Annons

Fotografering på havet

Produkter
(logga in för att koppla)

photoper

Medlem
Hej!

Jag är ganska mycket nybörjare på fotografering. Ett område jag inte lyckats med är foto från en båt på havet, de blir alldeles för ljusa, ingen riktig skärpa.

Hur skall man ställa in kameran för att de skall bli bra? Ett foto jag tog från havet blev dock bra, därför att kameran fokuserade mer på den del land som var med.

mvh Per

Hej. Svårt! Varför blir bilderna ljusa? Är det ljus från himlen/solen som speglas på havet? Vill du fota havet? vågorna? med inget land?

Du kan prova att ställa in skärpan manuellt om kameran har svårt att fokusera.

/http://novelin.blogg.se

Hej. Svårt! Varför blir bilderna ljusa? Är det ljus från himlen/solen som speglas på havet? Vill du fota havet? vågorna? med inget land?

Du kan prova att ställa in skärpan manuellt om kameran har svårt att fokusera.

/http://novelin.blogg.se

Hej och tack för ditt svar. Jo, jag vill foto havet och öarna i Göteborgs skärgård.

Jag tror nog att kameran ställer sig in på vattnet som är ganska mörkt och då automatiskt väljer högre iso-tal vilket gör att himlen som är ljus blir för ljus.'

Skall pröva med mer manuella inställningar.

/Per

Nja, hellre än manuell fokus tror jag att du ska testa med att bara aktivera en fokuspunkt och peka den på det du vill ha skarpt, så blir inte kameran lurad.

Att bilderna blir för ljusa får du fixa med exponeringskompensationen. Blir bilderna för ljusa får du sänka exponeringen tills de ser bra ut.

Läs gärna lite om hur man läser histogram och hur man fokuserar med AF-ON-tekniken, om du söker på forumet kommer du att hitta info om det. Jag tror att båda två kommer att göra att du får bättre bilder!

Jag finner ett polarisationsfilter väldigt användbart vid foto på havet.. Mycket reflektioner i vattnet kan hanteras och jag upplever att man inte får samma utfrätthet i allmänhet. Men det hjälper förstås inte om man har fel kamerainställningar.

Mvh, Anton.

Jag finner ett polarisationsfilter väldigt användbart vid foto på havet.. Mycket reflektioner i vattnet kan hanteras och jag upplever att man inte får samma utfrätthet i allmänhet. Men det hjälper förstås inte om man har fel kamerainställningar.

Mvh, Anton.

Hej!

Rekommenderar också polfilter. Haft jättestor nytta av det när jag fotograferat landskap.Förutom att vattnets reflektion försvinner så blir en blå himmel mer framträdande, och att du kan fotografera genom fönster eftersom reflektioner försvinner.

mvh
Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar