ANNONS
Annons

Fotografering på min tomt

Produkter
(logga in för att koppla)

bizzniz

Medlem
Jag har haft någon från kommunen som har varit inne på min tomt och fotograferat, utan att tala med mig.
Och jag känner mig väldigt kränkt.
Så man undra ju om det är tillåtet att göra så.

Det är min tomt.
Anledningen till att dom fotograferat är att dom tycker det är lite för rörigt på tomten.
Och det kan jag till vissa delar hålla med om.
Men att gå in bakom där ingen utomstående kan se,
Tycker jag inte dom borde ha rätt till.

Nä..men det finns nog regler för hur kommunen får bete sig..de kan ju tom. bötfälla dig för att du inte håller ordning på din egen tomt. Kan tom gå så långt att de skickar en städfirma och skickar räkningen till dig.
:(

bryter mot lagen helt kalrt inget att snacka om

Jag jobbar mycket med polisen som nyhetsfotograf vad de är väldigt viktiga med är, gå aldrig in på någon tomt eller husområde. ENligt lag har de ingen rätt till detta du kan anmäla dem direkt och du vinner helt klart bilderna de har tagit är bevis. Du är kränkt och de får inte göra så. Jag vet vad jag pratar om. De har brutit mot lagen. Jag får strikta direktioner om detta när jag är ute. Vad du än gör kliv aldrig på någons tomt eller bsotasds område som är privat, då åker du ditt även om du fotograferat eller inte.

Tycker du ska gå till sak med detta.

Du har rörigt på DIN tomt och det rättfärdigar inte dem att bryta mot dina rättigheter.

inte bara för dig men för andra gör något åt det...... får inte göra så

Re: bryter mot lagen helt kalrt inget att snacka om

Jens C Hilner skrev:
Jag jobbar mycket med polisen som nyhetsfotograf vad de är väldigt viktiga med är, gå aldrig in på någon tomt eller husområde. ENligt lag har de ingen rätt till detta du kan anmäla dem direkt och du vinner helt klart bilderna de har tagit är bevis. Du är kränkt och de får inte göra så. Jag vet vad jag pratar om. De har brutit mot lagen. Jag får strikta direktioner om detta när jag är ute. Vad du än gör kliv aldrig på någons tomt eller bsotasds område som är privat, då åker du ditt även om du fotograferat eller inte.

Du har rörigt på DIN tomt och det rättfärdigar inte dem att bryta mot dina rättigheter.

Du skriver att man inte får gå på någons tomt. Men allemansrätten då? Enligt den får jag pasera över privatmark, till och med åkermark, bara jag inte förstör något. Vad det gäller att fotografera där så kan nog det vara olagligt, men jag är osäker på hur det är att beträda, om det inte står klart och tydligt skylltat att det är förbjudet.

MVH
Greve Nickon:cool:

Re: bryter mot lagen helt kalrt inget att snacka om

Jens C Hilner skrev:

Kära Jens!
"Jag vet vad jag pratar om"....?

Nu är det ju så här att du har rätt till viss del och det är den delen där allemansrätten gäller. Dvs. du får inte beträda privat mark som är inhägnad och/eller är i direkt anslutning till boningshus.
MEN..Nu finns det en lag som säger att en tomt inte får se ut hur som helst när det kommer till renhållning och andra "stökigheter". Då får kommunen gå in och informera tomtägaren om detta och görs ingenting så kan de dokumentera detta som bevis, för att senare kunna gå vidare rättsligt.
Jag väntar på ett e-mail angående detta. Så snart jag får svar ska jag publicera det.

Sen var det med kommatering och användning av det svenska språket. Dina inlägg är väldigt jobbiga att läsa.

MVH

Jeppe

Me was wrong

För det första håll er till disskutionen, nu plötsligt handlar det om åkrar det var väll inte det det handlade om eller hur? Nu var det mindre tomt. Skena inte i vägg bara för att göra disskutionern berättigad till er själva det är lite töntigt.

Polisen säger, ringde dem precis

Jag hade fel, Kommunen får göra vad de vill när det är deras mark. Dock finns det vissa riktlinjer. Det framgick inte av förste skrivaren en del saker. Eftersom personen har de väldigt stökigt troligtvis och Han har inte brytt sig om kommunens tillsägelser detta berättigar då kommunen till att göra det de behöver för att få bot på eländet.

Men ingen annan än kommunen får beträdda tomten om de inte har en uppgift till den boende. Inte heller fotografera.

Allemansrätten gäller större tomter på över 2000-3000kvm du får beträde privat mark om du går i kanterna och om din syn in till huset ej går att nå. Alltså husets ägare ska inte kunna se dig. För detta kan bli berättigat till kränkande.
lite mer en tolkningsfråga från fall till fall.

Jag hade fel jag trodde det gällde alla inkl kommunen men nu vet jag annat.

Dock vill jag säga till er som skriver att inte tillkalla mig kära Jens för detta anser jag är lite kränkande. Det är som att säga du är dum i huvudet. Inte speciellt trevligt tycker jag. inte heller kommentera min svenska. Då jag skriver snabb och har mindre dyseleksi problem ska jag väll också få skriva i dessa forum eller??

Personliga påhopp är inte trevligt kan ni inte sluta med dessa. Vi är alla fotointresserade här ska vi inte vara snälla mot varandra. Vi är väll mer eller mindre polare om vi har ett stort intresse gemensamt. Behöver vi inte vara otrevliga, bara för att vi börjar disskutera saker. Men många blir upprymda av att disskutera. Speciellt de personer som kanske inte har mycket att säga utanför dessa forum

Känns mer som en politiskt forum ibland

tråkigt

ha det bra allihopa

Detta blev verkligen en underlig diskussion.

Allemansrätten måste nog vara den mest missförstådda hävden, i Sveriges land. Tänker inte gå in på det något mer här. Nu är det så, att allemansrätten inte gäller på tomtmark. Således kan du inte gå in på grannes tomt och t.ex. "plocka bär och svamp". Allemansrätten ger inte heller dig någon generell rätt, att passera över någons tomtmark. Skilj på privatmark och tomtmark !

Jesper har förövrigt helt rätt. Kommunen kan ålägga dig, att städa samt hålla ordning på din tomt. Följer du inte åläggandet, så kan de skicka någon som städar åt dig. Sedan skickar de räkning på städningen till dig. När det gäller fotografering på din tomt, skulle jag nog vilja säga att det inte är tillåtet. Där gjordes troligen en överträdelse.

En synpunkt. Kommunen brukar inte åka ut och fotografera stökiga tomter, utan att någon granne kontaktat kommunen. Troligen har du en granne som tycker sig vara besvärad av din oordning.

/Pingo

Ber om ursäkt för detta Jens. Var inte menat alls så, men när du skrev att du vet vad du talar om, när du ändå inte riktigt visste det, så blev jag lite konfunderad. Nu vet jag också varför dina inlägg ser ut som de gör. Dyselexi är inget roligt alls. Ännu en gång ber jag om ursäkt, det var inte menat som ett påhopp.
Så nu går vi vidare.

MVH
Jeppe

För ett par år sedan jobbade jag som fotograf åt kommunen och pga detta pratade jag en del med kommunjuristen om hur jag skulle förfara i olika situationer.

Upprinnelse var denna att jag blev ombedd att ta lite inbjudande och trevliga sommarbilder på en av stadens offentliga badplatser. Under mitt jobb blev jag då påhoppad av en kvinna som trodde att jag var pedoifil :mad: . Hon försökte till och med hindra mig från att fotografera, trots att jag förklarade för henne vem jag var, var jag jobbade, osv. Gissa om jag var förbannad, hade kunnat strypa fanskapet. :D

Efter det snackade jag som sagt med kommunjuristen och han gav mig vissa riktlinjer. Och om jag fattade saken rätt så har kommunens fotografer inga som helst privilegier, för dessa gäller precis samma regler som för vem som helst. Och det innebär, som jag fattade det, att man inte får gå in på någons privata tomt och fotografera bara för att man råkar vara anställd av kommunen.

Hälsn. Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar