Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering till försäkringsbolag (eller "bevis")?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Någon som vet vad som gäller ang. skadefotografering om bilderna behövs till fösäkringsbolag?

Kan jag själv fotografera skadorna på min son blivit rammad av en bil eller kan det bli problem för att jag inte är utomstående tro? Någon som vet hur försäkringsbolag och såna ser på om en närstående fotograferar skadorna?
Om jag plåtat själv, är det något särskilt ni tycker jag bör tänka på mer än att ha råfilerna i behåll och att välja bra ljus och kontrast?

lottae skrev:
[B Någon som vet hur försäkringsbolag och såna ser på om en närstående fotograferar skadorna?[/B]

Har gjort det en gång (en skada på bil) och det var det inga problem med.

MVH/Stefan

P.S hoppas det inte var några allvarliga skador

Om de blir kinkiga kan du alltid få dina bilder vidimerade av en utomstående, obs ej släkt / familjemedlem.

Fotografier är alltid ett bra komplement till skadeansökan. Vid personskada är det bra om det finns med ett rättsintyg från en läkare med skadebeskrivningen.
Vid fotografering av kroppskador bör det finnas med en linjal el. dyl. med i bilden. Linjalen bör ha tydliga centimeter/ millimetersmarkeringar
(beror på storleken på skadan).
Ljuset bör var jämt eller så att skadan syns tydligt. Tänk på att ta både översikts- och närbilder på skadorna.

Mvh
kriminalfotograf Ulf

lottae skrev:
Någon som vet vad som gäller ang. skadefotografering om bilderna behövs till fösäkringsbolag?

Kan jag själv fotografera skadorna på min son blivit rammad av en bil eller kan det bli problem för att jag inte är utomstående tro? Någon som vet hur försäkringsbolag och såna ser på om en närstående fotograferar skadorna?
Om jag plåtat själv, är det något särskilt ni tycker jag bör tänka på mer än att ha råfilerna i behåll och att välja bra ljus och kontrast?

Fast om han blivit rammad av en bil, har väl läkarna tagit bilder på sjukhuset, eller ?

// Anders

Tänk på att om du tar korten med vanlig film och lämnar till framkallning/kopiering, lämna då inte adress eller telefonnummer som referens till fotohandlaren.

Det har hänt att personal som framkallat liknande kort förmedlat till tjuv vad dom sett på dom framkallade korten, och vilken adress dom finns att stjäla på. Så ange isåfall bara efternamn eller liknande.

/S

Hmm, förmedla till tjuv?
Vad är det för stöldbegärligt hos ngn som framkallat kort på skadad bil?

Re: Re: Fotografering till försäkringsbolag (eller "bevis")?

Tack alla för råd. Linjalen har jag missat på de första bilderna så det får bli omtagning i morgon.

Det gick f ö så bra så vi inte har gått till läkare Anders. Ett gäng skrubbsår, ganska rejäla och många iof men sånt som läker och en skaplig utbuktning men inget man åker in akut på helg för alltså.
Bilen fick en liten skada den med och den skadan hade föraren mage att kräva ersättning för vilket jag vägrar.
Det handlar inte om att få ut pengar för vår del utan mer om att ha egna bevis eller något att lägga fram för att kanske kunna begära skadestånd om bilägaren börjar bråka mer, vilket nog vore ett misstag av honom. (Han borde ha kollat i backspegeln.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar