla ni som tar enastående solnedgångar på era semestrar plåta på, era bilder berör er och ingen annan.

Kul att se så många försöka definiera en konstnärlig tanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar