ANNONS
Annons

Fotografering under vattnet med Canon Powershot S1 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Skulle behöva er expertis på vad för fel jag gör. Bifogar en bild taget sist jag dök. Har en förmåga att få med en "rand" längst ner i botten på de mesta bilderna som jag tar UV, dessa är tagna med blixt (inbyggd) och jag förstår inte..

Fler bilder finns att se på min hemsida: www.glädje.nu eller www.starkare.com, se under galleri och den senaste - Dykning skärhamn, Aqualand..

Fredric
[email protected]

[www.glädje.nu / www.starkare.com]
 

Bilagor

  • hummer.jpg
    hummer.jpg
    20.4 KB · Visningar: 239
Senast ändrad:
det kan finnas 2 orsaker

1: motljusskyddet eller något annat som skuggar blixten

2: slutaren hinner inte med i blixtsyncen. (över 1/200)

/Adam
 
Det är blixten som inte är tillräckligt hög, i förhållande till ditt UV-hus.

Alltså Adams svar 1.

Inte svar 2, det ter sig annorlunda.

Du är alltså för nära motivet.
 
Helt klart blixtproblemet.

För att du skall få så bra UV-bilder som möjligt behöver du 1 eller 2 blixtar monterade på böjliga armar. Detta för att få bort skuggeffekten som du hu får med den inbyggda blixten.

Du kommer dessutom att få bättre resultat på dina bilder eftersom externa blixtar är kraftigare och justerbara i höjd/djupled.
Genom att få blixtarna ut en bit från kameran och samtidigt att de avfyras mer från sidan än rakt framifrån kommer göra att du slipper mycket av det "snöblänk" som annars ofta uppstår. Detta snöblänk är små partiklar i vattnet som reflekterar blixtljuset. Ungefär som när man kör bil på natten i kraftigt snöfall och sätter på helljuset. Man ser bara snöflingorna och inte vägen. Med en annan vinkel på ljuset än rakt framifrån ser du mer av objektet.
 
Det är väl vad jag trott... Tack för era svar.. Kör på linjen med att jag är för nära motivet, använder zoomen nästa gång istället.. ;-)

Tyvärr går det inte använda externa blixtar till kameran, om det inte är av TTL variant (heter det väl) Blir alltså inte av med den inbyggda som blixtrar mest hela tiden, vilket ger reflexer av partiklar som Niclas säger...

Men, tack för era svar.. Skall plocka åt mig era synpunkter. Samtidigt om det vore ljusare så skulle jag fota med manuell vitbalans, men i våra vatten har vi inte riktigt de ljusförhållandena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.