Annons

Fotografier på hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad16

Avslutat medlemskap
Förra gången jag skrev här fick jag sån suverän hjälp med att få tag i ett lätt FTP program. Nu är min fråga om hur jag bäst skapar ett album med mina bilder på nätet?
Jag kommer att köra HTML endast, ev lite CSS om jag får till det. Jag är inte så värst haj på annat än vanlig HTML. Och jag vill ändå inte köra efter någon mall utan vill göra allt från grunden, låter kanske konstigt :)
Detta JAlbum, funkar det bra? Blir det snyggt? Kan man styra utseendet själv? Alternativ?
Mvh Lena
 
Kanske inte något för dig... Men Google har ett enkelt, inte så snyggt, men smidigt och gratis fotoalbum man kan använda.
Dessutom med en bra koppling till Picasa, om du använder det (program för att sortera bilder på datorn).
I vilket fall, kolla min sida med bilder om det kan vara något:
http://picasaweb.google.com/tallboda
 
Ifall du ändå inte vill göra så mycket själv, åtminstone inte vad gäller själva bildalbumen, så kan jag rekommendera Porta och SimpleViewer.

Se min hemsida på http://erro.se så får du exempel
 
Jalbum

Hej
Jag använder Jalbum till mitt galleri. Erfarenheterna är goda. Det är enkelt att använda och man kan göra en hel del själv

//Björn
 
"Fotogalleri som genereras med hjälp av flash är inte bra."

Varför inte Flash?

Funkar inte Flash på alla plattformar (lär finnas på typ 96-97% av alla datorer), är gratis bandbreddsnålt och en de-factostandard för "rich media content"?

Eller har folk tröttnat på hysteriska sajter där man använt Flash hejdlöst och det virvlar in texter och poppar upp bilder från alla håll så man som surfare blir smått sjösjuk?

Jag tycker album i SimpleViewer oftast ser stilrena och eleganta ut.

Eller har jag besökt för många Macromediaseminarier och blivit hjärntvättad?

;)
 
NiklasBerntsson skrev:
Snälla, inte simpleviewer. Fotogalleri som genereras med hjälp av flash är inte bra.

Idag tycker jag Flash får anses vara i princip något av en standardkomponent på en websida. Sen kan det förstås användas på olika sätt - vissa är bra, andra mindre bra.

I fallet med SimpleViewer tycker jag det är ett bra sätt, d.v.s. det används inte för att enbart skapa irriterande animeringar och reklambanners.

Själv använder jag Porta, vilket i sin tur använder SimpleViewer. Om besökaren på sidan inte har Flash, så finns dessutom ett HTML-album tillgängligt.

Simpelt, smidigt, snyggt och med i princip bara en knapptryckning skapas de två varianterna av album automatiskt. Sen kan man själv bygga upp en sidstruktur som passar ens eget syfte, precis som jag gjort på min hemsida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.