Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografering på konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar över en del saker och hittade inga trådar med svar.

På inomhuskonserter och inomhusfestivaler, (liknande umeå open till exempel) vad måste man göra för att få fotografera i "diket" framför scenen?

att få tillstånd är ju ganska självklart, men om man som amatör/frilansare vill stå där och fotografera, kostar det och hur mycket?

och vilka är det som räknas som ackrediterade fotografer? är det liknande en licens man kan skaffa?

newbiefrågor möjligtvis, men jag är tacksam för svar.

MVH / Albin
 
Nej, det kostar ingenting men platserna är främst reserverade för press och exempelvis bandets eller arrangörernas egna fotografer.

Större konserter är nästan helt omöjligt att få pass till, mindre spelningar och festivaler kan gå om du kontaktar bandets bokningsbolag, spelställets personal eller varför inte bandet själva och erbjuder dem bilderna till deras hemsida?

Lättast är det såklart att få pass om du fotograferar åt en tidning/webzine/klubb och kan påvisa dessa kontakter. Jag brukar låta min redaktör ordna fotopass åt mig :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.