Annons

Fotografigrenar ni är ointresserade av

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte kolla lite vad ni är intresserade av att fota, och kanske framförallt, vad ni INTE är intresserade av, och varför:) Har ni "sållat" och funnit det ni gillar, eller har ni inte ens orkat prova vissa saker?

Jag börjar väl;

Jag har inget som helst intresse för studiofotografering. Det känns liksom helt meningslöst att fota något som man ställt i ordning. Jag vet inte riktigt varför, men jag finner det lite tråkigt med lampor, blixtar och jox.
På sätt och vis är det ju mer kreativt än att bara avbilda det man ser, eftersom man då påverkar resultatet i större utsträckning själv. Men nä, det är inget för mig.

Inte heller är jag det minsta intresserad av att ligga i skogen med teleobjektiv och vänta på nån fågel som inte behagar visa sig, hehe. Fast jag skulle nog kunna ligga där utan tele, och bara titta. Natur är jag mycket förtjust i, men jag skulle aldrig kunna avbilda den så vacker som jag ser den, så det känns meningslöst att fotografera. Fina vyer och sånt fotar jag däremot gärna.

Vad gillar jag då? Jag fotar gärna "skrot", typ förfallna hus, fula fasader och sånt. Det finns så mycket ful-vackra detaljer i det, och dessutom är det inte så många andra som intresserar sig för sånt, så man behöver inte konkurrera eller känna att man är dålig på att fota. Motiven är ju redan dåliga:-D
Jag gillar också att fota sånt som bara är grafiska former. Abstrakta saker, som i sig inte har nån mening, men som bildar mönster och former.
Gatufotografering är jag mycket förtjust i, men jag är lite för feg för att det ska bli bra tyvärr.

Så, låt höra vad ni inte bryr er om, och vad ni bryr er om:)
 
Helt ointresserad av sportfoto.
Mindre intresserad av studiofot i den meningen att jag inte vill investera i en massa studioutrustning. Man tager vad man haver som gäller för mig.
Är intresserad av makro, natur, lite fågel/djurfoto, men inte överdrivet, barnfoto (mina barnbarn).
Jag är också intresserad av att fotografera stilleben.
Men det var en froga om vad man är ointresserad mindre vad man ÄR intresserad.
/Fred
 
+++
Gatufoto, "Toycamera"

++
Landskap
Urbana miljöer "det glömda rummet"

+
Porträtt

-
Fågelfoto
Macro
Barnfoto
Bröllop

Nåt sånt ungefär..
 
+ Kollektivtrafik, Djur & Natur, Portätt, Gatufoto, Miljöer.

- Sport.
- Popgruppsbilder. Finns inget tråkigare än att se en bild på bandmedlemmar som bara står där hur tråkiga som helst.
 
Jag gillar utmaningen att fota i befintligt ljus eftersom jag då måste klura ut när och var jag skall befinna mig för att få det som jag vill.

Med det tänket känns det inte så inspirerande för mig att ställa blixtar på rätt platser i en studio.
 
Är nog inte 100% ointresserad av ngt typ av fotografi. Men måste jag välja en "gren" så blir det tveklöst skolklassfoton,, motvilligt och kommer säkerligen aldrig att utföras av mig heller!

Det som är liiiite action är generellt det som triggar mig mindre.
Utan utmaningen så är det realtivt dött för mig, undantagen är v¨l landskap och liknande naturmotiv..

MVH Niclas,
 
+ fest och mingel, action, natur, djur, landskap, natt, panorama, motorsport
- studio, toycamera, porträtt
 
Lätt negativ tråd detta! men jag hakar på då det känns skönt att få lätta sitt hjärta... :eek:)

Jag läste nyss ett reportage i ett några år gammalt ex av FOTO, om en fotograf som "gjorde en inre resa". Enbart dunkla s/v foton på div. kroppsdelar. Fotografen sade sig inte veta vad hon fotograferade förrän efteråt, när hon fått se bilderna. Känns inte speciellt seriöst.

Sen har vi de stackars fotografer som, i s/v naturligtvis, framställer sig själva på ett utstuderat dystert och självdestruktivt sätt. Känns inte helt stabilt...

Annars så är jag öppen för det mesta, även s/v!
 
Studioporträtt, produktfoto i studio och fotografering överlag med studioblixtar är tråkigt. Så mycket roligare är det ju att ljussätta med lampor eller använda dagsljus:)

Blommor och vattendroppar genom macroglugg lockar mig inte alls, medan en trasig nagel eller en hög lort frestar lite mer..

Fotografering av vilda djur går bort, för det Är inte kul att vänta in såna.

Ärligt talat är inte konsert och teater och sånt där ljuset samt ofta även min vinkel redan avgjorts särskilt kul heller.. (Sånt blir bara kul om skaplig betalning förekommer.)

Roligt är det däremot att plåta mina katter, barn och annat jag omges av;) Kul är också att kunna kludda ner sina egna ideér på papper med kamerans/skrivarens hjälp. (Och förresten trivs jag skapligt bra med att fotografera både barn och husdjur åt andra samt att dokumentera olika händelser eller miljöer åt företag också..)
 
Bussfoto.

Något smalt ämne men det finns faktiskt den del människor som sysslar med detta.Sett iallafall 10-20 sidor bara i Sverige om folk som jagar bussar och fotograferar dem. Typ "Här ser vi buss 214 vid ändhållplatsen."

Aldrig förstått tjusningen.
 
Grimmer skrev:
Jag läste nyss ett reportage i ett några år gammalt ex av FOTO, om en fotograf som "gjorde en inre resa". Enbart dunkla s/v foton på div. kroppsdelar. Fotografen sade sig inte veta vad hon fotograferade förrän efteråt, när hon fått se bilderna. Känns inte speciellt seriöst.


Var væl en rættså ok definition på vad som faktiskt ær konseptuellt fotografi.
Eller ide´baserat fotografi som det ofta heter..

Saknar många kvalificerande aspekter om ngn frågar mig;)!

Postmodernismen dær det konseptuella fotografiet ingår tar såklart rættså stort avstånd ifrån det uppstrukturerade fotografiet och dess rættså arttypiska tradition.

Koneptuellt fotografi ligger mig inte varmt om hjærtat varken att betrakta eller skapa men væl genomført så ær det ofta mycket talande och intressant. Dock ytterst sællsynt førekommande, enligt mig!!

MVH Niclas,
 
Studioporträtt i allmänhet, direktörer med slips för årsredovisningar i synnerhet. Älgar i skogen, det sista gäller fö de mesta i genren "natur med djur i morgondis och bajshökar som äter av något griskadaver som fotografen lagt ut i fotogenique omgivning" -Inget ont om folk som gillar det, jag säger bara att jag inte direkt går i gång på dylikt.
Skolfoto måste vara en pågående mardröm, all heder åt de tappra själar som hellre sysslar med sånt än tar ett jobb i kassan på konsum. Produktfoto för kataloger måste vara bra hjärnavdödande att syssla med, har aldrig provat, och kommer förhoppningsvis aldrig att göra det heller.
 
- studiofoto, sport och motortävlingar (tänker alltid på den gamla uppmaningen i Finland under den första internationella 'bensinkrisen': 'Om du inte har något att göra - gör det inte med bensin.')

+ detaljer på vadsomhelst (hus, saker, flora, fauna), som visar nåt man annars skulle gått förbi. ytor och ljus i miljöer som suger i maggropen för att de är arkitektoniskt vackra, eller spännande, eller förfallna
(= vad jag gillar att fotografera - inte det som alltid blir de bästa bilderna...)

önskar jag var bra på porträtt... naturliga, i naturligt ljus, med en talande miljö som komplement/kontrast...
 
Grimmer skrev:
Lätt negativ tråd detta! men jag hakar på då det känns skönt att få lätta sitt hjärta... :eek:)
Äääh, inte negativ, jag bara undrade om det var fler än jag som tycker att vissa fotograferingsstilar är helt ointressant, och det är det ju bevisligen;-) Intressant att merparten tycker ungefär som jag också! Studio, porträtt och fåglar verkar inte vara några favoriter direkt.

Håller med Janne om att det är trevligast att fota i befintligt ljus, och det är väl också där som studion går bort.

En sak till förresten; jag fullkomligen ruttnar på artiklar i fototidningar om olika fotografers yrkesutövande. Jag skiter såååå mycket i hur deras dag ser ut, hur de planerar och kontaktar kunder. Det jag vill se är deras bildresultat, inte läsa om vad de gjorde på gymnasiet eller igår. Tyvärr är den trevliga tidningen Kamera & Bild fylld av dylikt som jag bara bläddrar förbi (jag prenumererar). Jag är mer intresserad av hur JAG ska kunna få till bra bilder, inte hur andra beter sig. Det kan ju förstås vara nyttigt att läsa om, men det blir så fjärran när det bara är yrkesfotografer det skrivs om. De fotar ju på ett helt annat sätt, och ett sådant som jag aldrig skulle vilja utöva. Just det, jag skulle aldrig vilja vara yrkesfotograf. Lika lite som jag vill vara yrkesmusiker (jag är musiker nämligen).
 
jag skulle aldrig fota:

Hästar
Kors (religionsrelaterade)


jag plåtar gärna:

-musikrelaterat
-I skitväder, regnrusk och framförallt folk som reagerar på det.
-folk som missar bussen
-mönster i macroförstoring (gärna i kombination med färger) ..jag tycker tex. att det är oemotståndligt att fota ett blad belyst underifrån
-människor.. både studio och på gatan..
 
Makten skrev:
Äääh, inte negativ, jag bara undrade...
En sak till förresten; jag fullkomligen ruttnar på artiklar i fototidningar om olika fotografers yrkesutövande...

Helt enig!
Vadärdetförfelpånegativförresten!
Pessimister är, statistiskt sett, inte så ofta besvikna som optimister.
Jag sätter ett stort minus för positiv! Kanske för att jag är finne och sympatiserar med muminvärldens bisamråtta!

Hästar är en utmaning - eftersom det finns så mycket klichéer. (Jag raderade just en hästbild jag hade. Inte så mycket bild av hästen - det var mest rumpan i dimma förstås...)

Kors har jag massor av. Ett tortyrinstrument som blivit en bild för både död och hopp i vår kultur - intressant!
 
Skulle visst skriva varför också? Kanske för destruktivt eller hur man ska uttrycka det? Förstår mig nog inte riktigt på det.
 
Någonting som jag skulle vilja göra är att resa tillbaka i tiden och fota s/v dokumentärbilder om hur det var förr, alternativt fota sånt som snart ska försvinna så att bilderna snabbt hinner få ett historiskt värde. Jag gillar verkligen att titta på såna bilder. För fjorton år sen gjorde jag en tripp genom norra finnland och där kändes det som om tiden stått stilla.
Tyvärr hade inte fotointresset hunnit vakna till liv då...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.