Annons

Fotografi - Visuell kommunikation, 7.5hp = Köpa Adobe Lightroom studentlicens?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Skall gå kursen som ligger under Jönköpings högskola till hösten och tolkar villkoren på adobe.com så att jag har rätt att köpa en studentversion av Adobe Lightroom.

Verkar dessutom inte finnas någon restriktion på hur länge jag får lov att använda den. Även efter kursen är slut alltså. Självklart kan jag inte köra den för komersiellt bruk, men det är inte heller tanken.

Tolkar ni det hela på samma sätt?


https://store2.adobe.com/cfusion/st...ore=OLS-EDU-EU&categoryOid=4574638&loc=en_xeu
 
Skall gå kursen som ligger under Jönköpings högskola till hösten och tolkar villkoren på adobe.com så att jag har rätt att köpa en studentversion av Adobe Lightroom.

Verkar dessutom inte finnas någon restriktion på hur länge jag får lov att använda den. Även efter kursen är slut alltså. Självklart kan jag inte köra den för komersiellt bruk, men det är inte heller tanken.

Tolkar ni det hela på samma sätt?


https://store2.adobe.com/cfusion/st...ore=OLS-EDU-EU&categoryOid=4574638&loc=en_xeu

Det är bara att köpa den och använda så mycket som du vill. Sedan när nästa version kommer så kan du köpa den till uppgraderingspris och använda den så mycket som du vill. Passa på Att köpa Photoshop också, priset man betalar som student är väldigt lågt jämfört med vad den vanlig licensen kostar.
 
Skall gå kursen som ligger under Jönköpings högskola till hösten och tolkar villkoren på adobe.com så att jag har rätt att köpa en studentversion av Adobe Lightroom.

Verkar dessutom inte finnas någon restriktion på hur länge jag får lov att använda den. Även efter kursen är slut alltså. Självklart kan jag inte köra den för komersiellt bruk, men det är inte heller tanken.

Tolkar ni det hela på samma sätt?


https://store2.adobe.com/cfusion/st...ore=OLS-EDU-EU&categoryOid=4574638&loc=en_xeu

Ja det är rätt.

Är man inskriven som student på universitet eller högskola får man köpa studentversionen. Det spelar ingen roll vilken kurs man läser.

Stämmer också att om man har köpt den så får man fortsätta att använda den även efter studierna. Sen kan man även uppdatera den vid nya utgåvor.


Henrik
 
gick samma kurs under våren, det är t.o.m så att du får ett papper postat hem till dig från högskolan i jönköping med info om hur du gör för att köpa adobeprodukter med studentrabatt och en rabattkod med.
 
Det är bara att köpa den och använda så mycket som du vill. Sedan när nästa version kommer så kan du köpa den till uppgraderingspris och använda den så mycket som du vill. Passa på Att köpa Photoshop också, priset man betalar som student är väldigt lågt jämfört med vad den vanlig licensen kostar.

Läste att det är max en produkt med studentrabatt per 12 månader. Alltså, man kan köpa lightroom med studentrabatt och 12 månader senare kan man köpa photoshop med studentrabatt om man fortfarande är student.
 
Läste att det är max en produkt med studentrabatt per 12 månader. Alltså, man kan köpa lightroom med studentrabatt och 12 månader senare kan man köpa photoshop med studentrabatt om man fortfarande är student.

När jag köpte var det inga problem att köpa hela CS sviten och Lightroom på samma gång.
 
När jag köpte var det inga problem att köpa hela CS sviten och Lightroom på samma gång.

Det stämmer inte att du kan uppgradera från en studentversion. Det kan du inte utan du måste köpa en ny version efter dina studier. Kommer det en ny version av tex Lightroom så gäller inte studentversionen som en giltig.
 
Det stämmer inte att du kan uppgradera från en studentversion. Det kan du inte utan du måste köpa en ny version efter dina studier. Kommer det en ny version av tex Lightroom så gäller inte studentversionen som en giltig.

Det gör den visst.

Jag har uppgraderat både Ligthroom 2 till 3 och CS4 till CS5 från studentlicens.

Du kan dock inte uppgradera till en ny studentversion. Utan måste uppgradera till en fullversion.
 
Jag läser webdesign i Växjö (15p). Har inte fått några papper eller liknande. Vad är det man behöver för att få köpa från Adobe? Är inte med i studentkår eller liknande. Min lärare sa att han kan skriva ut ett intyg om jag kollar med Adobe exakt vad det ska vara för något.

Räcker det med att det står att jag läser denna kurs och att jag sedan bifogar bild på mitt körkort?
 
Jag läser webdesign i Växjö (15p). Har inte fått några papper eller liknande. Vad är det man behöver för att få köpa från Adobe? Är inte med i studentkår eller liknande. Min lärare sa att han kan skriva ut ett intyg om jag kollar med Adobe exakt vad det ska vara för något.

Räcker det med att det står att jag läser denna kurs och att jag sedan bifogar bild på mitt körkort?

Från Adobe.se
"Studerande måste skicka in en fotokopia av studentlegitimation med namn, datum och foto. Om man inte har någon sådan legitimation måste man skicka in en kopia av en annan legitimationshandling med foto plus något av följande:"

* studentlegitimation utan foto för innevarande termin/läsår
* aktuell betygshandling med skolans och elevens namn
* betald kårräkning för innevarande termin

* annan daterad handling som styrker inskrivning
 
Värt att tänka på

Det är lätt at köpa en maffig, maxad version av PS när man får den till sudentpris. Vad man kanske inte tänker på är att uppgraderingspriset blir lika maffigt maxat något/några år senare.

Så köp inte mer än du behöver :)

Köpte själv PS4 Extended och Lightroom samtidigt som student direkt från Adobe, vilket funkade utmärkt.
 
Med andra ska jag be min lärare om en handling som styrker att jag går kursen med startdatum och slutdatum samt med mitt namn och personnummer?
 
Det är lätt at köpa en maffig, maxad version av PS när man får den till sudentpris. Vad man kanske inte tänker på är att uppgraderingspriset blir lika maffigt maxat något/några år senare.

Så köp inte mer än du behöver :)

Köpte själv PS4 Extended och Lightroom samtidigt som student direkt från Adobe, vilket funkade utmärkt.

Samtidigt behöver man inte uppgradera bara för att det kommer en ny version, om man inte tvingas till det för att man t.ex uppgraderat operativsystem, eller att det kommit en "feature"´man bara måste ha.

Jag tycker det är bra att Adobe ger generösa rabatter för studerande. Lite grann "betala efter förmåga". Så gör tyvärr inte alla programvaruleverantörer. Gissningsvis minskar rabatterna piratkopieringen - något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.